Ga naar inhoud

Zielig logeerkonijn.....


evadonatella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een logeerkonijn t/m zondag. Het konijn is van schoonfamilie, een ongecastreerde ram van een paar jaar ofzo. Het eerste wat me opviel is dat er geen hooi in het hok lag, wel een grote bak met gemengd voer. Hij eet dus alleen maar gemengd voer. Hij heeft kleine keutels, niet mini-mini, maar ze zijn wel klein. Ook heeft hij af en toe van die plakken keutels in zijn kooi liggen. Van die stinkende keutels, plakkerig en aan elkaar geklonterd. Niet echt gezond als je het mij vraagt. Ik heb hem hooi aangeboden, mountain hay, maar dit wilt hij niet eten. Hij loopt overdag als wij erbij zijn los door de woonkamer en dit gaat goed, want hij luistert echt als je z'n naam zegt of 'nee'. Hij ligt vaak languit en maakt sprongetjes als hij losloopt. Hij oogt dus niet ziek, maar zijn keutels maken me af en toe zorgen en ook het feit dat hij geen hooi eet. Ik heb het gemengd voer uit zijn kooi gehaald in de hoop dat hij dan vanzelf hooi zou gaan eten, maar helaas. Ik weet alleen niet zeker of dit juist is wat ik heb gedaan.

Ik weet dat dit normaal is voor hem en dat het niet uitmaakt wat wij dit weekend doen met hem, want hij gaat zondag gewoon weer terug naar zijn baasjes. Maar toch, het zit me niet lekker. Buiten zitten mijn konijnen samen in een grote ren met hooi in overvloed en gezonde voeding en groenten terwijl ik binnen een konijn heb zitten die het niet zo goed heeft. 
Het beste is om de baasjes van dit konijn te overtuigen dat ook dit konijn basisbehoeftes heeft en etc, maar ik vind dat lastig. De band tussen mij en deze mensen is al niet al te best en ik wil dit niet verpesten! 

Weet iemand wat ik hiermee het beste kan doen? Kan iemand helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval aangeven dat je hebt gezien dat het konijn last heeft van plakpoep en dat dat niet gezond is. Je kan dan uitleggen dat het door de voeding kan komen en voorstellen om ander voer of in ieder geval minder voer te geven. Je kan ook kijken of hij het voer van je eigen konijnen lust en dat gelijk adviseren aan de baasjes. 

Er is natuurlijk een kans dat ze er niks mee doen, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. 

Ik denk in ieder geval wel dat je er goed aan hebt gedaan om de bak met voer weg te halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig om zoiets te zeggen tegen haar, daarvoor moet ik echt moed verzamelen. Zijn er misschien brochures die ik aan haar kan geven als die bestaan?

wat moet ik doen met het hooi probleem? Hij eet nog steeds geen hooi. Ik weet dat hij dit gewend is, maar ik vind dat echt erg zorgwekkend. Kan ik hem in korte tijd toch hooi laten eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn staat in de woonkamer, een paar meter van de bank af. Hij stinkt echt ontzettend. Vandaag maar even een berichtje gestuurd naar de baasjes vanwege de stank en onze zorgen hierom. Ik overweeg om met hem naar de DA te gaan, maar ja, is dat wel verstandig? De baasjes zullen niet zomaar veranderen en dan zal het konijn heel snel weer ziek worden. Hij eet nog steeds geen hooi. Ik ben bang dat zijn darmen stil gaan liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even gesproken met de baasjes. Het doet hen niks dat hij plakpoep heeft. Zal wel aan de temperatuurswissingen liggen, gaat vanzelf wel over. Het konijn krijgt bij hun twee plukken hooi per week! Ik ben zo boos!!! Dit is in mijn ogen echt dierenmishandeling. Groenvoer laat hij liggen, hij kijkt niet om naar hooi en hij keutelt weinig. Z'n keutels zijn kleiner dan mijn konijnen en die zijn kleiner dan dit konijn. Ik overweeg om vandaag nog naar de DA te gaan. Kijken wat die te zeggen heeft en dat doorspelen naar de baasjes. Dit kan zo niet langer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kunnen we niet ieder konijntje redden. Wat ik wel een keer gedaan heb bij een collega die wat minder wist van konijnen en er 1 had gekocht is het met een andere insteek brengen. "Goh, ik heb een hele leuke en goede site waar allemaal tips in staan over konijnen, erg leuk, zal ik het eens naar je sturen?" Ik heb het heel enthousiast, meedenkend maar onschuldig ingestoken. Na een paar weken zat konijn nummer 2 bij hun in een grote ren! Maar inderdaad: niet iedereen pakt dit zo op...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .