Ga naar inhoud

Allergisch?


Lola98

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ben hier al een tijdje niet meer geweest maar heb nu toch een, niet dringend, vraagje over een van mijn twee konijntjes.

Boefje heeft sinds een tijdje (een maand, misschien langer, kan het niet zo goed inschatten) zo nu en dan dikkige rode oogjes. Het verandert continu, dan weer valt het op en dan weer ziet het er gewoon normaal uit. Het is niet heel hevig, het ziet eruit alsof hij te weinig geslapen heeft, haha. Ook is zijn neusje soms ietsje nattig. Toen we bij de dierenarts waren om zijn tandjes te laten knippen viel het haar op en zei ze dat hij misschien ergens allergisch voor was, maar ze wist niet waarvoor. Hooikoorts??

Hij eet of doet niet anders. Hij en z'n maatje hebben altijd kruidenhooi van vitakraft in hun hok, krijgen wat SS brokjes, witlof en zo nu en dan winterwortel. In hun hok ligt stro en verder niets.

Heeft iemand enig idee of het inderdaad een allergie kan zijn, en zo ja, voor wat? Hij lijkt nergens last van te hebben maar ik zie hem toch liever helemaal gezond natuurlijk. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boefje zou misschien wat gevoelig kunnen zijn voor stof - en hooi is vaak erg stoffig - dat zijn slijmvliezen van ogen en neus irriteert. Je zou eens kunnen kijken of het helpt om het hooi vantevoren nat te maken (wel eerst even wat laten uitlekken voor je het geeft), dan is het wat minder stoffig. Ook helpt het vaak al als je het hooi vantevoren uit de zak haalt en in een bewaardoos losschud (doe dat dan wel even in een andere ruimte dan waar de konijnen zijn ;) )

Ook hebben veel leden hier de ervaring dat hooi van de boer vaak minder stoffig is dan het hooi dat verpakt is. Dat laatste wordt namelijk in de zakken geperst en daardoor ook wat verpulverd door machines.

 

Ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus als dit niet helpt dan is het altijd verstandig om te blijven overleggen met je eigen dierenarts. Soms kan een oogzalfje dan uitkomst bieden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons hooi is inderdaad vrij stoffig, ik zal het uitschudden/natmaken eens proberen. Ik heb geen idee waar ik hier hooi van de boer vandaan zou moeten halen :/ We gaan volgende week weer naar de dierenarts voor z'n tandjes, arm beest, eens kijken of het dan wat beter is. Heel erg bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja dit is de tweede keer, dierenarts zei eens in de zes weken of iets in die trant. Eerst hoefde het niet maar de laatste tijd groeien ze te snel en de vorige keer kon hij nauwelijks meer eten, dus nu doen we het iets eerder want hij begint alweer wat moeite te krijgen. Zou het wel zelf willen doen om kosten en moeite te besparen, maar dat durf ik echt niet en m'n moeder ook niet, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh kan dat? Dat wist ik niet! Alle vier de voortanden dan? Kan hij dan nog wel eten O.o Zal eens informeren bij de dierenarts. Hij is nog niet zo oud dus om inderdaad nog zo'n dertig keer naar de dierenarts te moeten alleen voor die tanden is niet zo'n aanlokkelijk idee, ook voor boefje niet haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dit is prima mogelijk. Als je dierenarts er geen ervaring mee heeft zou ik een andere zoeken om het te laten doen ;) konijnen kunnen zonder voortanden goed eten doordat ze met hun kiezen malen. In het begin is het wennen want alles moet natuurlijk kleingesneden worden zoals groenten. Maar ze kunnen prima zonder en scheelt je hoop dierenarts ritjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .