Ga naar inhoud

Ouderdomskwaaltjes, wat is normaal?


Sascha

Aanbevolen berichten

Hoihoi,


 


Had toch een vraagje wat betreft mijn konijntje Stamper. Hij begint nu echt wel oud te worden.. Hij is tussen de 9 en 11 jaar oud (weet het niet meer precies). Zijn oogjes worden om de randjes wat kaler en hij zit niet zo mooi meer in zijn vachtje.


Het enige echte probleem wat hij op dit moment heeft is incontinentie. Hij plast zichzelf helemaal onder en daardoor heeft hij last van urinebrand. Ik denk zelf dat het "gewoon" door ouderdom komt, maar voor de zekerheid gaat hij donderdag even mee naar de dierenarts.


Hebben jullie ervaringen met oudere konijntjes en incontinentie? Kan er iets aan gedaan worden of is dit meestal een aflopende zaak? Zijn haartjes beginnen nu los te laten van zijn huidje en het is rood daar onder.


 


Groetjes Sascha


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar er staat nu wel een topic in gedrag, 'kan een konijn dement zijn', en dat konijn is af en toe incontinent. Ik denk zelf trouwens dat als ze eenmaal incontinent worden, dat ook zo blijft, want dat gaat niet zomaar over. Volgens mij zijn er wel operaties voor honden om er iets aan te doen maar ik denk niet dat dat voor konijnen bestaat. En op die leeftijd is narcose wel iets meer risico, al kan het wel als het hart goed is.

Wel sneu dat ie zo'n last heeft van urinebrand. Kun je de bodembedekking niet veranderen? Bijvoorbeeld op oude handdoeken ofzo. Misschien dat de urine dan minder aan de bips blijft hangen, dacht ik. En misschien is het een idee om hem met een washand elke dag de bips te wassen? Met bv zeepvrije wasemulsie voor baby's. Ik denk dat ikzelf iets vets erop zou willen smeren maar je hoort wel van de dierenarts wat het beste is om die huid te verzorgen. Ik hoop dat je dierenarts een oplossing weet, iig voor die huid, beterschap iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu dat hij last heeft van incontinentie en hierdoor urinebrand. Ik weet niet of het een ouderdomskwaal zou kunnen zijn, maar het is wel verstandig een dierenarts er naar te laten kjjken. Hij kan ook problemen met z'n blaas of nieren oid hebben.

Wat de urinebrand betreft, probeer de plek zo goed mogeljk schoon te maken (geen zeep gebruiken) en smeer de aangedane rode huid in met sudocreme.

Maar zeker ook naar de dierenarts gaan, want urinebrand kan pijnlijk zijn voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info!


 


Heb het gister nadat hij in bad is geweest ingesmeerd met bepanthen, maar sudocreme is ook een goeie! Hij likt het er op den duur alleen wel af, is dat erg?


Bodembedekking veranderen heeft niet zoveel zin, ze hebben vinyl met een handdoek eroverheen, en een grote onderbak met back2nature erin. Is allemaal al vrij zacht. Hij piest gewoon echt over zichzelf heen.. Zat al te denken om hem een luiertje om te doen, maar dat is denk ik ook niet erg diervriendelijk.


Hij gaat donderdag gewoon mee hoor! Heb alleen het vermoeden dat ze niets kunnen vinden, maargoed, ik ben geen dierenarts natuurlijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je wat urine opvangen? Ik weet niet of de dierenarts er iets mee kan. Zelf ben ik altijd erg allert als een konijn veel plast kan ook een teken van EC zijn. Dan zou je kunnen proberen of Panacure verandering brengt.

Heel veel succes bij de dierenarts.

Knuffels Belleke

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het geen kwaad kan als hij de sudocreme er op den duur vanaf likt. Ik heb dit van mijn dierenarts nl ook moeten smeren toen één van mijn konijnen urinebrand had. Als het kwaad zou kunnen had hij niet geadviseerd het te smeren. De huid wordt er heel snel rustig van, en de urine kan dan ook niet makkelijk meer de huid aantasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch wat Belleke ook zegt urine opvangen en laten testen, en als mogelijk even je konijn geheel laten checken, want het kan wat anders zijn dan ouderdom vooral met urinebrand, ik was degene die het topic startte over een konijn (mijn konijn ex-ram Norris, leeftijd onbekend) met verwardheid of dement zijn, en ik heb uit voorzorg hem laten checken (urinetest, bloedtest, rontgen/echo en daar kwam niks uit en mijn DA dacht dan aan dementheid of zoiets onverklaarbaars, vandaar mijn topic), maar laat je konijn checken voor het op ouderdom of zoiets te gooien, succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog bedankt voor alle informatie en tips!


 


We zijn vandaag naar de dierenarts geweest. Ze vond dat er duidelijk wat te voelen was op/bij zijn blaas. In de eerste instantie werd er ook gedacht aan een blaassteen(gruis/zand) of een tumor. Voor de zekerheid een foto laten maken want daar is dat gruis/steen op te zien. Er kwam echter niks uit de foto. De kans is daarom groot dat het een blaastumor is. Toch heb ik nog medicatie meegekregen mocht het wel een blaasontsteking zijn of e.c. zijn. Nog even afwachten dus hoe dit af gaat lopen! Ook adviseerde ze hem toch elke dag in bad te doen en goed in te smeren... Helaas voor Stamper ga ik dat vanaf morgen toch maar doen.


 


Al met al veel info en medicatie meegekregen. De prijs viel ook nog enorm mee! Altijd fijn als je dat na een dierenartsbezoek nog kan zeggen hihi.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan. Hopelijk is het toch een blaasontsteking of EC en reageert Stamper goed op de medicatie. En mocht dit niet helpen, ga je dan een echo laten maken om zeker te weten of het een blaastumor is?

Ik heb zelf ook een konijn vaker in bad moeten doen vanwege urinebrand. In het begin vond ze het niet prettig, maar uiteindelijk had ze, denk ik, wel door dat ze door het badje minder last had van de urinebrand, en liet ze het gelaten toe. Ze likte me zelfs tijdens het badje.

Hopelijk gaat het goed komen met Stamper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .