Ga naar inhoud

Snot neus - advies?


cecelapin

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb dit gepost op een engels talig forum maar daar werd me gelijk vanalles verweten etc. En kreeg ik toch een beetje een vervelend gevoel bij. Mensen kunnen zo lelijk doen op internet. Maar goed dat even terzijde..

Ik heb twee teddy widders van 6 jaar, 1 moet sinds afgelopen weekend af en toe niezen, heeft een beetje een snotneusje (absoluut geen dik wit snot) en ze is ook echt niet ziek, eet gewoon etc. Toch van de week langs de dierenarts geweest (die op de konijnkundige lijst staat) en die heeft haar helemaal onderzocht. Temperatuur, longen, hart, kiezen, ogen etc! Niks raars gevonden, behalve een beetje een loopneusje voornamelijk aan 1 neusgat. Ik weet alles van pasteurella, dat konijnen eigenlijk niet verkouden kunnen worden zoals mensen, maar ze wel kou kunnen oplopen als ze bijv op de tocht zitten. Ze heeft dit een aantal jaren geleden gehad aan haar oogje, en is dus kennelijk wel een beetje gevoeliger voor veranderingen van het weer etc. Ook al zitten ze binnen. Mijn dierenarts heeft alles genoteerd en geeft aan dat het eigenlijk met 3/4 weken over zou moeten zijn. Maar.. dat ik kan bellen voor antibiotica als ik het niet helemaal vertrouw.

Dus? Met het weekend wat er aan komt, wat adviseren jullie? Wel of geen antibiotica? Ik heb inmiddels ook een doos enchinea besteld.. gewoon de plant en niet de kinder tabletjes. Dit werd overigens ook op het andere forum helemaal afgekraakt (de tabletjes of druppels omdat het voor mensen is en niet konijnen) terwijl ik er hier toch wel positieve geluiden over heb gelezen... Ik hoor graag van jullie! Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een bijwerking van de entingen? Entingen zijn over het algemeen niet zo onschuldig..

 

Last van het neusje kan ook met stof te maken hebben. Bij droog weer kun je de tegels nat sproeien (als je ze dan buiten zou laten), geef stof vrij hooi en stof vrij stro, geen houtvezel en niet van die kruiden/hooi tunnels van karton.

 

Als ze echt gevoelig zijn, zouden ze kunnen reageren op de luchtvochtigheid.

Verder zijn er weer pollen in de lucht, al heb ik nog nooit gehoord van een konijn met hooikoorts.

 

Schoonmaakazijn kan de longen ook negatief beïnvloeden.

 

De ziekte "snot" is met een swap uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .