Ga naar inhoud

4+ of toch weer gewoon?


Patatje

Aanbevolen berichten

Kruimel en Divoo krijgen sinds de zomer SS 4+. Kruimel is 5 en Divoo is 4 jaar. Ik heb daar in de zomer toen voor gekozen omdat Kruimel niet zo goed at en ze heel lang over een brokje deed. Ik dacht, ik stap over op 4+ want dat zijn kleinere brokjes. Ondertussen eten ze allebei weer gewoon maar ik geef ze nog wel 4+. Dit voer is wel een stuk duurder dan de gewone SS en daarom vroeg ik mij af of het echt noodzakelijk is om 4+ te geven of dat het eigenlijk een soort marketingtruc is. Kruimel en Divoo zijn ontzettend bewegelijk. Als je ze eten gaat geven doen ze net of ze nooit te eten krijgen (doen jullie konijnen dat ook? Heel hard rondrennen, meteen op het bakje afstormen ook als ze al eten hebben gehad en je een uur later het hok weer in komt). Wat denken jullie, hebben ze 4+ nodig of kan ik weer naar de gewone SS overstappen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet verschilt de samenstelling in kruiden en dergelijke van de SS senior met die van de SS adult en zijn de brokjes kleiner zodat ze beter te kauwen zijn voor minder krachtige kaken. Bij mijn dierenwinkel betaal ik even veel voor allebei, maar ik stapte ook pas over op senior toen mijn oudje serieus trekjes van een opa begon te vertonen (met 6) en hij was vrij snel oud voor zijn maat. De 4+ lijkt gebaseerd te zijn op de extreem grote rassen die een levensverwachting van 5/6 jaar hebben, met dwergjes en middenmaten ligt de "senior" leeftijd wel wat verder naar achteren en er zijn ook konijnen die hun hele leven prima op de SS adult leven en nooit SS senior nodig hebben. Gewoon aankijken dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste zou ik bij Kruimel ook denken aan tand/kies problemen met lang doen over een brokje, bij de kleinere brokjes kunnen ze misschien om de pijnlijke kies heen eten, als ik naar mijn Pip keek at ze als ze weer last had van een haakje liever de kleine stukjes dan hele grote, maar dat is mijn observatie of het voor Kruimel geldt weet ik niet, ben geen DA. De SS 4+ heb ik maar bij 1 konijn gebruikt vanaf ik geloof zijn 7e of 8e hij had het voor de extra aangepaste voedingstoffen nodig, en hij kwam goed bij. De rest van mijn senioren destijds hebben nooit die behoefte gehad altijd de gewone SS gevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .