Ga naar inhoud

Niet meer zindelijk?


aquake

Aanbevolen berichten

Ik zie dat er al een topic hierover geopend is, maar mijn konijn is al jaren gecastreerd, vandaar dat ik even een nieuw topic open. Mijn excuses als het de bedoeling is dat ik het andere topic gebruik!


 


Wiebel is een 'gewoon' konijn van rond de 3 kg. Hij is van september/oktober 2008, dus bijna 6,5 jaar oud. Tot voor kort was hij perfect zindelijk. Hij heeft een kattenbak in de ren en daarin plaste en keutelde hij, waardoor ik zijn nachthok slechts af en toe hoefde schoon te maken, en dan nog voor de vorm want vuil werd het eigenlijk niet. Ik ga niet beweren dat hij nooit een steek liet vallen (letterlijk en figuurlijk ;)) maar meestal ging het goed. Nu gebeurt het alsmaar meer (bijna elke dag eigenlijk) dat zijn kattenbak opzij geschoven is en ernaast keutels en plasjes liggen. Ook in het nachthok wordt nu gekeuteld en ik heb net bij het schoonmaken 2 verdachte natte plekken gevonden. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? De laatste weken maak ik zijn kattenbak schoon met een scheutje afwasmiddel in het water. Zou dit eventueel de oorzaak kunnen zijn, dat het vreemd ruikt of zo? Ik spoel het wel goed af. Voor de rest kan ik me niet meteen iets inbeelden dat veranderd is. Misschien de leeftijd? Maar als hij bvb problemen zou hebben met continentie, dan zou hij toch de kattenbak niet opzij schuiven?


 


Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

De geur zou het denk ik niet kunnen zijn, want afwasmiddel geurt niet zo heel sterk volgens mij. Kan het zijn dat het konijntje gewoon wat ouder wordt en daardoor zijn plas moeilijk kan ophouden omdat het 'hopje' te hoog wordt? (en dus wel gewend is op die plek te blijven plassen, waardoor hij hem verschuift?)


 


Als dit het is kun je proberen wat kleinere toiletjes in de andere hokken te plaatsen, zodat je het hem makkelijker maakt als hij het op een gegeven moment echt niet meer gaat redden? Dan heeft hij in ieder geval meer opties om het droog proberen te houden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb 4 weken geleden een koppeltje konijntjes geadopteerd. Bij hun vorige eigenaars waren ze perfect zindelijk. In hun vorig hok paste geen hoektoilet, sinds vorige week woensdag heb ik een groter hok met een groot hoek toilet. In het begin was het een beetje moeilijk, maar in het weekend ging het kei goed. Maandag heb ik hun hok en toilet proper gemaakt, en het bleef goed gaan.


Nu heb ik vanmorgen hun toilet terug proper gemaakt, en ineens gaan ze niet meer op hun toilet, maar doen ze hun behoefte overal in hun hok. In hun hok heb ik op de grond een soort alluminium plaat, daarop krantenpapier, dan zaagsel en dan stro. En in hun wc enkel zaagsel. Hebben jullie hier eventueel tips voor?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .