Ga naar inhoud

Kunnen buitenkonijnen binnen nog zindelijk worden?


Erika92

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


Wij hebben ons oog laten vallen op een koppeltje uit de opvang. Nu zitten deze konijntjes wel altijd buiten bij het opvanggezin, ik vermoed dat het rammetje al van sinds zijn geboorte buiten zit (1jaar nu) het vrouwtje weet ik niet.


Ze lieten ons weten dat deze konijntjes prima binnen zouden kunnen leven, ook omdat we ze veel ruimte geven.


Maar nu vraag ik me af of dat wel goed gaat gaan wat betreft zindelijkheid, gaan ze dat nog wel leren om ineens alles op 1 plaats te doen?


Het zou heel jammer zijn als ze altijd overal hun behoefte gaan doen, keutels tot daar aan toe, maar we wonen op een huurappartement en plasjes gaat de huisbaas niet leuk vinden.


 


Iemand tips?


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze bij de opvang geen toiletjes dan? Het is op zich eenvoudig, je maakt een bak met bodembedekking erin (hennepvezel bv, of corbo korrels, die nemen veel vocht en geur op) en vervolgens zet je die bak neer waar ze de plasjes doen. En dan veeg je de keutels een aantal dagen op en gooit ze in het toilet. Het kan ook langer duren voor ze het door krijgen. Je kunt in het begin meerdere toiletten neerzetten en ze verplaatsen als ze ernaast gaan plassen. Ik denk dat dat wel moet lukken, al heb je konijnen die weigeren zindelijk te worden, dat zijn wel uitzonderingen.

Weet je huisbaas dat je konijnen gaat nemen? Want ik ben een keer een huis uitgegooid omdat ik niet had verteld dat we konijnen hadden. En ook al hebben we nooit overlast veroorzaakt of te weinig schoongemaakt, de huisbaas vond dat we teveel konijnen hadden, beetje raar argument, maar goed. Na een jaar mocht ie ons eruit gooien en dat heeft ie gedaan dus ik zou het wel overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik nog niet, ik hoop dat we vanavond kunnen gaan kijken bij het opvanggezin, ik zal bij haar ook zeker eerst eens informeren.


Ik ga inderdaad op die manier proberen ze zindelijk te krijgen, we hebben al een plasbak en daar gaan stropellets in komen en hooi er boven. Handig wel die tip van meerdere plasbakken, kan ik ook proberen, want de plasbak verplaatsen doe je best niet zeker?


Ik had ook gelezen dat je ze best de eerste dagen in een beperkte ruimte laat, zodat ze leren waar hun wc is? 


Ik wist niet dat konijnen allemaal zo zindelijk konden worden, wij hebben altijd buitenkonijnen gehad vroeger en die deden het dus overal, daarom dat ik een beetje schrik heb.


 


De huisbaas is mijn vader dus dat komt wel in orde :-) Ze willen alleen dat het proper blijft, in 2 kamers ligt ook pas nieuw laminaat dus dat mag echt nog niet vuil worden, de rest zijn tegels dat krijg ik wel proper.


Erg zeg dat ze je eruit gooien om konijnen, dat zijn nu toch echt dieren die geen overlast veroorzaken. Op die manier komen zoveel dieren in de asielen terecht :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is meestal om in het begin de ruimte (dmv een ren bijv) te verkleinen.

De keutels die ernaast gaan gooi je in de toiletjes en ook de plasjes ( met een stukje keukenpapier opdoen en in het toilet leggen).

Zodra ze het begrijpen kan je ze meer ruimte geven en zullen ze meestal na hun toilet gaan om hun behoefte te doen, als je ze meer ruimte geeft zul je misschien wel een toilet nog op een andere plek moeten zetten.

De toiletjes verplaatsen is geen probleem , in de zin van als je ziet ze het steeds op 1 plek doen en daar staat geen toilet het toilet daarnaartoe te verplaatsen.

Als tip om het laminaat schoon te houden: Als je er een ren op zet kan je er een ( voordelig denk aan een coupon ) stukje zeil in leggen.

Let erop als je gaat kijken bij de nijntjes of ze het meeste al in een hoekje/op 1 plek doen, dan zal zindelijk maken makkelijker gaan.

Veel plezier met de nijntjes alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .