Ga naar inhoud

Hoeveel biks mag een jong konijn


Patrick Littel

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben hier thuis een rammetje van ongeveer een week of 15, genaamd Snorrie. Snorrie heeft een hele grote voorliefde voor biks van Supreme Science Selective, de variant voor konijnen onder de 20 weken. Wij geven hem op aanraden van de dierenarts ongeveer 30 gram. Hij weegt momenteel 1,5 kilo.

Nu zijn wij gister bij de konijnenopvang geweest om ons te oriënteren op een voedster. De mevrouw daar vertelde ons dat ze onbeperkt biks mogen hebben. Naast biks geven wij onbeperkt hooi, waaronder ook kruidenhooi paardenbloem, en normaal bergweidehooi. Het punt is echter wel dat hij liever biks eet en zijn hooi maar 'saai' vindt. Hij eet het wel, maar echt alleen als het moet (lees: wanneer zijn bakje niet is aangevuld met biks).

Nu is het zo dat ik zoveel tegenstrijdige informatie op het internet tegenkom, en dat zelfs de deskundigen geen eenduidig antwoord hebben. Daarom vraag ik mij af wat jullie me adviseren te doen. Mag ik het konijn ook onbeperkt biks geven, gezien zijn leeftijd, of moet ik me houden aan 20 gram per kilo lichaamsgewicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is nu precies even oud en is gek op precies hetzelfde voer. ik geef haar verdeeld over de dag een handpalmpje aan biks. biks is namelijk aanvulling en niet het belangrijkste voer. mijn konijn eet liever haar biks dan hooi, dus vandaar dat ik haar niet onbeperkt biks geef. 


 


Mijn konijn eet nu de hele dag onbeperkt hooi en vier keer per dag een palmpje biks, anders eet ze niet voldoende hooi naar mijn mening.


Ik merkte ook dat mijn konijn een enorm opgezette buik kreeg van te veel biks, dus vandaar dat die van mij voornamelijk alleen maar hooi voorgeschoteld krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zelf voeren naar volwassen gewicht een goede richtlijn. Als hij nu anderhalve kilo weegt kun je ervan uitgaan dat hij nog door kan groeien naar 2,5 of 3 kilo. Ik zou dan rond de 50-60 gram biks per dag gaan voeren.

Onbeperkt vind ik zelf nooit zo heel handig, omdat ze dan toch vaak het hooi laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is vooral dat ons konijn er helemaal wild van wordt. Zou ik de zak per ongeluk op de grond laten liggen, open en al, dan durf ik te wedden dat deze binnen een dag leeg is. De dierenarts vertelde me dan ook dat het als snoep beschouwd kan worden. In mijn ogen overigens vreemd, omdat het eten (met name van dit merk biks) wordt aangeraden voor konijnen die minder hooi eten. Het bevat de juiste verhouding aan voedingstoffen die een konijn op dagelijkse basis binnen die te krijgen.

Wel moet ik erbij zeggen dat het konijn de laatste paar weken flink gegroeid is. Ik voel nog wel zijn ruggengraat en hij oogt niet naar een obesitas konijn. Hij is nog wel echt een kleintje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zelf voeren naar volwassen gewicht een goede richtlijn. Als hij nu anderhalve kilo weegt kun je ervan uitgaan dat hij nog door kan groeien naar 2,5 of 3 kilo. Ik zou dan rond de 50-60 gram biks per dag gaan voeren.

Onbeperkt vind ik zelf nooit zo heel handig, omdat ze dan toch vaak het hooi laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn fokker raadde aan dat ze een grootte van een blikje tomatenpuree nodig hebben per dag. Ik zelf doe het puur op gevoel, ze krijgen niet overdreven veel, meestal 2x een handpalm. Ik voer ze in de ochtend voordat ik naar mijn werk ga en 's avonds. Soms krijgen ze in de middag als ik uit mijn werk kom een beetje als ''tussendoortje'' Ze zijn er zo gek op!  :angel:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .