Ga naar inhoud

HELP! NU nog steeds myxomatose.....!!?!!


Bebbels

Aanbevolen berichten

Ik ben vannacht zoooo geschrokken!

Na mijn werk reed ik naar huis, langs ons 'konijnenweilandje', daar waar vredig allemaal wilde konijnen leven.

Wat zie ik......:(.....midden op straat zit een dun konijntje in elkaar gedoken. Met 2 grote bolle natte ontstoken ogen...en uitgehongerd, met een hele slechte vacht.

Het vroor minimaal 2 graden op dat moment.

Ongeveer 200 meter van mij eigen huis! Lopen konijnen rond met Myxomatose!:yikes:

Mijn konijn is niet geënt. Door meerdere redenen, maar vooral omdat ik het konijnenspreekuur in Almelo niet kon halen vanwege de auto die in bezet was.

Vanaf morgen is ze wel geënt! Omdat ik dan het konijnenspreekuur in Enschede meteen af ga met de auto (en konijn)

Maar wat zouden jullie doen....?

Ik heb twee konijnen. Mijn lieve nieuwe castor rex daarvan, is nog niet geënt. Het andere konijn, een 11 of 12 jaar oud rood oog pool voedstertje...is wel geënt, maar oud.....

Ze zitten buiten in een hok waar een onderren aan vast zit. D.m.v. een deurtje en loopplank kunnen ze onbeperkt die ren bewonen.

Het binnenhok staat ongeveer 50 cm van de grond af.

.......Ga ik de konijnen 'opsluiten' in hun binnenhok. D.m.v. het deurtje naar de onderren te sluiten..... Of, ga ik mijn konijnen binnen houden??

Ik kon het gisteren trouwens niet over mijn hart verkrijgen om het diertje wat op straat zat uit zijn lijden te verlossen. Mede omdat ik in een klein autootje zat. EN omdat ik dan het virus mee naar huis nam...wat dan aan mijn auto zou zitten.

Maar morgen ga ik onze (waardeloze) dierenarst in Tubbergen erover informeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is besmettelijk van konijn op konijn...en vooral over grote afstanden is de mug de boosdoener van het overbrengen van het virus.

Vandaag wordt mijn konijn geënt, ik doe het deurtje naar de onderren een aantal weken dicht.

En ik houd de konijnenweide in de gaten waar de myx-konijntjes rondlopen. Plus, ik heb de dierenarts erover verteld....maar die zal er wel niks aan doen omdat de tijd van enten van konijnen al voorbij is.

Toen ik er een tijdje geleden was, hadden ze niet eens entstof op voorraad. Weinig mensen hier dus die hun konijn enten....

Ik zal proberen foto's te maken als ik de zieke konijnen weer zie lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, een virus behorend tot de pokkenvirussen).

Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen

Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.

Als myxomatose alleen overgebracht werd door stekende insecten, zou het deze periode (temperaturen onder de 0 graden) niet mogelijk kunnen zijn dat er dieren nog mee besmet waren...

Vandaag zijn Hummeltje en Bebbels allebei geënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.

Als myxomatose alleen overgebracht werd door stekende insecten, zou het deze periode (temperaturen onder de 0 graden) niet mogelijk kunnen zijn dat er dieren nog mee besmet waren...

Het heeft nog niet lang en hard genoeg gevroren om alle muggen uit te roeien, dus myx besmetting is nog zeker een gevaar.

Daarnaast ontwikkeld myx zich tot de besmettelijke stadia IN de speekselklieren van de mug of vlo.

Dus tenzij je konijnen bloedtransfusies doen is alleen de mug of vlo een probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh...Mireille...dat dacht ik ook... en mijn psy weet je wel ook... Ik heb haar dat toen gevraagd ivm topic Sharon... Een paar dagen later belde mijn psy me weer op, ze had het nagekeken in haar literatuur en nagevraagd in de dierenkliniek bij andere DA'en waarmee ze werkt en het is wel degelijk overdraagbaar van konijn op konijn... idd via de klieren. Maar alleen door direkt contact tussen 2 konijnen, niet als ze elkaar niet kunnen "aanraken".

Maw een koppel kan het aan elkaar doorgeven, 2 konijnen die in apparte kooien naast elkaar zitten en geen mogelijk lichaamscontact hebben door de tralies niet...tenzij een mug ze allebei steekt natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh...Mireille...dat dacht ik ook... en mijn psy weet je wel ook... Ik heb haar dat toen gevraagd ivm topic Sharon... Een paar dagen later belde mijn psy me weer op, ze had het nagekeken in haar literatuur en nagevraagd in de dierenkliniek bij andere DA'en waarmee ze werkt en het is wel degelijk overdraagbaar van konijn op konijn... idd via de klieren. Maar alleen door direkt contact tussen 2 konijnen, niet als ze elkaar niet kunnen "aanraken".

Maw een koppel kan het aan elkaar doorgeven, 2 konijnen die in apparte kooien naast elkaar zitten en geen mogelijk lichaamscontact hebben door de tralies niet...tenzij een mug ze allebei steekt natuurlijk...

Jaa zo dacht ik het ook. En inderdaad, er moet contact zijn tussen de dieren, om een besmetting te veroorzaken.

"Vroeger" werd er altijd gedacht dat het alleen van konijn op konijn overdraagbaar was. Totdat er huiskonijnen ziek werden die nooit in contact zijn geweest met wilde/zieke konijnen. Onderzoek wees uit dat de stekende beesten de boosdoener waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft nog niet lang en hard genoeg gevroren om alle muggen uit te roeien, dus myx besmetting is nog zeker een gevaar.

Daarnaast ontwikkeld myx zich tot de besmettelijke stadia IN de speekselklieren van de mug of vlo.

Dus tenzij je konijnen bloedtransfusies doen is alleen de mug of vlo een probleem

Wanneer een konijn is gestoken met het steekbeest, waarbij in de speekselklieren myxomatose zich tot een besmettelijke stadia heeft ontwikkeld, is het besmet met myxomatose. Vanaf dit stadia is dat konijn in staat andere konijnen te besmetten.

Ik hoop dat het deze winter nog hard gaat vriezen! Maar ben er bang voor... Het wilde konijn staat immers nu ook op de lijst van bedreigde dieren in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een beetje een domme vraag, maar hoe weet je zeker dat het die ziekte was dan? Ik begrijp hier uit dat het een wild konijntje was die je zag zitten, kon het ook niet iets anders zijn....??

(ik weet zelf nog niet welke ziektes wat is en hoe het er dan uitziet dus vandaar dat ik het vraag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

myxomatose is onder ander te herkennen aan dichte met pus volzittende ogen!

aangezien de konijtnjes van bebbels, niet of niet meer geeent waren, en zei dit konijntje gesignaleerd heeft in de buurt van haarwoning lipen haar konijnen dus gevaar!

Klopt helemaal :)

Myxomatose is een konijnenziekte die je goed kan herkennen van andere konijnenziektes.

Het heeft bepaalde 'vast symptomen' die bij het zieke konijn erg duidelijk zichtbaar zijn.

En daarnaast weet ik het ook nog omdat dit in m'n lesstof van mn opleiding voor dierenartsassistente voor kwam... Ook zijn de symptomen van verschillende konijnenziektes (soms) beschreven in boeken over het verzorgen van konijnen, of in encyclopedieën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben blij als ik dit zo lees dat we onze konijnen hebben ingeent. en hen regelmatig bekijken of ze niets hebben... ben nu ook bezig met dierverzorgingscursus... zal de ziektes eens opzoeken zodat ik de symptomen beter kan herkennen....

dank voor jullie reply, stuk duidelijker zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .