Ga naar inhoud

Konijn overleden en de ander mist haar?


Monne Joha

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!


 


Een paar dagen geleden is mijn lieve Rosa overleden. Nu merk ik aan mijn andere konijn (Bella), dat zij haar mist. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik veel aan haar zou merken, omdat zij in aparte kooien zaten (koppeling was mislukt). Ik heb na het overlijden van Rosa, de kooi van Rosa (schoongemaakt) aan die van Bella gekoppeld (meer ruimte kan natuurlijk nooit kwaad). Ik dacht door de ruimte te veranderen zo Bella een nieuwe omgeving te geven en dat ze het minder zou merken dat Rosa weg is.


 


Bella heeft gehoord en gezien hoe Rosa is overleden. Rosa begon heel hard door de kooi te rennen en hard te piepen. Verschrikkelijk om mee te maken..


 


Ik merk de volgende dingen aan Bella:


- Heel veel graven


- Onrustig


- Alert recht op zitten, niet languit


- Eet iets minder


- Haaruitaval (kan ook aan het jaargetijde liggen?)


- Kijkt bezorgd uit haar ogen (kan ook mn eigen perceptie zijn)


 


Ik geef Bella extra veel aandacht. Volgende week krijg ik 2 kittens, ik hoop dat zij voor gezelschap kunnen zorgen..


 


Mijn vraag aan jullie: Wat te doen? Is dit normaal rouwgedrag en gaat het over? Moet ik naar de DA? Zullen de kittens dit oplossen?


 


Hopelijk hebben jullie antwoorden!


 


Groetjes Monne


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg van Rosa, weet je wat ze had? Ze is toen zomaar gestorven?

Ik herken het gedrag van toen mijn eerste rammetje is gestorven. Mijn voedster was heel onrustig en heel bang geworden, bv eerst liep ze altijd gewoon op de kat af, toen ze alleen was was het paniek zodra ze hem zag.

Je zag ook gewoon dat ze stiller was.

Ik ben een nieuwe gecastreerde ram uit de opvang gaan halen en ze is weer haar vrolijke springerige zelf.

Ik twijfel eraan of twee kittens dat gaan kunnen vervangen, ik ben zelfs zeker van niet.

Kittens zijn veel te actief voor konijnen en gebruiken hun klauwen en tanden nog voor alles, een konijn snapt zoiets niet.

Zelfs als ze volwassen zijn, onze kat en konijnen leven in hetzelfde huis maar daar stopt het ook, ze krijgen meestal een mep van de kat als ze te dichtbij komen.

De enige en beste oplossing lijkt mij om haar een nieuw vriendje te zoeken, en dan wel een rammetje want dat gaat, in tegenstelling tot 2 voedsters, bijna altijd goed.

Konijnen kunnen sterven aan depressie als hun maatje sterft, het zijn dan ook groepsdieren.

Het feit dat je het al kan zien aan je konijn is toch een teken dat ze heel duidelijk niet goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het is niet goed voor een konijn om alleen te zitten. Het zijn groepsdieren. Een kat is net zo min vervanging als een mens. Ze spreken een heel andere taal. Daar zal ze niks aan hebben.

Ik zou haar zeker meenemen naar de opvang zodat ze daar kunnen kijken welke gecastreerde ram bij haar past. Zomaar 2 konijnen bij elkaar zetten werkt vaak niet en 2 vrouwtjes werkt meestal al helemaal niet.

Sterkte met het verlies van Rosa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .