Ga naar inhoud

Ziek konijntje: wanneer dwangvoeding geven?


Flipje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken hebben wij Flipje in huis, een heel lief en vrolijk konijntje. Sinds een paar dagen heeft ze een beetje een vies neusje, maar ze was nog altijd even vrolijk en levendig, dus hebben we verder nog geen actie ondernomen. Afgelopen woensdag hield ze zich plotseling heel stil, kwam niet meer nieuwsgierig kijken of om aandacht vragen, en wilde ook niet meer eten. Op donderdag werd ze tegen de middag weer wat levendiger, at ook weer een beetje en dronk ook weer, maar omdat ik er niet gerust op was is ze toch even bij de dierenarts geweest. Daar heeft ze antibioticum en een pijnstiller gekregen. Donderdagavond wilde ze weer niet eten, maar vanmorgen kwam ze weer op gang. Vanmiddag leek ze zelfs weer helemaal de oude: vrolijk rondhuppelen, ondeugend zijn, eten, spelen.. Maar nu is ze sinds een paar uurtjes weer terug bij af. Ligt nu al een aantal uur lusteloos bij mij op schoot te slapen, wil niks van haar eten weten. Morgenvroeg moet ik terug met haar naar de dierenarts voor een check. 

Het dilemma waar ik nu mee zit is het volgende: we hebben gisteren ook dwangvoeding meegekregen, voor als ze niet zou gaan eten. Maar toen we terugkwamen van de dierenarts heeft ze wel zelf wat gegeten, dus hebben we haar de dwangvoeding niet gegeven. Maar omdat ze nu toch al een 4 uurtjes niks meer gegeten heeft, ben ik aan het twijfelen of ik haar niet toch de dwangvoeding zou gaan geven. Wat zeggen jullie? Nog even wachten (evt. zelfs tot morgenvroeg tot ik naar de dierenarts met haar ga) of toch al dwangvoeren?

Sorry voor het lange verhaal overigens!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of ze echt helemaal niets eet, als ze sinds donderdagavond tot vanmorgen niet heeft gegeten zou ze bijna een week niet hebben gegeten? Dat overleven ze niet als ze helemaal niet eten. Als ze nog kleine beetjes eet is het anders dan wanneer ze ech t niets meer eet.Ik vraag me wel af of de snot wel het probleem is, ze kunnen er knap beroerd van zijn maar een week al niet eten en je beschrijft ook een echt ziek konijn,  als je dit niet zeker weet zou ik nu met haar naar de dierenarts gaan, wellicht is er iets anders aan de hand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps sorry, mijn dagen lopen dooreen.. Het begon op maandagavond, toen is ze op dinsdag naar de dierenarts geweest, en morgen (daarom ben ik in de war geweest met donderdag denk ik..) gaat ze voor de check. Dus ze is nu een 48 uur soms wat meer, soms wat minder ziek.. Sorry voor de verwarring!!

Ze heeft nu een 4 uur niks gegeten, en daar zou dan eventueel de nacht nog bijkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ze eet weer een paar brokjes! :D Dus dwangvoeren is weer eventjes van de baan..

 

De dierenarts zei dat ze alleen last van haar neus had, daar heeft ze dan ook die antibiotica voor gekregen. Gisteren waren de keutels heel erg klein, maar vanmiddag eigenlijk weer helemaal normaal. Vanavond heb ik nog niks gezien, dus dat durf ik niet te zeggen..

De tandjes zijn overigens gisteren ook nagekeken, daar was niks mis mee :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze weer een beetje eet zou ik wachten met dwangvoeren. Ik zou haar vooral lekkere natte groenten geven zoals andijvie/witlof/selderij/peterselie.
Dan krijgt ze voldoende vocht binnen zodat het niet gaat verstoppen in de darmen. Ook veel hooi aanbieden.

Mijn konijn raakt ook altijd van slag van de antibiotica :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .