Ga naar inhoud

Wilde planten


Gast

Aanbevolen berichten

Hai,


 


Vandaag weer voor het eerst dit jaar wilde planten etc geplukt. Kwam alleen wat dingen tegen die ik niet herkende. Misschien hier wat plantenkenners die een idee hebben?


 


2ujl1s6.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto's zijn helaas niet echt duidelijk genoeg om het zo goed te kunnen zeggen. De eerste lijkt me iets van ereprijs. Welke ereprijs is voor mij niet te zeggen zo. Ik weet wel dat de grote ereprijs al bloeit dus ik gok daarop.

De tweede zou wilde peen of fluitenkruid kunnen zijn?

De derde zegt me niets. Het lijkt wel iets van kool of mosterd, raapzaad, die categorie, maar daar is het nog te vroeg voor eigenlijk om al zo'n plant te zijn.

De vierde echt lastig te zien zo van bovenaf en zonder blaadjes, dat kan best veel zijn. Ik heb ook geen idee in wat voor omgeving je zit dus zou zo niet weten waar ik het moet zoeken, te veel mogelijkheden.

Misschien leuk om een flora voor een paar cent te kopen bij de kringloop en het dan met die flora in de hand op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik zie nu hetzelfde bericht op Facebook. Daar kan ik de foto's groter maken, dat gaat op de mobiele versie van het forum niet.

Ik ben nu zekerder van ereprijs en raapzaad/koolzaad/mosterd achtig iets, die vierde kon ik op Facebook goed de blaadjes van zien en is veldkers. Maar welke veldkers kan ik niet zeggen zo, dan moet je echt de hele plant zien met rozet onderaan bij de grond ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dankje Lonja!

Ik zal morgen even googelen en de plantjes verder bekijken. Naar zo'n boekje zoek ik al even maar nog geen gevonden..

Dit is overigens in Noord Holland/West Friesland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, voor de konijnen? Nee inderdaad, als het fluitenkruid is wel en wilde peen mag ook. Maar ik durf het van zo'n foto toch niet met 100% zekerheid te zeggen al kan ik nu even niet zo gauw bedenken wat erop lijkt en niet mag.

Het koolzaadachtige ding mag ook, maar het is zo lastig te zeggen wat het nu precies is. Ik denk dat het een plant is die wat beschut gestaan heeft en de winter overleefd heeft en daarom al zo groot. Al die soorten daarvan kruisen ook weer met elkaar dus vaak weet je het ook gewoon niet.

Hij gaat bijna bloeien en dan weet je misschien meer, maar dat soort twijfelgevallen geef ik maar gewoon nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua omgeving bedoelde ik trouwens meer aan zee/zoute grond, klei, bos, zand, drassig weiland etc want dan kon je meer opties uitsluiten voor de vierde maar met het plaatje groter was het duidelijk veldkers. Denk kleine veldkers maar dat is een gok zonder de onderste bladeren te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk normaal ook wat de wilde konijnen daar eten, maar die doen het op braam, riet en gras geloof ik want verder laten ze alles staan.. Zuring, paardenbloemen, dovenetels, ook dat fluitekruid/wilde peen.. Dus dat is nu geen graadmeter, in mijn tuin altijd wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, staat volop! Ook in de tuin, dat vinden ze toch wel het lekkerste. Gisteren allerlei verschillende soorten geplukt, staan er een stuk of 3 daar


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, ik doe nog even een beroep op jouw kennis... Zag vandaag dat er bloemen stonden, uit de plant van de derde foto... Misschien dat dat wat duidelijker is? En mag het gegeten worden?


 


140zuds.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nog steeds weet ik niet of het nu koolzaad of raapzaad of mosterd is, en die kruisen dus onderling ook. Koolzaad kan in ieder geval wel gegeten worden, dat is net als met kool in ieder geval. Maar dit zijn zulke kleine verschillen dat je echt met de flora in de hand moet determineren. Met de bloemen nu erbij kun je al beter determineren, als er een paar bloemetjes uitgebloeid zijn heb je de beste mogelijkheid voor determinatie omdat er ook nog verschil zit in hoe de houwtjes eruit zien op dat moment. Bij planten die zo op elkaar lijken heb je echt blad, bloem en zaad nodig om het goed te kunnen zeggen. Al blijft het soms twijfelachtig met die kruisingen.

Ik kan me goed voorstellen dat raapzaad en mosterd ook gegeten mogen worden aangezien de planten zo op elkaar lijken. Maar dat is een gok van mij. Dat kun je misschien op internet wel vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind er niets over voor konijnen... Enkel dat konijnen "mosterdblaadjes" mogen eten maar verder..


Ik wacht af tot ze uitgebloeid zijn, dan zie ik dan wel verder. Voor nu is er genoeg ander lekkers te vinden. 


 


Maar als ze kunnen kruisen, en konijnen bijvoorbeeld koolzaad wel mogen eten, dan mogen die andere twee toch ook? Of denk ik nu te simpel?


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .