Ga naar inhoud

Ziek konijn.


Jewel&Mo

Aanbevolen berichten

even de zorgen van me af schrijven... proberen....

 

Afgelopen woensdag ochtend was mijn Rammetje Rex (rex widder) lusteloos en had geen zin om te eten. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest waar hij twee spuiten heeft gehad. Iets om zijn buik wat te ontspannen en een met vitamine die hem wat alerter zou moeten maken. Thuis in zijn hok merktet ik geen verandering. Dus twee uur later weer de dienares gebeld. Ik kreeg te horen dat ik het eigenlijk gewoon tijd moest geven maar dat ik als ik het echt niet vertrouwde hem mocht komen brengen. Woensdagavond kreeg ik toen ik belde te horen dat het beter leek en hij waarschijnlijk de dag erna naar huis kon. Donderdag heeft de dierenarts hem weer onderzocht en een middel/prik gegeven voor 5 dagen. Pas vrijdag vonden ze dat hij goed genoeg at om weer naar huis te gaan. Gisteravond begon hij direct met zijn zus met eten en was vrolijk en allert. Vanmorgen vond ik het weer zo mat. Tijdens het hok verschonen hebben ze even door de tuin en het huis gehuppeld. Daarna ging meneer slapen. Zijn zus had honger en at goed. Rex at niets wat ik aanbood. Ik heb weer de dierenarts gebeld en die vond het volkomen logisch dat hij erg moe was na een paar rondjes tuin en dus moest rusten. Als hij echt niets at moest ik weer bellen. Eind vd middag had hij en de helft van een stukje wortel gegeten (stukje boseend van 4 cm) ook een stukje van een soort hard hooistaafje wat ik van de dierenarts meekreeg. Dat vond ze genoeg voor de dag. Hij hoefde niet terug. Hij moch nog 1 stengel selderij en ik moest wat hooi en afteld aantal brokken. Ik heb hem en zijn zus uit elkaar gehouden (Rex in het nachthok, lulu in de onderverdieping en de ren). Ik heb geen keutels of plas gevonden in het nachthok. Later op de dag was ook de rest van de 4 cm wortel en het hooistaafje op. Nu ben ik ergens een kooi gaan ophalen en heb Rex in de logeerkamer gezet. ik vind hem rillerig dus wil hem warm hebben en bovendien wil ik precies weten wat hij eet, drinkt, poept en plast. Wel ongezellig voor zijn zus, maar het moet maar even. Net heeft hij in een tijdsbestek van 3 seconden de stengel selderij op daarna ging hi was fijne stukjes uit het stro knabbelen.  zijn hooi en brokken negeert hij.

 

Het zit me zo 'niet lekker'. Ik had het idee dat de dierenarts me overbezorgd en ongeduldig vond. Ben ik dat dan ook echt? Of ben ik juist niet doortastend genoeg? Hoe snel zou hij op moeten knappen? Als mijn paard een pijnstiller heeft gehad huppelt ze in no-time weer door de paddock, mijn kat herstelt zich na een dierenarts bezoek meestal binnen een dag. Dit speelt al 4 dagen en ik heb nog steeds het gevoel dat we hem kunnen verliezen.... Ik hoop dat hij de nacht weer goed doorkomt en echt snel de oude is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij voelt nu gewoon lekker warm in z'n nekje. Vanmiddag was hij koeler.

Ik vind hem nu ook 'wakkerder'. Ik heb keutels gevonden in zijn kooi. En hij is steeds stro aan het knabbelen. Ook zie ik dat hij gedronken heeft. Jammer dat hij zijn brok en hooi niet pakt. 

We zien het morgen. Als het weer inzakt ga ik weer naar de dierenarts. Desnoods bel ik een ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Jewel&Mo,

 

hoe gaat het met Rex?

Het klinkt inderdaad alsof hij niet in orde is.

Heb je van de dierenarts ook medicijnen meegekregen naar huis?

Volgens mij is het vrij standaard dat ze daarna nog een tijd behandeld worden met een pijnstiller en een middel wat de darmen in beweging houdt en wat je zelf kunt geven.

Op deze manier blijft het konijn vaak eten. Als hij niet wil eten omdat zijn maag vol is, zijn darmen pijn doen, dan wordt hij daar ook weer slap en moe van omdat hij gewoon tekort komt.

 

Het is een goed teken dat Rex in ieder geval wel iets wil eten - en zolang er keutels uitkomen blijven de darmen in ieder geval in beweging. Maar het klinkt wel alsof hij duidelijk ongemak heeft en dat is natuurlijk onnodig en ook zielig! Daarnaast ken je je eigen dier het beste en heb je zelf duidelijk het idee dat er iets niet goed is, zoals hij nu is. En in mijn ervaring klopt dit onderbuik gevoel bijna altijd! 

 

Ik heb zelf ook een paar keer meegemaakt dat mijn rammetje ineens niet meer wilde eten en duidelijk heel erg ' ingekakt' in zijn hok zat. Ik ben toen ook meteen naar de dienstdoende dierenarts gerend en na pijnstilling knapte hij toen gelukkig snel op. Voor de zekerheid heb ik hem toen nog wel een aantal dagen ook een darmstimulerend middel gegeven - zodat hij sowieso even een aantal dagen extra werd gestimuleerd om te eten en te keutelen, om hem erover heen te tillen. Toen zijn keutels er weer helemaal mooi uitzagen ben ik daar toen mee gestopt. Af en toe voelt hij zich niet zo lekker, na een dosis pijnstilling (die ik nog over had) is het dan altijd weer over. Misschien kleine buikpijntjes in zijn geval. Maar ik vind het dus sowieso prettig, dat ik deze medicijnen altijd thuis heb!

 

Ik zou de dierenarts anders vragen om een pijnstillend middel (ik gebruik zelf Carprofen drops) wat je hem kunt geven. Bij mijn rammetje helpt dat heel goed. Als hij minder gaat eten, of stopt met eten, kun je eventueel starten met Cisaral of Metocloral druppels erbij. Ik zou dat met de dierenarts overleggen en anders inderdaad een andere bellen - wellicht zit er een konijnkundige dierenarts bij je in de buurt (ik geloof dat er een lijstje op het forum staat met dierenartsen die de leden als konijnkundig hebben bestempeld aan de hand van eigen ervaringen). 

 

Heel veel succes en ik hoop dat Rex snel weer helemaal opgeknapt is!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je je onterecht zorgen maakt en ook ik mis pijnstillers en darmstimulerende middelen (cisaral en/of metocloral drops) in dit verhaal. Heeft hij die überhaupt gehad? De hoeveelheden die hij eet, is veel te weinig.

 

Heeft ze zijn kiezen gecontroleerd?

 

Welke regio woon je? Misschien dat iemand hier een goede dierenarts in je buurt kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha allemaal.

 

Rex is de nacht goed doorgekomen. 

Overdag weer lekker buiten bij zus in het hok en de ren. Veel actiever dan gister. Al zie je duidelijk dat Rex echt meer momenten pakt om uit te rusten. Hij eet veel hooi, daar ben ik blij om (ook stro, daarvan weet ik niet zo goed wat ik moet denken. Na een paar brokjes ging hij weer verder aan het hooi. Dat ben ik niet van hem gewend. Ook het stukje wortel van vandaag is nog niet op. Het takje selderij wel.

 

Ik heb hem net weer in de logeerkamer gezet in de kooi. Omdat ik niet weet of hij zich goed genoeg warm kan houden, nu hij beduidend minder eet dan normaal. Hij heeft 50 gram ss in zijn bakje. Morgen eens kijken wat hij ervan op heeft. 

 

Ik ga morgen vragen welk middel hij heeft gehad. Het was iets dat 5 dagen zou moeten werken. Ik ga eens informeren. Is dat een middel dat jullie zelf toedienen? Ik heb niet gekregen om zelf te geven.

 

Ook ga ik nog eens vragen goed in zijn mond te kijken. Ook omdat hij alleen het hooi pakt.

 

Bedankt voor jullie meedenken en meeleven.

 

groeten Monique

 

p.s. Woon in Pijnacker mocht iemand daar een aanrader hebben wat dierenarts...graag.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Jewel&Mo:

Ik ga morgen vragen welk middel hij heeft gehad. Het was iets dat 5 dagen zou moeten werken.

 

Ben benieuwd...ik vermoed antibiotica of prednison. Terwijl pijnstiller + emperid veel logischer was geweest ;)

 

Cisaral en metocloral drops moet je in het bekkie geven; 2-3x per dag. Is meestal het eerste wat je meekrijgt bij darmproblemen, samen met pijnstiller.

 

Wel goed dat hij veel hooi eet, dat is toch het belangrijkste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nagevraagd wat hij heeft gehad. Woensdag een prik met penicilline en één vitamine. Donderdag een antibiotica die vijf dagen werkzaam was. 

 

Vannacht had hij geen brok gegeten en niet/minimaal gedronken.

 

overdag in het hok bij Lulu wel hooi gegeten en ook gedronken. Ik had de dierenarts gebeld die hem weer wilde opnemen om te observeren en morgen nog eens goed in het mondje te gaan kijken. (Dat hadden ze nog niet gedaan omdat hij vorige week te ziek was). 

 

Eind van de middag at meneer ineens wel 10 brokken uit de hand. Ben dus even zonder nijn bij de dierenarts langsgereden of dat dan nog wel moest. 10 ss brokken vonden ze een mooi begin. Dus vannacht blijft hij lekker thuis (wel weer binnen in de kooi naast onze kamer). Eet hij nog meer dan blijft hij thuis en anders moet hij morgen terug.

 

inmiddels heeft hij nog een half fibafirst stokje op. Ook weer wat vitamine. 

 

Het valt me wel op dat hij veel dunne sprietjes tussen het stro zoekt om op te eten. Heb getwijfeld het stro weg te halen maar gun hem op dit moment eigenlijk gewoon alles wat hij wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het in ieder geval niet slechter met hem gaat!

Maar nog steeds is zijn situatie natuurlijk niet optimaal..

 

Hoe keutelt hij? En hoe zien ze eruit?

 

Als hij morgen nog niet verbeterd is, zou ik je zeker aanraden om Cisaral druppels te halen - mits hij keutelt. Bij een darmobstructie mag Cisalpride namelijk niet gegeven worden. Mocht hij ivm misselijkheid of buikpijn weinig willen eten, dan pak je dit in ieder geval daarmee aan. En baadt het niet, dan schaadt het ook niet. 

 

Anders denk ik inderdaad ook aan een mogelijk gebitsprobleem!

 

Beterschap voor je nijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog steeds niet top hoor. Hij is best actief vooral in de namiddag en avond. Overdag laat hij weinig activiteit zien en luiert hij veel. Hij eet wel brok maar na een brokje of 7/8 gaat hij over op het hooi. Lulu eet in de tijd dat hij kauwt op één brokje drie brokjes op. 

 

Hij keutelt wel. Ook die poepjes die hij opeet (nooit geweten dat hij die zo rechtstreeks uit zijn kon opvreet, deze week heel veel geleerd door er zo bovenop te zitten). Ook heeft hij gepast. Deze nacht laat ik hem bij zijn zus. Ik vind het niet heel koud. Heb wel de ren afgesloten in de hoop dat zijn zus wat meer bij hem in het nachthok komt liggen en het warmer is. Ik heb het idee dat hij meer eet als ze bij elkaar zijn (beetje concurrentie ofzo?!) en Lulu is nu iedere keer zo druk als ik Rex weer naar buiten breng, dat hij meteen moe wordt van haar.

 

Morgen gaan we de kiezen laten bekijken en anders maar eens vragen naar die ciseral waar jullie het over hebben.

 

ik ben erg blij met jullie adviezen hoor! Echt top! Bedankt.

meteen nog even twee vraagjes. Vanmorgen gewogen. Rex was 50 gram lichter dan afgelopen woensdag (dag 1 dat hij ziek was). Dat lijkt mij best meevallen als ik bedenk dat hij al een week vooral op hooi leeft ipv brok en groente. Vinden jullie dat ook binnen de perken?

En wat zou ik eigenlijk minimaal standaard in huis moeten hebben voor de eerste hulp bij zere buiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 gram lijkt mij binnen de perken - wat is zijn totale gewicht? Maar heel veel meer moet hij niet afvallen de komende dagen. 

 

Uit eigen ervaring, voor een konijn wat niet/amper eet: carprofen drops en metocloral of cisaral. De eerste (carprofen) is een pijnstiller. Metocloral is een middel van de darmperistaltiek op gang houdt en voornamelijk op het laatste deel van de spijsvertering werkt. Cisaral werkt voornamelijk op het eerste deel van de spijsvertering: maaglediging en het eerste deel van het darmkanaal. Maar allebei zijn ze goed in het op gang houden van het spijsverteringskanaal bij het konijn, wat eigenlijk nooit stil mag komen te liggen. Deze druppels moet je echter niet geven bij een darmobstructie of darmperforatie, dus bij twijfel door een dierenarts laten onderzoeken. Eigenlijk ben ik van mening dat een bezoek aan de dierenarts altijd het beste is voordat je zelf gaat dokteren, maar de ervaren konijnenhouder kan dit vaak zelf ook wel redelijk inschatten! 

 

Een goed en veilig alternatief is Infacol, dit koop je bij de drogist tegen buikkrampen bij baby’s en schijnt een konijnenleven te kunnen redden bij gasvorming. Een gasbuik herken je aan een opgezette buik, darmen die helemaal geen geluid maken of juist abnormale borrelende geluiden, onhandig liggen op de buik, futloos, niet willen eten. Dit is altijd een spoedgeval! Ik heb dit zelf nooit gebruikt, maar ik heb wel altijd een flesje in huis. Je moet het wel veel vaker geven, maar het schijnt effectief te zijn. Maar hier heb ik verder persoonlijk geen ervaring mee.

 

Daarnaast: een spuit voor dwangvoeren. Je kunt zelf brokjes malen met water, of van Science Selective zijn er ook zakjes Recovery te halen bij de dierenarts. Aanlengen met water en middels een spuit voeren aan het konijn. Een ziek konijn stopt met eten, maar hoe beroerd het konijn zich ook voelt, het moet voedsel binnenkrijgen! 

 

Wat verder helpt bij zere buikjes: zachtjes masseren (van de ribbenkast richting staart met ronddraaiende bewegingen) en lekker warm houden. En geduld en doorzettingsvermogen zijn echt een must. Het kan soms lang duren voordat een konijntje er weer helemaal bovenop is!

 

Beterschap voor je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Witchy:

Metocloral is een middel van de darmperistaltiek op gang houdt en voornamelijk op het laatste deel van de spijsvertering werkt. Cisaral werkt voornamelijk op het eerste deel van de spijsvertering: maaglediging en het eerste deel van het darmkanaal. Maar allebei zijn ze goed in het op gang houden van het spijsverteringskanaal bij het konijn, wat eigenlijk nooit stil mag komen te liggen. 

Andersom! Metocloral is vooral maag en voorste darmdelen. Cisaral laatste deel ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .