Ga naar inhoud

Ervaringen zindelijkheids training van binnen konijnen gezocht


Mireille

Aanbevolen berichten

Tja ik heb altijd buiten konijnen gehad en die zijn gewoon zindelijk en als ze loslopen en ze doen wat dan maak ik daar geen punt van.

Tijgertje die binnen woonde was van zichzelf super zindelijk, maar noa...

Plassen heeft ze tot nu toe pas 1 keer buiten haar hok gedaan, maar de keutelmachine blijft aan de gang.

Ik gooi continu de keutels terug in haar hok in de hoop dat ze het op een dag leert.

Je ziet ook dat ze er echt voor gaat zitten, (ze zit heel stil, staartje gaat iets omhoog) en dan zet ik haar snel terug in haar hok, maar de eerste serie keutels is dan al gedropt.

Dus dan kom ik bij de vraag:

Hoe pakken jullie de zindelijkheidstraining van jullie binnen konijnen aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volhouden is de boodschap !!!

Telkens er bij ons 1 is die binnen keutelt gaat ze haar/zijn bak in. Daar krijgt men dan een beloning. Het werkt maar je moet echt consequent volhouden.

Je moet weten bij ons zit er geen enkel konijn constant binnen maar de echte knuffels komen op woensdag of in het weekend geregeld binnengewandeld en die weten héél goed : binnen keutelen en ik vlieg eruit !

Vlaamse reuzen zijn echt kleuters : ze zijn tegelijk slim, ondeugend en opstandig maar zoooooooooooooooo lief. Ik kan ze gewoon niet meer missen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

t valt mij op dat ze meer keutelen binnen als er iets verander

bv ik heb gezogen en heb er zo'n geur ding in gedaan, konijnen los, keutelen maar

of als de hond van een vriend van mij op bezoek is geweest ..pff dan wordt alles gekind en gekeuteld

normaal doen ze eigenlijk alles in hun hok of op de bak, ik heb in het begin ook heel consequent alle keutels opgeruimd meteen en in de bak gedaan, hun bak neergezet op het plaatsje waar ze het liefst keutelen en plassen, beetje plas bodembedekking in de bak gedaan en dat werkte heel goed..

ze plassen zelden binnen, misschien in 2.5 jaar tijd in totaal 4 keer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn binnenkonijnen hebben hun vaste keutelplekjes. Punky is de enige die hun graafbak als toilet gebruikt voor zowel plassen als keutelen. Plassen doen ze in de kooi of op hun eigen kleedje. Pongo heeft een vast plasplekje in de keuken. Kleedje heb ik voor hun gekocht zodat ze de vloerbedekking met rust laten. Dat werkt. Alleen hun kleedje en het kleedje in de badkamer zijn beide wit. Dat verschil hebben ze nog niet zo door. En Bibble vind ik steeds vaker op de kattenbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rufus is bijzonder netjes, wil je hem eens lenen? hihih.

Hij doet alleen soms de zachte keutels op de grond en das nie leuk want dat plakt. Maar het komt eigenlijk nu niet vaak meer voor. Maar in zijn hok keutelt hij wel niet alleen in zijn wc.

Ik heb in het begin ook trouw de keutels in zijn wc gegooid en als hij op de grond plaste legde ik de tissue waarmee ik het opveegde in zijn wc, op aanraden van Caroline (denk ik) Hij was eigenlijk zindelijk na een week

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan met je mee praten :P

We hebben een hangoordwerg gehad en zodra zij uit de kooi kwam ging ze echt overal keutelen. op de bank, onder de tafel, onder de bank, in de keuken, in de woonkamer en in elk hoekje.

Keutels vielen gewoon af tijdens het rennen.

In de kooi deed ze mooi aan 1 plek :D

Ach ja, ik was er zo aan gewend dat ik dat normaal ging vinden. Maar elk keer was ik wel steeds bezig om de keutels op te ruimen :P

Aan zindelijkheidstraining deden we toen niet, ik wist toen niet dat je je konijn kon aanleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het scheeld natuurlijk per konijn.Mijn eerste in huis deed het in de katten bak zonder dat ik het door had.Maar ik heb ook wel gehad gewoon door het hele huis heen.Of een die niks in huis deed en het op hield tot ie weer in zijn hok zat.Tja blijven oevenen.Meschien een optie ren om kooi heen kijken of ze het dan in haar eigen kooi blijft doen.Dan als beloning steeds meer vrij laten.Maar de keutels gebruiken ze ook om geuren af te zetten.Mijn fransen buiten keutelen altijd om mij heen.Om nog even aan te geven dat ik in hun ruimte ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb tijger gewoon op kranten laten lopen,en z'n poepbak volgegooid met kattenbakhoutkorrels (leuk woord voor galgje)

en heb hem toen drie dagen niet uit z'n hok gehaald..

heb toen alles drolletjes in zn poepbak gegooid,plassen deed hij eigenlijk al meteen daarin,heeft een hekel denk ik aan een natte kont.

verder heb ik hem ong een maand op kranten laten lopen, het huis was hier warm genoeg,nu is hij helemaal zindelijk en als hij los loopt gaat hij ook zn hokje in om te plassen en te poepen....

succes :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb bumper binnen wonen ..

die zit dus op een kleedje van de ikea en in zijn poepbak zit zaagsel

als hij dan naast zijn bak poepte deed ik de keutels in zijn wc en dat even volhouden

maar hij si nu super zindelijk ook als hij losloopt hij doet niks op de bank hij zit namelijk het liefts op de bank en als ik hem weer in zijn kooi zet gaat ie eerst snel op zijn wc keutelen en dan krijgt hij wat lekkers dat weet ie

blijkbaar houd een konijn niet van in zijn eigen viezigheid rondlopen want het kleedje word nat van de plas dus hij was ook echt binnen no time zindelijk het is maar net wat je het prettigst vindt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ze voor de 2e keer plasde kon ik haar op heterdaad betrappen en is ze zo geschokken dat ze het sindsdien nog niet buiten het hok heeft gedaan.

Keutelen doet ze niet overal door de kamer, maar ook niet op 1 specifieke plek.

Maar ze gaat er dus echt voor zitten en dan loopt ze na een tijdje weg en liggen er een stuk of 10 keutels soms meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK weet het niet...

Bij de vorige binnenkonijnen deed ik het net als bovenstaande tips....

Bij Polle...die is vanaf dag1 zindelijk..en ook ECHT zindelijk dus..

Hij heeft nog nooit 1 plasje buiten zijn hok gedaan...een héél enkel keertje ligt er 1 verloren keuteltje, maar ik weet niet of die dan uit het hok gewipt is doordat Polle altijd nogal onhandig uit zijn hok springt...

En het is hem echt niet aangeleerd hoor....hij is gewoon zo geboren......ofzoiets...

Ik heb werkelijk geen idee waarom hij zó extreem zindelijk is..anders had ik je de truc kunnen vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lizzie mijn konijn was vanaf het begin ook al zindelijk, maar toen was er iets mis gegaan en toen ging ze weer overal alles doen, en toen hebben we het aan de dokter gevraagd, en die zei nou je zou haar kunnen steriliseren, en dan kreeg ze tegelijk ook minder kans op baarmoederhalskanker of zoiets daar is mijn vorig konijn aan gestorven, maar dat heb ik gedaan en sinsdien is ze weer helemaal zinderlijk. En als ze dan nu naar de wc moet dan wordt ze onrustig en gaat ze met dr neusje duwen tegen ons:p maar om haar alleen voor de zindelijkheid te laten opereren vind ik ook weer een beetje zielig, wij hebben het dan ook vooral gedaan om die kanker te vermijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. Nijntje kreeg ik voor mijn 14e verjaardag en wist helemaal niet dat konijnen zindelijk konden worden.

Maar Nijntje deed uitzichzelf alles al in 1 hoek, dus heb ik toen maar een hoekwc gekocht, en eigenlijk is zij dit altijd blijven gebruiken.

Toen ze 1 jaar oud was ben ik weken bezig geweest om haar te leren dat ze zelf uit haar kooi mocht komen, en eigenlijk sinds ze dit durft, gaat ze altijd netjes terug naar haar toiletje als ze losloopt. (ik moet er nogsteeds om lachen iedere keer.

Binky heb ik nu 2 weken, en heb voor hem meteen een wc meegenomen vanuit de winkel. Na 4 dagen gebruikte hij hem uitzichzelf als plekje om in te plassen, en ik vind er nu zelfs al regelmatig keutels in.

Nijntje laat nu wel weer keutels vallen onder het wandelen, gewoon om even te laten weten dat het wel háár kamer is:blink:

Dus volgens my heb ik nu 2maal geluk met konijnen die het eigenlijk zonder hulp al doen..

Volgens my is het namelijk wel zo dat konijnen uitzichzelf al een standaart plek uitzoeken om te plassen, ik werk in een dierenwinkel en elk konijn heeft altijd zijn eigen plashoek!

Ik vermoed dat naarmate ze ouder worden ze uit zichzelf ook beginnen met keutels alleen op hun plek te dumpen.. bij mijn konijnen is dit dus wel zo gegaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK weet het niet...

Bij de vorige binnenkonijnen deed ik het net als bovenstaande tips....

Bij Polle...die is vanaf dag1 zindelijk..en ook ECHT zindelijk dus..

Hij heeft nog nooit 1 plasje buiten zijn hok gedaan...een héél enkel keertje ligt er 1 verloren keuteltje, maar ik weet niet of die dan uit het hok gewipt is doordat Polle altijd nogal onhandig uit zijn hok springt...

En het is hem echt niet aangeleerd hoor....hij is gewoon zo geboren......ofzoiets...

Ik heb werkelijk geen idee waarom hij zó extreem zindelijk is..anders had ik je de truc kunnen vertellen.

Ik wil nu niet opscheppen maar is het mogelijk dat Polle al zindelijk was omdat zijn mamie ook zindelijk is en als ze binnenkwam met haar kroost zien de kleintjes wel wat mamie doet.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een slimme konijnen toch allemaal....

die twee van 'mij gebruiken de boven verdieping van hun hok als toilet.... tja... ze zeggen niet voor niks dan mannen de ruimte nodig hebben he.... hahaha...

zo'n toilet vonden ze maar niks... en wij maar stug volhoudend die keutels terug in dat ding mikken maar nee hoor....

hebben wel uit zichzelf de bovenwoning tot plee omgedoopt. en die scheppen we iedre dag ff leeg.... lade naar buiten trekken en klaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .