Ga naar inhoud

Knagen aan tralies


Desti

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik ben op zoek naar tips tegen tralies knagen.

Mijn konijntje gaat zodra ze in de kooi zit aan de tralies knagen. Ze mag overdag altijd loslopen door de woonkamer. Alleen als ik niet thuis ben of savonds moet ze in haar kooi. Eerst dacht ik dat misschien haar kooi te klein was dus heb een groter kooi gehaald maar dat heeft niet geholpen. Speeltjes heeft ze ook genoeg. Ren eromheen helpt ook niet want dan gaat ze daaraan knagen. Nu hoorde ik dat het ook door eenzaamheid kan komen. Maar voor de rest toont ze helemaal geen gedrag wat naar eenzaamheid kan verwijzen. Ik heb wel besloten om zaterdag een vriendje uit de opvang te halen voor haar. Maar is er nog iets wat ik kan doen tegen tralies knagen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste is het heel goed dat je een vriendje voor je konijntje wil halen! Het kan zijn dat ze uit eenzaamheid is begonnen met tralieknagen.

Ze heeft, zeker met een vriendje, een grotere plek nodig waar ze de hele dag in kan blijven. Twee kleine rustige konijnen hebben minstens twee vierkante meter nodig waar ze dag én nacht vrij kunnen bewegen, maar bedenk dat groter altijd beter is. Goede opvangen stellen (strikte) eisen aan de grootte van het verblijf, ik zou het nog even navragen voordat ze je een konijntje weigeren. 

Heb je al geprobeerd om haar knaagspeelgoed of takken te geven? Konijnen knagen om hun tanden kort te houden, het is dus verstandig om iets te hebben waar ze aan kunnen knagen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben nu een vaste ren aan de kooi aan het maken zodat het ook nog groot genoeg is als de tweede erbij komt. Ik heb knaagspeeltjes en takken. Als ze knaagt moet ik haar dan straffen of negeren? Is er misschien ook iets wat je op de tralies kan smeren waardoor ze er niet meer aan willen bijten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straffen bij konijnen werkt niet. In je handen klappen, nee zeggen of het konijn voorzichtig weg duwen van de plek kan wel. Maar wees daar ontzettend voorzichtig mee. Een konijn op de grond drukken, echt een tik of een klap geven, hard schreeuwen of zelfs een schop geven kan niet. Je maakt daarmee het konijn alleen maar bang en het zal niet begrijpen wat het fout gedaan heeft. 

Op onbetrouwbare websites worden wel tips gegeven als sambal op de tralies smeren, maar dat is niet goed voor het konijn. 

Als ze doorgaat ook met een grotere ren is het misschien een optie om een ren te maken uit nertsen gaas, dit is gaas dat bestaat uit kleine vierkantjes en daar kan het konijn met zijn tanden geen grip op krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe ruime binnenkooi met ren is af! Heb heel veel speeltjes erin gelegd en ze kan nu lekker rondrennen als ze savonds erin moet. Het heeft tot nu toe geholpen want ze heeft al 3 dagen niet geknaagd! Morgenochtend ga ik naar de opvang dus ben heel benieuwd hoe de koppeling gaat verlopen :)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .