Ga naar inhoud

Konijn plotseling erg op zichzelf + urine lekken


Superkonijn

Aanbevolen berichten

Ik heb op dit moment twee konijnen binnen zitten. Mijn oudste konijn is nu 1 jaar en 3 maanden (mannetje) en jongste konijn 7 maanden (vrouwtje), die laatste is nog niet zo lang hier in huis. 

Beide konijntjes zijn behandeld met panacur, dat gaf een konijnkundige konijnenhouder aan omdat tijdens het koppelproces (toen ik de kleine ging halen) er veel plas lag en er ook veel geplast werd in de bak en veel gedronken. Ik wist niet welk konijn veel dronk en veel plaste, daarom zijn ze beiden behandeld. Bij de oudste (mannetje) was het indienen van Panacur erg lastig, ik kan hem niet vasthouden en heb het middels banaan of brokjes aan hem kunnen geven. De kleine ging prima met een spuitje in zijn mond. 

 

Het oudste konijn is na zijn castratie en koppelen met jongste konijn erg op zichzelf en komt niet meer naar ons toe. Voorheen was hij erg aanhankelijk en kwam hij elke avond de hele avond naast ons op de bank zitten en liet hij zich lekker aaien en likte hij me ook telkens. Nu komt hij nooit meer en laat hij zich niet meer al te graag aaien buiten zijn hok. Hij blijft op een afstandje en is niet meer zo energiek. Dat energieke ligt denk ik aan zijn castratie dat hij daar rustiger van is geworden, maar ik vind het sneu dat hij niet meer om aandacht vraagt. Als hij in zijn hok zit (binnen), dan kan ik hem goed aaien en geniet hij, maar likken doet hij niet meer. De jongste is erg energiek en vraagt veel aandacht en is denk ik ook wel de dominantste. Samen ging het in het begin erg moeizaam, de oudste (mannetje) liet haar niet toe en het was lang vechten. Nu gaat het goed en wassen ze elkaar en liggen ze ook telkens naast elkaar. Moet ik me zorgen maken om het gedrag van de oudste dat hij zich terugtrekt en niet meer bij me wil zitten en om aandacht vraagt? 

 

Daarnaast had hij een aantal dagen geleden lekkende urine, dat heeft hij twee dagen gehad toen hij in de woonkamer was. De urine was lichtgeel en troebelig. Ik ging het meteen opzoeken op internet en kwam uit bij blaaszand of urinebrand. Het rotte is is dat je hem echt niet op kunt tillen of kunt bekijken. Hij is dan zeer angstig en rent meteen weg. Ook bij de dierenarts afgelopen donderdag waar hij een herhalingsspuitje kreeg was het een drama. De dierenarts geeft aan dat ze nog nooit zo'n konijn heeft meegemaakt die zo ontzettend angstig is en zich niet laat oppakken. Op de grond met een handdoek over zijn hoofd en in de houdgreep werkte niet.. Ze heeft hem toen ook niet kunnen checken, spuitjes zijn wel gelukt. Ze gaf aan dat hij zo gestresst was dat, dat konijnen op een bepaald moment zelf dood kunnen vallen als ze enorm gestresst zijn. Nou toen zijn we maar naar huis gegaan.. Hij was de laatste keren bij de dierenarts helemaal gestresst en is meerdere malen door de kamer gevlogen, enorm angstig is hij dan. Als hij thuis is moet hij weer bijkomen, maar dan is hij wel weer de oude na een paar uurtjes. Hij eet goed, enorm veel zelfs want hij zit altijd met zijn bak te gooien. Ik probeer hem nu minder brokken te geven, zodat hij nog meer hooi gaat eten.  Ik kan niet controleren of hij nu ontzettend veel drinkt en veel plast omdat ze met zn tweetjes in een hok zitten. Hij heeft nu geen urine meer gelekt. Ik heb selective voer besteld om te kijken hoe hij daar op reageert, het is namelijk wel een selectieve eter. 

 

Lang verhaal kort: Moet ik me zorgen maken om zijn plotselinge afstandelijkheid en het urine lekken wat hij laatst heeft gehad? Ik ga me allerlei scenario's in mijn hoofd halen dat hij te weinig Panacur heeft gekregen of iets anders onder de leden heeft. Ik wil dat mijn konijnen gelukkig zijn en geen pijn hebben. Ik had hem anders wel meegenomen naar een andere dierenarts om hem te laten checken, maar dat brengt zoveel stress mee voor het beestje dat ik het maar laat. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me niet al te veel zorgen maken :) Ik denk dat hij nu minder aanhankelijk is naar jou toe, omdat hij nu een konijnenmaatje heeft waar hij aandacht van krijgt. Bovendien zit hij mega in de stress, wat ook zijn verandering van gedrag kan verklaren. Mijn konijnen liepen ook nog een week lang voor me weg toen ik ze weer had opgehaald uit de opvang na de vakantie, ze vertrouwden me niet meer ;) En dat was niet eens zoiets stressvols als wat jouw konijn heeft doorgemaakt. Daar kunnen ze lang van slag van blijven. Ik zou m gewoon even in de gaten houden en niet te veel zorgen maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EsmeeDGKstudent Heel erg bedankt voor je lieve berichtje. Was ik net weer even wat gerustgesteld heeft hij net weer zijn nagel bezeerd toen hij achter een stoelpoot is blijven hangen. Zijn duimnagel (ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen) is nu helemaal omgeknakt. Het bloedt niet. De nageltjes zijn redelijk lang, de andere duimnagel staat kaarsrecht vooruit. Ik mag er absoluut niet aankomen van hem. Wat nu? Bij de dierenarts de vorige week kon de dierenarts zijn nageltjes niet controleren omdat hij dan wild ging rennen en spartelen. Ik wil hem natuurlijk niet weer gek maken om weer naar de dierenarts te gaan, maar zelf krijg ik het ook echt niet voor elkaar om de nagels te knippen. Ik vraag me echt af hoe ze dat doen bij de dierenarts als ze een konijn echt niet vast kunnen houden en kunnen controleren etc. De dierenarts waar ik normaal ga, die geeft dus al aan dat het niet mogelijk is zo. Nu is het een nagel, maar wat nou als er 'echt' wat aan de hand is en ze mijn konijn moeten onderzoeken. moet hij dan onder narcose, lijkt me ook niet erg goed om dat zomaar te doen, of wel? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een dilemma! Normaal zou ik zeggen: ga voor de zekerheid langs; beter een keer te vaak dan te weinig, maar dat is voor jouw konijntje natuurlijk echt een drama... Ik zou je dierenarts bellen en vragen of je gewoon een foto kan sturen (als het lukt om een goede foto ervan te maken) en dan kan zij misschien/hopelijk beoordelen of het nodig is om langs te komen of niet. Hopelijk is het niet meer dan een dubbelgeklapte nagel! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met @MichelleloveElmo eens! Een dierenarts zoeken met verstand van zaken!
Ik heb ook 2 konijnen van de 2, wat geen houden aan is, dan haalt de dierenarts er een assistent bij!

Voorbeeld: Ik kon gratis het gebit na laten kijken, en ze hadden 3 man nodig, ja 3, om 1 konijn te houden! 1 hield de achterpoten vast en ondersteunde de achterwerk en de andere hield de voorpoten vast(tegen haar aangedrukt), en 1 ging in het bekje kijken! Ze kregen het maar niet voor elkaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .