Ga naar inhoud

Veranderen van voeding ivm groenvoer


fvdp

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds iets meer dan een week een konijntje van 10 weekjes oud. Ik ben gisteren begonnen met het geven van groenvoer, maar ik heb hier nog wel een aantal vragen over. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

In de eerste week heb ik het bij biks en hooi gehouden. De eerste twee dagen 1 handje biks per dag, maar ik had het gevoel dat dat te weinig was. Ik las ergens dat sommigen hun jonge konijntjes onbeperkt biks geven, maar ergens anders las ik weer dat dat niet goed was omdat ze dan hun blindedarmkeutels en hooi niet meer goed eten. Om het veilig te houden heb ik daarna gewoon elke ochtend en avond rond een uur of 7 een handje biks gegeven en verder onbeperkt hooi. Dat werkte prima. 

Nu heb ik gister na de biks een klein stukje komkommer gegeven maar dat at hij niet meteen op (later wel). Denk dat hij dus vol zat. Ik zit nu te twijfelen en weet niet precies wat handig is. Ik denk dat het te veel is als ik hem biks én groenvoer op hetzelfde moment geef maar een derde keer voeren is misschien overdreven? Of moet ik ook minder biks geven nu ik er ook groenvoer bij ga geven? Of is het handig als ik bijvoorbeeld 's ochtends biks geef en 's avonds alleen maar groenten? Haha, zoals jullie kunnen lezen zijn alle tips welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Het is lastig om te zeggen wat voldoende biks is, ik raad je aan om het af te wegen. 20 gram per kilogram lichaamsgewicht is volgens mij voldoende (voor Science Selective is dit 15 dacht ik), je voert dan naar hoe groot je denkt dat hij ongeveer zal worden. Dus als je schat dat hij 2 kilo wordt geef je 40 gram biks. Zo weet je ook zeker dat je niet teveel geeft.
Wat groenvoer betreft zoals je misschien al wist, dat moet je opbouwen. Je gaf al een klein stukje wat goed is, alleen is het aan te raden om te beginnen met 'veilige' groentesoorten. Dit zijn andijvie, wortelloof, witlof en peterselie. Je begint met een stukje ter grote van een postzegel en dat verdubbel je dan elke dag. Probeer steeds één groente per keer uit. Ze mogen uiteindelijk zo'n 100 gram groenvoer per dag hebben. Komkommer is bijvoorbeeld niet zo slim omdat dit een natte groentesoort is en daar zouden ze diarree van kunnen krijgen. Op BunnyBunch staat een lijst met welke groentes konijnen mogen hebben trouwens.
Wat het aantal voermomenten betreft, dat maakt niet uit hoeveel het er zijn. Ik volg de tips op van BunnyBunch, ik probeer zelf niet midden op de dag te voeren in verband met hun natuurlijke ritme. Bij mij krijgen de konijnen 's ochtends biks, rond etenstijd in de avond groenvoer en net voordat ik ga slapen gedroogde kruiden. Sommige mensen hebben één voer moment per dag, andere meer. Het kan allemaal :) 

Hopelijk kun je hier wat mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .