Ga naar inhoud

Buikkrampen door ijsbergsla?


Marjoke

Aanbevolen berichten

Vonmorgen wilde Ventje niet eten. Echt niets kreeg ik binnen, maar ik moest naar school en zou afwachten tot 'smiddags. Maar toen ik vanmiddag thuis kwam wilde hij nog altijd niet eten. We hebben hem even proberen dwangvoederen, maar hij slikte echt niets, hij was ook erg slap en lusteloos en zat daar maar in een hoekje. Naar de dierenarts gebeld en we mochten om drie uur komen. Maar plots om een uur of 2 begon hij weer te eten en rond te springen in zijn hok. Ik kan er echt niet aan uit. Van de ene minuut op de andere was hij ineens genezen. Hij begon zijn schade in te halen en echt enorm veel te eten.. zowel korrels als hooi en wortel. Nu bedacht ik me dat ik gisteravond een stukje ijsbergsla gegeven heb, en misschien was hij daardoor ziek? Even een halve dacht buikkrampen en ineens waren de krampen over? Ik weet het niet, maar vind dit wel heel bizar. Aleja, zoveel te beter natuurlijk. Kheb de DA afgebeld en ik zou hem verder de komende dagen in't oog houden.

Weten jullie wat er met mijn Ventje kon zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ijsbergsla kan idd voor buikkrampen/gas zorgen!

je konijn kan beter niet te vaak en te veel ijsbergslag geven! er zijn zat andere groenten die je konijn én veel lekkerder vind én die veel geZonder zijn.

bijvoorbeeld wortelloof, andijvi, witlof, kruiden en ruccolla..

als je konijn nu weer lekker eet, en jij niet de indruk hebt dat ie ziek is, en weer lekker vrolijk rondhupst zou het idd best kunnen wat je beschrijft!

bij iedere twijfel of andere constatering zou toch je dierenarts weer opbellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet wel dat er betere groenten zijn, en die geef ik ook hoor. Maar had gisteren een mooi stuk van die sla, en vond het zonde weg te gooien, vandaar. En volgens mij staat die hier in de lijst bij de veilige planten? Maargoed, ik geef het nooit meer hoor. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet wel dat er betere groenten zijn, en die geef ik ook hoor. Maar had gisteren een mooi stuk van die sla, en vond het zonde weg te gooien, vandaar. En volgens mij staat die hier in de lijst bij de veilige planten? Maargoed, ik geef het nooit meer hoor. :)

ja staat idd bij de veilige dingen maar voor zover ik weet geld er voor slasoorten en kolen(bloemkool ed) dat je echt maar beperkt moet geven! en zeker als ie dat niet vaak krijgt! en dan in een keer een wat groter stuk...

maar goed.. het hoeft natuurlijk niet perse daarvan te zijn... maar dat is een reden die voor de hand ligt natuurlijk!!

maar voornaamste is dat Vent zich weer prettig voelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan niet boeren, gas kan er alleen via de onderkant uit. Vaak ontstaat gas voorin het darmstelsel, in de kronkeldarm. Het heeft dan een lange weg te gaan, voordat het via de meters lange opgevouwen darmen eindelijk bij de uitgang komt en het lichaam kan verlaten. Vaak lukt dat niet goed, en de urenlange pijn kan zoveel stress op de darmen geven dat de darmwerking helemaal stilvalt. Pijnstilling is daarom een belangrijk onderdeel van een gasbehandeling. Een andere probleemplek waar gas vaak ontstaat is de blindedarm.

konijnen

Misschien dat het bij Ventje er uit is geraakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet. Maar me toch weer een beetje ongerust. Ik heb de indruk dat zijn keuteltjes een beetje kleiner zijn. Maar ik kan het me inbeelden.. En nu eet hij ook niet meer zo fantastisch goed.. Ben net nog gaan kijken. Misschien toch even de DA bellen? Ze zitten tot 8 uur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou dan toch als het je qua gevoel niet lekker zit je dierenats even bellen en haar ook zeggen dat je je konijn niet herkent zoals ie normaal is. en dan vertel je van die ijssla erbij.... als het niks is kan ze je gerust stellen via de telfoon, is het wel wat kun je langsgaan of kan ze je vertellen wat je moet doen!

als je gevoel zegt dat t niet goed is zou ik zo de nacht niet ingaan.

niet eten en kleine keutels zouden gas kunnen betekenen... en de nacht is lang als je hulp nodig hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteravond nog naar de dierenarts geweest omdat ik toch wel ongerust was. Zijn buikje rommelde wel wat maar zijn stoelgang was in orde. We hebben Bactrim (antibiotica) meegekregen die we nu een week moeten geven.

Hij eet redelijk uit zichzelf, vooral hooi en een beetje groentjes. Maar toch dwangvoeder ik hem toch een beetje bij omdat ik denk dat hij niet genoeg eet. Maargoed, het komt dus allemaal wel goed met onze Vent waarsschijnlijk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je merkt dat hij toch goed eet zou ik niet te lang doorgaan met dat dwangvoederen... dit kan hem ook stress veroorzaken wat dan weer op zijn darmen kan slaan!! probeer hem eens kruiden te geven, peterselie bijvoorbeeld. dot vinden ze meestal heel lekker en stimuleert hem om weer zelf te gaan eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .