Ga naar inhoud

Kan een konijn verward/ dement zijn?


Gridje

Aanbevolen berichten

Hoi BB-ers,


Een beetje vreemde vraag, maar ik wist het niet anders te stellen, ik heb nu iets met mijn ex-ram Norris (leeftijd onbekend). Ik had ook een ander topic lopen over het optillen dat hij dan grote hoeveelheden urine liet lopen, maar nu is er wat anders aan de hand (denk ik en mijn DA)


Het verhaal: afgelopen zondag zat Norris gezellig naast me op de grond en plots liet hij de urine lopen (grote hoeveelheid) en hij blijft zitten kijkt er naar duwt zijn neus in zijn urine net of hij niet snapt wat het is of zo, en raakt met zijn poten en buik en neus doorweekt van zijn eigen urine. Geen neiging om weg te lopen hij zit verbaasd te zitten en te kijken naar al die nattigheid.


Maandag ochtend hetzelfde verhaal, ben naar mijn DA gegaan omdat ik dit wel heel vreemd vind vooral Norris gedrag, en om blaas/nierproblemen uit te sluiten, echo, rontgen allemaal perfect urinetest schoon geen gruis of infectiewaarden, medisch gezien niks te vinden eigenlijk.


Plots doet hij hetzelfde bij de DA (kan de DA ook zien dat ik het niet uit mijn duim zuig hahaha)  De DA had ook geen verklaring maar hij vond wel bepaalde dingen wat je bij oude katten ziet, een beetje die verwardheid of zo, ik heb geen ervaring of verstand van dementie bij katten, en ik heb ook geen idee hoe oud norris is en of het mogelijk is of dat er andere ideeen zijn.


Bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dat gewoon incontinentie noemt. Daar kunnen ook alle diersoorten last van krijgen bij ouderdom. Dan zijn de spieren waarmee de plas op wordt gehouden, versleten en werken niet meer zo goed.

Dementie kan ook maar dat is niet direct verboden aan incontinentie, alleen als mensen al bedlegerig zijn wel. Ik weet niet precies wat de oorzaak is van de incontinentie, maar hij vindt het niet erg zoals mensen want hij is een dier. Hij schaamt zich er natuurlijk niet voor. Normaal gesproken wast een konijn zich als ie vieze pootjes heeft, daarvan zou je wel kunnen zeggen dat het om wat verwardheid gaat. Mijn oude kater wast zich ook niet zo goed meer bv. De zintuigen worden minder scherp he dus hij ruikt zichzelf niet, haha. Ik help hem af en toe een beetje met een vochtige washand, ik denk dat dat ook handig is bij je konijn om te doen want van urine kan de huid schraal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja het lijkt deels op incontinentie misschien, maar hij is wel goed zindelijk eigenlijk, netjes plas en poep op de konijnenbakken, alleen nu dus een paar keer op zijn zitplaats en bij de DA, maar het is meer zijn gedrag daarom heen , dat hij blijft zitten en kijkt naar die plas en met zijn neus erin gaat zitten om te kijken wat het nou is of zo...Net of hij niet beseft dat hij geplast heeft, misschien vermenselijk ik zijn gedrag wel teveel, maar ik heb nog nooit een konijn in zijn eigen plas zien blijven zitten, ze liepen altijd weg en gingen de pootjes poetsen of zoiets, maar hij niet, vandaar mijn vraag...


 


En ja ik droog zijn pootjes natuurlijk en poets ze even af, aangezien hij al last heeft van rare vervilting/verharing op zijn achterpoten (zie ander topic "plassen bij optillen"), want ik wil geen sore hocks of wat dan ook krijgen bij mijn mannetje...


 


Maar bedankt zover!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen worden ook niet ineens helemaal incontinent he, vaak begint dat met hard lachen en niezen, of plotselinge bewegingen. Misschien gaat dat ook wel zo bij konijnen. Honden en katten kunnen ook incontinent worden. Over het algemeen hebben gecastreerde dieren meer kans om incontinent te worden trouwens.

Maar ik weet niet of ie dan ook dement is, omdat ie zijn plas wel eens laat lopen. Bij mensen die dementeren gebeurt het wel eens dat ze hun plas laten lopen, en dan niet vanwege een lichamelijke oorzaak maar omdat ze vergeten dat ze daarvoor naar het toilet moeten gaan of omdat ze geen besef meer hebben dat het niet hoort om in je broek te plassen. En een konijn heeft geen besef van netjes moeten doen. Dus het zou kunnen dat ie wel incontinent is maar niet dement. Dan zie je waarschijnlijk meer vreemde gedragingen dan incontinentie, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dolly Ik begrijp wat je bedoelt, het geen waar ik mee zit hij is zindelijk hij gaat netjes naar zijn konijnenbakken, dus hij weet waar het hoort ook al is hij helemaal aan de andere kant van mijn huis dan rent hij toch normaal naar de bak voor zijn behoeftes, dus hij weet (nog) wel waar het hoort, maar deze gedragingen zijn nieuw dus en nee ik heb inderdaad nog niet iets anders erbij opgemerkt van verwardheid of zo, misschien kan het nog komen, of niet.


Maar bij mensen die dement zijn vele hebben ook niet meer door om zich te verschonen, niet onrespectvol bedoeld, ik heb jaren deze mensen geholpen, dus, ook deels dat ze vergeten naar het toilet moeten maar ook niet altijd dus meer het besef dat ze verschoond moeten worden. Nou ja ach, ik heb een raar mannetje maar ben nog steeds gek op hem!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat konijnen dement worden. Morty was met bijna 11 jaar ook zo gek als een deur. Ooit zindelijk, maar later overal keutels neerleggen. En álles en iedereen grondig aflikken. En zijn zicht werd slecht.


 


Dat plassen kan ik zo even niet plaatsen, maar ik had ook jonge konijnen die datzelfde deden. Gingen een plasje doen, om er vervolgens naar te kijken en soms uit te likken. Ze werden soms ook nat omdat ze er doorheen liepen of er net niet naast gingen zitten.


Geen idee wat ze denken en waarom ze dat doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .