Ga naar inhoud

Veel drinken en veel plassen


Punkie_

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb twee lieve konijntjes, Punkie is bijna 10 en Bambi heb ik nu 7 jaar, leeftijd onbekend. In de zomer, toen het zo warm was, viel me op dat er ineens heel veel gedronken en geplast werd. We zijn naar de dierenarts geweest en heb voor de zekerheid beide konijnen behandeld met Panacur voor mogelijke EC. Tijdens de kuur werd er iets minder gedronken en geplast (en het viel me op dat ze beide ook vrijwel geen hooi meer aten in die periode).

Nu de kuur alweer een paar weken is afgelopen wordt er steeds weer meer gedronken en geplast (en ze eten ook weer gewoon hooi). Ik heb een stenen drinkbakje (ik gok diameter 15 cm) en die moet ik nu 2 keer per dag vullen, want dan is hij ook helemaal leeg. Voorheen kregen ze 1x per dag een schoon waterbakje, en dan was hij nooit leeggedronken. Het hok verschoon ik dagelijks en op dit moment is de WC ook drijfnat binnen 24 uur. Ik zie ze beide drinken en eten, het valt me niet op dat het bij 1 konijn meer is. Urine ziet er voor zover ik kan oordelen normaal uit. Verder valt er ook niks op in hun gedrag. Normaal doen ze alles ook netjes op hun wc, maar ik merk dat ze nu ook wel eens op andere plekken plassen in het hok. Misschien dat dit ook te maken heeft met dat ze hun wc dan te nat vinden?

Laatste keer bij bezoek aan DA is er gesproken over EC (maar dat lijkt me nu niet waarschijnlijk omdat de kuur al is gedaan?) en over nierproblemen. Dat laatste was wel te onderzoeken, maar hier is niet veel aan te doen bij konijnen is me verteld. Ik wil wel teruggaan naar de DA, maar hebben jullie advies over waar ik nog meer aan kan denken of kan vragen?

Groetjes Amy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen zeg. EC zou best kunnen, dat geneest niet. Dus ook al heb je eerder medicijnen gegeven, het kan steeds weer opspelen. Ik moet ook regelmatig weer opnieuw beginnen met de panacur medicijnen, want dan begint het weer met een of ander symptoom.
Toevallig heeft de mijne de laatste tijd ook dat hij veel drinkt en plast, en ook wel eens naast de bak. Moet nu ook uit gaan vinden waarom.  Naast achteruitgang van de nieren door de EC, kan het ook nierstenen, blaasontsteking zijn.
Ken je deze link al?

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/veel drinken.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .