Ga naar inhoud

Konijn meer laten drinken ivm Blaasgruis


Daniellespring

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

3 weken terug is bij mijn konijntje van in ieder geval 8 jaar oud (precieze leeftijd onbekend omdat hij een zwervertje was) blaasgruis + urinebrand geconstateerd. Omdat de dierenarts een roesje te risicovol vond gezien z'n leeftijd, heb ik voor 14 dagen pijnstillers (metacam) en antibiotica meegekregen, voor de urinebrand heb ik honingwondzalf meegekregen. Vorige week ben ik voor controle weer terug gegaan en de da was zeer verbaasd dat hij deze 2 weken heeft ' overleefd '. Z'n situatie was namelijk erg slecht. Ze was erg blij met de voortgang maar wil toch nog graag 14 dagen doorgaan met de pijnstillers, antibiotica en zalf. Verder heeft hij nog een aantal plakkaten onder z'n staartje van de urinebrand en doe ik hem nu twee keer per week in een badje met biotex groen om de boel voorzichtig los te weken. Hij eet hartstikke goed maar is nog wel rustig (misschien komt dat door de pijnstillers..?). Nu is me gezegd dat hij echt veel moet drinken omdat dat belangrijk is.

Ik heb het dieet van beide konijntjes aangepast, ze krijgen meer (calcium arm) groenvoer en minder SS, de voeding van Supreme voor urineproblemen willen ze beiden niet eten, verder geef ik ze ook timothy hooi ipv normale hooi. Echter drinkt hij nog te weinig naar mijn idee, veel drinken is belangrijk omdat hij zo het gruis kan uitplassen. Heeft iemand tips hoe ik hem meer kan laten drinken?

Vast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg!

Goed dat je op de calcium-inname let.

Ik zou naast de drinkfles ook een bak met water in het verblijf neerzetten. Daarnaast kan je extra groenvoer geven zodat hij toch wat extra vocht binnenkrijgt. Komkommer bestaat bijvoorbeeld voor 98% uit water. Wel opletten dat je geen calciumrijk groenvoer neemt, zoals donkergroene bladgroente.

Ook kan je experimenteren met een extra drinkflesje waarin je een smaakje aan het water geeft. Kamillethee bijvoorbeeld, of desnoods wat aangelengde appelsap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn blaasgruiskonijntje eurologist. Dit is een tabletje van chinese kruiden die helpen de gruis eruit te plassen. Daarnaast gaat er hier soms cranberrysap of ananassap door de spa blauw zodat ze meer drinken. Niet teveel natuurlijk ivm de suikers maar dat het in ieder geval een smaakje heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn krijgt op aanraden van de dierenarts Trovet. Ik betaalde voor 5 kilo 23 euro. Dit is ook laag in calcium. En inderdaad timothy hooi.
Extra laten drinken is inderdaad lastig, ik geef mijn konijn daarom ook extra groenten en maak ze onder de kraan nog eens nat.

Je kan ook extra water geven met een spuitje. Mijn konijn liet dat gelukkig wel toe. Dan kreeg ze 4x een spuitje van 10ml.
Toen ze er heel veel last en pijn van had heeft ze twee dagen een infuus gekregen bij de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trovet is helemaal niet speciaal veel lager in calcium dan ander voer. Het bevat 0.6% calcium net zoals veel andere voeding. ;)

Alleen die vet care urinary tract is iets lager met 0.5%. En heel duur :P

Ik geef ook gewoon maar een beetje extra groen maar dat schiet nog niet erg op in deze tijd van het jaar natuurlijk. Kan er moeilijk een hele komkommer en een hele andijvie bij gooien. Straks is het weer zomer en is er weer van alles te plukken. Ik vraag me alleen af of het helpt bij mijn konijn, hij krijgt over het algemeen heel erg veel groen in de zomer en had 24/7 toegang tot gras, maar toch blaasproblemen. Dus natuurlijk is het goed om veel groen te geven maar het verhelpt het hier niet helaas. 

Ik ga hem echt niet iedere dag met een spuitje water in zijn bek vervelen. Dat vind ik geen leven, sorry. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .