Ga naar inhoud

Antibiotica na sterilisatie


Naomivandorp

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

Mijn voedster is gisteren gesteriliseert en moet vandaag beginnen met haar antibiotica kuur.

Alleen ik krijg het er niet in. Als ik probeer met wat lekkers er bij wil ze het niet. Als ik dat spuitje voor haar bekje doe en proberen er in te doen krabt ze me over de vinger heen. Oppakken mag ik niet wat dan bromt ze heel erg en krijgt ik ook een krabber over mn hand heen. Heb haar in een hoek gedreven en toen haar hoofdje vast gepakt dat is me 1x gelukt en daarna niet weer.

Ben al zo'n ander half uur bezig om elke x een stukje naar binnen te brengen bij haar. Maar het lukt niet

Iemand nog ideeen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit bij Flint ook moeten doen.


Flint was als de dood om opgepakt te worden, dan begon ze enorm te piepen.


Tijdens haar herstel was ze rustiger maar piepte ze nog erg en stribbelde ze tegen.


Je zet haar best op een tafel of dergelijke.


Dan zet je haar tegen je lichaam aan en "klem" je haar tussen je lichaam en arm.


Met je hand kan je haar hoofdje vasthouden en haar lipje omhoog duwen.


Zo zie je een opening tussen haar voorste tanden en de kiezen.


In die opening dien je het spuitje te steken.


Met je arm en lichaam kan je haar zo tegen houden om te stribbelen.


Normaal zou het zo wel makkelijker moeten zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Meiyo heeft/had er ook een pesthekel aan als ik haar oppak. Ze gaat er als een haas vandoor, maar tegenwoordig is het meer een "ik wil niet" dan een "ik ga dood" als ik d'r dan toch te pakken heb. Aangezien ze nooit stil zit is het onmogelijk om haar oogjes, oortjes en staartje na te kijken :P Dus ze moet wel... Ongeveer vergelijkbaar met jouw nijn dus. 


 


Ik heb in het begin met een handdoek achter m'n rug rustig achter d'r aangelopen (achter m'n rug want het is zo'n ontzettend slim ding) en op het laatste moment de handdoek over d'r kop gegooid. Dan had ze eventjes iets van 'wtf?!' maar als je handdoek (baddoek) groot genoeg is vindt ze niet zo 1, 2, 3 de uitgang. Ja, natuurlijk levert het stress voor je konijn op, maar dan kan je haar inbakenen (inwikkelen/rollen) in de handdoek en dan gaan die pootjes ook nergens meer heen ;) En als je haar toch al in de hoek moet drijven dan denk ik dat de stress met de handdoek minder of gelijk is. 


 


Als ze ook maar iets in de richting van Meiyo is dan ja, zodra ze merkt dat d'r pootjes buiten gebruik zijn, komen die tandjes in actie. Ze zal je proberen te bijten (en hard ook), aan de handdoek morrelen en rukken, en toch nog proberen te stribbelen, dus het is zaak om haar op haar bips met haar rug tegen jouw buik/borst te zetten en met een arm haar lijfje te omklemmen (niet te hard), met je hand haar kopje in de houdgreep te nemen (ik merk dat met een duim en middelvinger achter de kaak, je de wijsvinger over hebt om het kopje te 'sturen'. Bedenk wel dat je wijsvinger in de gevarenzone zit :P ) en dan het spuitje tussen de lipjes te wurmen. 


 


MAAR! en dat is wel heel belangrijk... Geef er gelijk iets lekkers achteraan. Meiyo kan pinda's niet versmaden en zodra ik iets moet doen waar ze ongelofelijk pissed van raakt, krijgt ze een halve gebrande ongezouten pinda... Dan is alles gelijk vergeven en vergeten ;) Als ze straks naar de DA gaat voor haar eigen castratie gaat er ook een doos pinda's mee ^^ Kan de DA haar ook omkopen bij de nazorg en dergelijke...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk het best om het in de bek te spuiten want dan zit het er in een keer in. Maar je kunt ze ook over hun biks doen, mits ze ze allemaal opeten.

Wat ik ook wel heb gedaan, is een pluk verse kruiden nemen, daar een bal van maken met je handen en dan de druppels in die bal spuiten en kneden. Als een soort sladressing. Moeten ze die wel in een keer opeten. Of op een blad witlof of andijvie.

Ik vind trouwens dat het helpt om bemoedigend tegen ze te praten: 'kom op, eeeeven de druppeltjes, jaa, goed zoo!' Doe ik ook bij dwangvoeren en hier gaan ze dan beter doorslikken. Ik kir er zelfs een beetje bij, ze reageren iig goed op positief stemgeluid. Ook bij stress. Succes iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze wel een beetje pijn heeft maar het is wel noodzakelijk dat je haar antibiotica binnen krijgt.


Beetje noodzakelijk kwaad.


Bij Flint heeft het toch wel 4-5 dagen geduurd voor je echt zag dat ze vanouds was. en toen heb ik ook haar vriendje er terug bij gezet. Op dag 3 had ik ook geprobeerd maar hij ging aan het rijden... En dat wou ik helemaal niet voor Flintje.


 


Verder zal ze wel drinken wanneer ze het nodig heeft.


Krijgt ze ook groenten of alleen hooi en brok?


Want bij het eten van groenten krijgen ze ook veel vocht binnen.


En kan het daarom zijn dat ze minder drinkt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo snel zal ze het niet uitplassen hoor, 
De Antibiotica is ook vooral preventief volgens mij. 

Mijn voedsters kregen na hun sterilisatie geen antibiotica, alleen pijnstilling. 

Nog een manier om haar niet op te hoeven pakken is haar soort van tussen je knieën plaatsen. 

Ik deed dit bij mijn Puck altijd zette haar klem tussen mijn benen (ik zat dan op mijn knieën) en dan kon ze niet naar achter bewegen als het spuitje in haar bekkie ging :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .