Ga naar inhoud

scheve kop


Melanie37

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik mij hier even voorstellen, ik ben Melanie en ik heb drie vrouwtjes konijnen, Maartje, Flappie en Sofie. Voor Sofie zit ik met een dringend probleem. Op 8 november jl. ontdekte ik dat haar kop een beetje scheef stond. Ik heb haar mee naar binnen genomen en daar rolde ze om. Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan die haar behandelde met prednison en antibiotica. Ik kreeg baytril mee en het leek best wel goed te gaan met Sofie. Ik heb haar in een kleine binnenkooi gezet met handdoeken. Ze at en dronk nog zelf. Na twee dagen ging het ineens veel slechter met haar. Ze lag op haar rug (gekronkeld) en haar eten was onaangeroerd. Ik heb meteen de dierenarts gebeld (inmiddels had ik informatie gevonden over e.cuniculi) en kreeg Panacur. Vanaf maandag (nu 6 dagen) behandel ik haar met baytril en Panacur. Het lijkt iets beter te gaan met haar, ze kan met veel moeite zelf een stukje appel eten, maar het meeste krijgt ze binnen met dwangvoeding van de dierenarts. Ze zit nu wel weer op haar pootjes maar het hoofd is extreem gedraaid met haar oor en oog op de grond. Inmiddels krijgt ze ook de pijnstiller metacam. Nu heb ik de volgende vraag: hoe lang duurt het voordat de Panacur aanslaat en wat kan ik verwachten? Ik verzorg mijn konijn met veel liefde en geduld en als het moet kan ik dat heel lang volhouden. Alleen rijst bij mij de vraag: wordt ze nog wel beter? Ik vind het vreselijk om mijn konijn zo te zien en vraag me af of ze niet extreem lijdt. Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven. Alvast bedankt.

groeten,

Melanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Melanie,

het kan wel een tijdje duren vooraleer je resultaat gaat zien van de behandeling met Panacur. Ook hangt het uiteraard wel af van hoe lang de e. cuniculi zich al heeft kunnen ontwikkelen vooraleer de behandeling gestart is. Zelf heeft mijn e.cuniculi-konijntje Toendra nooit een scheef kopje gehad, zij is erg snel behandeld na de eerste symptomen, dus ik weet niet in hoeverre zoiets snel gaat goedkomen.

Ik zou zeggen: hou vol. Als je nijntje zelf een stukje appel wil eten, dan is het teken dat ze nog zelf wil leven. Het kan wel twee of drie weken duren vooraleer je echt resultaat ziet van de behandeling.

Hou je ons op de hoogte?

Veel sterkte in elk geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

B.edankt voor jullie reacties. Het gaat nog niet zo goed met Sofie. Ik heb het filmpje bekeken van het konijn met e.cuniculi. Met mijn konijn gaat het nog slechter dan met het konijn op het filmpje, Sofie kan niet op haar pootjes staan. Ze probeert het wel, maar ze rolt snel om. Verder staat haar hoofd nog steeds scheef, haar oor en oog liggen op de grond. Maar: ze eet wel haar knabbelbroodje, stronkjes witlof, wortel enz. Als ik haar dwangvoer hapt ze gretig toe, als ze genoeg heeft duwt ze het spuitje met haar pootje weg. Af en toe lijkt het ook wel iets beter te gaan, ze lijkt haar hoofd iets hoger op te kunnen tillen...Al met al blijft het moeilijk. Mensen in mijn omgeving vinden het zielig; ze vinden dat ik het konijn moet laten inslapen. Zelf twijfel ik hierover. Natuurlijk vind ik dit geen leven voor een konijn, maar als ze nog beter kan worden....Ik heb nu ook een e-mail verzonden naar een dierenkliniek die momenteel een groot onderzoek doet naar e-cuniculi bij konijnen.. Misschien kunnen zij mij raad geven. Morgen neem ik in ieder geval contact op met mijn eigen dierenarts.

groeten,

Melanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat nog niet zo goed met Sofie. Ik heb het filmpje bekeken van het konijn met e.cuniculi. Met mijn konijn gaat het nog slechter dan met het konijn op het filmpje, Sofie kan niet op haar pootjes staan. Ze probeert het wel, maar ze rolt snel om. Verder staat haar hoofd nog steeds scheef, haar oor en oog liggen op de grond. Maar: ze eet wel haar knabbelbroodje, stronkjes witlof, wortel enz. Als ik haar dwangvoer hapt ze gretig toe, als ze genoeg heeft duwt ze het spuitje met haar pootje weg. Af en toe lijkt het ook wel iets beter te gaan, ze lijkt haar hoofd iets hoger op te kunnen tillen...Al met al blijft het moeilijk. Mensen in mijn omgeving vinden het zielig; ze vinden dat ik het konijn moet laten inslapen. Zelf twijfel ik hierover. Natuurlijk vind ik dit geen leven voor een konijn, maar als ze nog beter kan worden....Ik heb nu ook een e-mail verzonden naar een dierenkliniek die momenteel een groot onderzoek doet naar e-cuniculi bij konijnen.. Misschien kunnen zij mij raad geven. Morgen neem ik in ieder geval contact op met mijn eigen dierenarts.

groeten,

Melanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijntje van het filmpje is ingeslapen............... melanie omdat het niet verder goed zou herstellen wat wel bij de andere konijntjes op bb is gebeurt.Je hebt 3 stadia van deze ziekte.Dus 3 vormen van de situatie.Maar de slechtste form is die van het filmpje.Dat het kopje echt hangt en het konijntje niet meer op de voor pootjes kan staan.sterkte met je konijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey melanie mijn konijn vlekje heeft dit ook al een enige tijd!

ik heb ze twee manden gedwangvvoed en ben er me naar de dierenarts geweest en hij zij dat ze er perfeckt mee kan leven of ze kan er aan dood gaan nu een half jaarzit ze er nog haar kopje hangt nog een betje maarhte ga veel beter keb ze twee manden dwwangvoer gegeven en nu eet ze weer zelfstandig

dus ze kan nog jaren mee gaan en dat is geweldig ze rold af en toe nog ma ik zie enorme beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal

dit heeft mijn konijn ook

ik geef baytril en panacur al 2 weken, het leek goed te gaan maar na 5 dagen begon ze ineens erg veel om te rollen en dat wordt steeds erger. ze wil nog wel eten, van alles werkt ze nog naar binnen, soms ook terwijl ze op haar zij ligt. dat is echt een heel zielig gezicht.

heb inmiddels op advies van de da iets meer antibiotica gegeven, maar het lijkt nog geen verbetering te geven. ik ga vragen of ik misschien een andere antibiotica kan krijgen.

het is heel erg moeilijk wat je moet doen, dit is toch geen leven als ze de hele tijd maar een beetje ligt vind ik. maar je ziet dat ze wel wil leven want ze wil echt wel eten en soms op een moment dat ze wel even rechtop kan zitten kijkt ze nieuwsgierig om zich heen en wil ze lekker gaan lopen. wat dan weer niet echt gaat helaas omdat ze dan toch weer omrolt.

ik vraag me af wanneer je verbetering kan gaan zien?

groetjes

sara

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .