Ga naar inhoud

wanneer castreren?


nicOle_

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb eens gekeken van ceesje en sahara, en ik denk dat sahara een meisje is (er kwam een rondje uit) en ceesje een meisje (kwam een soort van opening uit, een mondje zeg maar haha)

maar ik ga nog wel langs de dierenarts ter controle natuurlijk.

het ziet er bij beide wel anders uit, dus het is denk ik wel een jongen en meisje.

maar wanneer mag ik sahara dan laten castreren? want dat wil ik wel zsm doen, want anders moet sahara te lang alleen zitten, want over een maand wordt hij dan al geslachtsrijp..

dus met welke leeftijd mag sahara gecastreerd worden?

Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik had net gelezen dat het rond de 5 maanden kon.

maar dan vind ik het wel rot dat sahara dan 2 maanden alleen moet..

of we kunnen sahara en ceesje dan nog een maandje samen laten, omdat voedsters toch met 4 maanden vruchtbaar zijn, en dan coco een maandje alleen,

en dan na die maand ceesje terug bij coco en dan sahara alleen..

dan zijn coco en sahara beide maar 1 maandje alleen geweest..

iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe oud zijn ze nu eigenlijk precies!

ik zou er denk ik voor kiezen om de twee dames gewon samen te houden en dan toch het manneke even apart te zetten....

die vruchtbaarheid bij vier maanden is natuurlijk niet op de dag af bij vier maanden he!!! ik zou dat risico tch niet lopen!.... maar goed dat is aan jezelf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicole, ga met hem op 3 maanden gewoon eens langs bij je DA, de ballen hoeven nl niet helemaal ingedaald te zijn voor een castratie, als ze "bijna" beneden zitten is dat genoeg. De DA kan daar naar voelen. En als jou DA dan onmiddellijk wil castreren, dan hoef je hem maar 2 weken te scheiden van moeder en dochter.

Mijn koppel zus en broer zijn nooit gescheiden geweest, omdat de ram met 12 weken gecastreerd is en het een groot ras is, dus de voedster maar met 4 maanden kan zwanger worden. Merlot zijn ballen waren ook nog niet helemaal ingedaald, dus hij was op het moment van de castratie waarschijnlijk ook nog niet vruchtbaar.

Nu heb jij natuurlijk nog een volwassen voedster zitten, dus jij moet ze sowieso scheiden, anders loop je het risico dat hij zijn moeder gaat bevruchten.

Ging het zusje niet aan Prade gekoppeld worden? Die is toch al gecastreerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat er eentje naar me zus zou gaan was eigenlijk wel het plan.

maar ik ben nu zo gehecht aan ze geraakt.. ik wil ze allebei houden :$

en aangezien mijn zus een uur van ons vandaan woont en ik daar maar 1x in de 2 weken kom..

ze hebben het nu zo leuk met zijn drieeen, ze zitten altijd bij elkaar, likken elkaar, ik wil ze niet uit elkaar halen.

misschien een beetje egoistisch.. maar dat mag denk ik wel een keer.

maar dan ga ik binnenkort voor een nieuw hok kijken en een bezoek brengen aan de dierenarts.

en Caroline, bedankt voor het advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het beste is om je ram met vanaf 4 maanden te laten helpen en niet eerder.

toen mijn Konijn 5,5 jaar geleden 3 jongen had gekregen hebben we er 2 van gehouden. Een er van is een mannetje. We hebben hem met 4 maanden (op advies dan de dierenarts) laten castreren. Het mannetje mag na de castratie nog neit gekoppeld worden met een voedster. Ze moeten een paar weken nog apart blijven anders kan het voedster alsnog zwanger worden.

Als ik jou was zou ik gewoon even naar de dierenarts bellen, die vertellen je dan op welke leeftijd het beste is om het mannetje te laten castreren en hoelang hij na de castratie nog apart gehouden moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .