Ga naar inhoud

beetje zorgen om castratie


spring

Aanbevolen berichten

Eindelijk kan mijn Teddy Widder gecastreerd worden, hij begint nu ook echt te sproeien in huis (en op schoot, heel fijn!) dus de afspraak is gemaakt met een konijnkundige dierenarts (Belgie)


Nu zei de dierenarts beter niet teveel droogvoer te geven, maar het ´s avonds bij hooi te laten. Hij opereert liever geen konijn met te volle buik.


Omdat hier de nadruk wordt gelegd op het blijven-eten van een konijn, vroeg ik mij af of dat dan genoeg gaat zijn!


Hij is konijnkundig, maar maak mij toch beetje zorgen..


 


Hebben jullie verder nog tips?


Konijn krijgt straks handdoeken en ik maak een kersenpittenkussen warm..nog meer tips??


 


(liever had ik ´m niet gecastreerd, vind het allemaal een beetje eng, haha! Ik wil ´m niet kwijt, hij is zo leuk!)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,


 


Hooi moet het hoofd bestanddeel zijn van de voeding van je konijn, dus ik vind het zelf niet heel raar dat je DA aangeeft het bij hooi te laten. Biks is aanvullend, dus er is niets aan de hand als je je nijn even een avond alleen hooi geeft en geen biks.


 


Castreren is niet eng, niet te veel zorgen over maken. Je nijn lekker met rust laten als ie weer terug is, even lekker laten bijkomen en zet wat lekkere dingetjes neer...wat verse kruiden o.i.d.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bobby moet aankomende vrijdag onder het mes. Het is een hele simpele ingreep bij rammen en het is heel snel klaar. Maar ja, ik zal ook wel even de zenuwen hebben want Bobby is ook een hele leuke! Bobby is een Teddy kruising, een kleintje, dus daar zijn ze helemaal zo mee klaar. De ballen van een Vlaamse reus zijn zeker zes keer zo groot, haha. Maar het formaat ballen kan verschillen, sommige kleine konijnen hebben juist grote.

Pas wel op met een kersenpittenzak en een dier wat zich nog niet goed kan bewegen, vlak na de operatie dus. Ze kunnen dan niet gaan verliggen als het te warm wordt dus maak hem niet te warm of pak het in een theedoek. Heb ik zelf niet bedacht hoor maar dat staat als waarschuwing op mijn snuggle safe. Maar goed, rammen zijn al vrij snel weer mobiel, volgens mij.

Ik koop als er een konijn geopereerd wordt altijd een grote zak critical care, dwangvoerpoeder, voor de zekerheid, maar je kunt ook biks wellen in water. Komt vast helemaal goed! Sterkte alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel!

Het is een klein widdertje en heb hem ' s avonds extra biks gevoerd om hem wat aan te laten komen. Een avondje hooi kan inderdaad geen kwaad, haha!

Dolly, spannend!

Ik heb een potje ovarit staan.

Wilde met hem op schoot op de bank gaan zitten, maar zo te horen beter met rust laten dus..

Het eerste wat hij namelijk doet is bij mij op schoot springen zodra ik zijn hok open maak. Misschien even afwachten hoe hij zelf reageert..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is tot nu toe goed gegaan!


Hij is om 10:00 geholpen. De dierenarts vroeg of ik erbij wilde zijn (ben dierenartsassistente geweest) maar daar paste ik toch voor, haha!


Om 13:00 kon ik ´m halen en had hij al wat gegeten. Om 15:00 was hij al brokjes aan het eten en nu springt hij van boven naar beneden door zijn hok.


 


Nu vroeg ik mij het volgende af..Obi sproeide behoorlijk en in zijn hok staan 2 kattenkrapbaal dingen waar hij in en op zit. Ik had geprobeerd om de stof eraf te slopen, maar zag dat dat moeilijk was en daaronder werden ook allemaal nietjes zichtbaar, dus heb het zo gelaten.


Kan dat kwaad? Ik bedoel: liefst zou ik willen dat hij stopt met sproeien in huis, op de bank, in zijn kooi ed,  maar hou ik het sproeien zo niet in stand met zijn vertrouwde geurtjes?


Hoelang duurt het voordat die hormonen een beetje minder worden? Hij was behoorlijk opdringerig naar mij toe, op het brutale af, haha, en ik begin er nu al wat van terug te zien!


Goed teken natuurlijk dat hij zichzelf weer is, maar ik hoop stiekem dat het gesproei en "macho-gedrag" wat minder gaat worden..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Wat ik heb begrepen kan het nog wel een paar dagen duren voordat het merendeel van de hormonen uit zijn lijfje zijn. Zelf heb ik alleen ervaring de castratie van mijn vroedster,

het mannetje was al geholpen toen ik deze uit de opvang haalde, maar ik ga er vanuit dat iemand anders hier het beter weet.

 

Wat je kunt doen voor die urineplekjes (om "zijn geur"  wat te maskeren) is dat Urine off spul te gebruiken (wat ze hier ook in de webwinkel gebruiken). Het werkt tegen urinevlekken, maar het
heeft een geurtje wat de urine volgens mij ook wel goed maskeert, zonder dat het schadelijk is voor je dier. Beetje een rozengeur vind ik persoonlijk.

Ik heb dit de afgelopen week iedere dag op een klein plekje op het kleed voor het hok gespoten, Bram bleef het nodig vinden daar iedere dag een beetje urine neer te leggen, en nu doet hij dat niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .