Ga naar inhoud

Konijn eet niet..


Carl

Aanbevolen berichten

Beste forumleden.

Laat me mezelf even voorstellen. Ikzelf heb geen konijn, mijn vriendin wel. Het gaat om een lief, schattig dwergkonijntje. Hij is +-2,5 jaar oud.
Zijn eerste levensjaren is hij opgegroeid met een cavia. In het begin zaten ze even samen in 1 hok, daarna hebben we ze apart gezet, omdat het dwergkonijn altijd op de cavia ging liggen. Ze maakten nooit ruzie. Wel at het konijn vaak de haren van de (langharige) cavia op, maar eens ze beiden in de tuin zaten, konden ze goed overweg met elkaar.

Wanneer het dwergkonijn +- 2 jaar oud was, verdween de cavia uit z'n leven. We zagen dat hij hier enorm rustig van werd. We hebben het hok van de cavia daarom een week niet bewogen, zodat hij nog aan het hok kon ruiken icon_e_smile.gif

Nu is het konijn al een half jaar alleen in zijn kot. Geen enkel ander dier om hem gezelschap te houden.
Op één of andere manier is er wel een band tussen hem en mij. Hij komt altijd makkelijk eten uit mijn hand halen of springt naar mij om aan mij te ruiken ed. Dit terwijl ik hem maar maximaal 3x/week zie. Bij andere leden van het huis is hij niet zo gewillig. Hij komt ook wel ruiken bij andere mensen, maar aanvaart niet altijd het eten als ze het in hun handen houden.
Ook hebben we gemerkt dat hij vaak naar mij springt als ik de handdoek, waar de cavia mee werd verzorgd, vastneem en op m'n benen leg. Dan komt hij er weer aan ruiken en probeert hij er zelfs in de knabbelen/bijten.

Nu komt het probleem:
Sinds een week eet het konijn niets.. Op 2 dagen tijd zien wij ook maar 1-2 drolletjes in zijn hok.

Nu is mijn vriendin naar de dierenarts geweest. Daar hebben ze gezien dat zijn tanden te land waren, die ze dan korter hebben gemaakt. Volgens de dierenarts zou het probleem dan vanzelf weg gaan. Toch at het konijn de dagen erna nog niet.
Sindsdien nog eens 2 maal naar de dierenarts geweest. 2de keer werd hij geïnjecteerd met iets om zijn etenslust te doen vergroten. Hij kreeg ook natte voeding (dat via een spuit in de mond moest toegediend worden) met vezels.
Eerste dag moest mijn vriendin het echt in zijn mond "pushen" zodat hij zou eten. Het was geen mooi zicht om een lief konijn dwingen te eten.
Dag erna at hij nog niet uit zijn eigen. Ook dronk het niet. Wel bleef het konijn redelijk actief. Oké hij ging vaak in een hoekje zitten, maar hij kwam nog wel snuffelen. Als ik afkwam, werd hij wel veel actiever dan anders. Ook werd hij actief als hij aan de handdoek kon ruiken. Hij ging er zelfs aan knabbelen.
Maar aangezien hij niets uit zijn eigen at/dronk, zijn ze voor een derde maal naar de dierenarts gegaan.
Daar werden lichte deshydratatie verschijnselen geconstateerd. Dierenarts spoot vocht in het lieve beestje en gaf hem weer een prik om de etenslust te bevorderen.

Weer wou hij niets eten die dag. Mijn vriendin al ongerust.. Tot ik kwam. Ik deed het hok open, konijn kwam naar mij, begon plots zijn hooi te eten. Ik liet hem wat doen en begon hem een brokje te geven. Dat at hij flink op. Daarna gaf ik hem meer brokjes en hij bleef ze maar eten. Maar enkel als ik ze zelf gaf. Het konijn ging nooit uit zijn eigen naar de voederbak. Wel werd het zeer actief toen ik de grote voederbak (waar al het eten in zit) nam en er mee schudde. Ik deed het open en hij rook er was aan en probeerde eruit te eten.
Drinken deed het konijn niet van zijn drinkfles. Na een tijdje ging het terug op zijn huisje staat, pakte ik een spuit met water en legde het voor zijn neus.. Geen reactie. Hij rook misschien de geur van de dierenarts. Hierdoor nam ik de spuit en wreef de handdoek (die vroeger voor de cavia gebruikt werd) erover. Hij rook dan weer aan de spuit, maar er gebeurde nog niets.
Ik spoot dan een deel van de spuit op zijn huis...tot zijn pootjes nat werden. Dan rook hij aan het water en lekte hij al het water op..en begon hij zelfs aan de spuit te knabbelen. ik gaf hem dan zo water. In totaal dronk hij 3 spuiten met water (+- 20ml/spuit) op een hele avond.

Deze ochtend wou mijn vriendin hem op dezelfde manier voederen als mij..maar zonder succes..hij at weer niets.
Weet iemand wat het probleem hier is? Hij eet dus enkel en alleen als ik het geef of hij de handdoek van de vorige cavia ruikt. Als andere mensen hem met de handdoek lokken, reageert hij zelfs niet..
Gebitsproblemen sluit ik eigenlijk uit, aangezien hij gisteren zelfstandig op de brokjes knabbelde en zelfs aan de spuit knabbelde..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft je konijn een stilliggende darm, of een darm die bijna helemaal stilligt. Hij is waarschijnlijk gestopt met eten door pijn of gewoon omdat hij niet meer kon eten door zijn tanden. Nu die korter zijn kan hij wel weer eten.


 


Heeft de dierenarts ook het medicijn cisaral meegegeven? Dat stimuleer de lediging van de maag en de darmen. Het is zeer belangrijk dat het konijn weer gaat eten, zelfstandig of niet. Ik weet niet wat de dierenarts zei over het dwangvoeren maar het is zeer belangrijk dat het konijn voeding binnenkrijgt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft je konijn een stilliggende darm, of een darm die bijna helemaal stilligt. Hij is waarschijnlijk gestopt met eten door pijn of gewoon omdat hij niet meer kon eten door zijn tanden. Nu die korter zijn kan hij wel weer eten.

 

Heeft de dierenarts ook het medicijn cisaral meegegeven? Dat stimuleer de lediging van de maag en de darmen. Het is zeer belangrijk dat het konijn weer gaat eten, zelfstandig of niet. Ik weet niet wat de dierenarts zei over het dwangvoeren maar het is zeer belangrijk dat het konijn voeding binnenkrijgt!

 

Dwangvoer werd gegeven door dierenarts zelf (gaf poeder dat we met water moesten aanmengen en via een spuit in zijn mond geven).

Het medicijn dat je zegt, heeft hij niet gekregen..hij heeft zelfs geen enkel medicijn gekregen dat hij thuis moest toegediend krijgen.

 

Het rare is ook dat hij enkel en alleen voeding van mij aanneemt, terwijl het niet eens mijn konijn is..

Je hoorde zijn maagje gisteren wel veel geluid maken nadat hij gegeten had, goed teken lijkt me :)

Nu lijkt het mij precies of hij koppig is om alleen te eten of van iemand anders eten aan te nemen..echt bizar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed dat hij dwangvoer heeft meegekregen. Toen mijn konijn niet meer wou eten hebben we hem zo vaak en zo veel mogelijk gedwangvoerd (elke 1 à 2 uur, 's nachts een keer). Uiteindelijk is het met hem weer goed gekomen, maar hij is een heel braaf en gewillig konijn.


 


Ik zou het konijn toch minstens elke 4 uur dwangvoeren, ook 's nachts. Als het kan overdag nog vaker. Drinken zou je in een bakje neer kunnen zetten, kijken of hij het dan wel wil. Misschien kun je ook wortelhapje voor baby's (let op dat je die zonder aardappel pakt) neerzetten, dat vinden konijnen vaak lekkerder. Als hij dat wel zelfstandig wil eten toch blijven dwangvoeren, in het dwangvoer zitten veel vezels en dat stimuleert de darmen.


 


Het konijn is ook gestopt met keutelen, neem ik aan? Daar moet je ook op letten. Als het goed is, komen de darmen weer langzaam op gang en zal het konijn weer gaan poepen. Het is daarom handig om het hok schoon te maken (als dat niet al gedaan is). Staat het konijn trouwens binnen of buiten? Het is ook belangrijk dat het konijn goed warm blijft.


 


Je bent nu niet bij je vriendin? Kan je naar haar toe, om met het konijn te helpen? Ik weet niet waarom hij zo eigenwijs is, en of het met de cavia te maken heeft. Maar het konijn bevindt zich nu wel in een ernstige situatie, en dan is het fijn als er iemand komt helpen.


 


Op Youtube staan ook filmpjes over het dwangvoeren van konijnen. Deze is van bunnybunch: http://www.youtube.com/watch?v=kZaBsoeZ5yg Het is belangrijk dat de spuit goed in de mond zit, anders loopt het er zo weer uit. De spuit moet je aan de zijkant, achter de voortanden in de mond steken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kunnen veel dingen aan de hand zijn. Wat me opvalt is dat er geen ciseral om de darmen op gang te helpen meegegeven is door de DA en dat er geen pijnstilling meegegeven is (een ziek konijn eet niet).


Het is inderdaad heel belangrijk om steeds om de paar uur te dwangvoeren anders gaat het echt mis. Wellicht is je dierenarts niet zo goed thuis in konijnen, niet alle dierenartsen weten evenveel van konijnen. Het kan lonen eens een dierenarts te bellen uit deze lijst: http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/18263-lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/


 


De verklaring waarom het beestje enkel bij jou eet is eenzaamheid. Konijnen zijn groepsdieren en veel konijnen alleen eten slecht. Ze hebben continu (24/7) gezelschap om zich heen nodig van een ander konijn of meerdere andere konijnen die hen wassen, samen eten, samen slapen, alles. Ieder konijn heeft zijn voorkeuren voor andere mensen en andere konijnen. Jij kunt hem niet 24/7 gezelschap houden, helaas. Voor nu zou het fijn zijn als jij er zoveel mogelijk bent om hem aan het eten te krijgen en aan het eten te houden maar ik zou dan ook aanraden als hij weer beter is hem een maatje uit te laten zoeken bij de opvang zodat je er niet 24/7 naast moet zitten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het konijn jou gewoon meer vertrouwd. Hier hebben we een exram waar ik veel meer mee kan dan mn vriend. Zo lang hij nog niet zelf eet is het idd verstandig om te blijven dwangvoeren maar kijk wel uit dat je het konijn niet te vol stopt. Als hij namelijk de hele tijd vol zit en dus geen honger heeft duurt het vaak langer voor ze weer zelfstandig eten. Als het een mogelijkheid is dat je even bij je vriendin kan blijven zou ik kijken of je hem een aantal keer perdag brokken en water kan geven. Dat is namelijk (in mijn ogen dan) beter dan blijven dwangvoeren.

edit: ik zie dat er ondertussen al weer nieuwe reacties waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel iets mis en dan bedoel ik medisch want een konijn hoort een goede eetlust te hebben. Konijnen kunnen wel vanuit emotie/gedrag wat minder eten, bv omdat hun maatje is overleden maar dan eten ze alleen wat minder.

Ik zou een andere dierenarts opzoeken, eentje die meer verstand heeft van konijnen. Die cisaral is onmisbaar om de darm weer op gang te helpen. Je kunt die trouwens ook zelf bestellen online. Carprofen trouwens ook, dat is een pijnstiller. Ik zou zeggen dat een konijn wat al een week bijna niet eet, die sowieso nodig heeft.

Ik denk wel dat je haast moet gaan maken met handelen want het kan zijn dat ineens de koek op is en dan is er geen weg terug. Dan wordt ie steeds lethargischer.

Ik denk dat het konijn jou leuker vindt dan de anderen. Als hij wel wil eten als jij het geeft, zou ik zeggen, voer jij hem dan elke dag voor even, zou dat kunnen? Dwangvoeren is niet leuk maar wel nodig omdat een konijn al kan sterven na 24 uur niet eten, dus dat zou ik wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd carprofen en cisaral in huis. Dat zijn echt middelen die je nodig hebt nu en dat is dus alleen voor de pijn en om de darm weer op gang te helpen. Waarom hij in eerste instantie stopte met eten, weet je dan nog niet. Dus je hebt gewoon echt een goeie dierenarts nodig die hem bekijkt. Er kan zoveel mis zijn, die lijst is lang omdat konijnen prooidieren zijn. Je zou de ontlasting kunnen laten controleren op wormen bv en een algemeen bloedbeeld laten maken. Het zou kunnen dat zijn nieren wat schade hebben opgelopen van het uitgedroogd zijn namelijk.

Je zou ook naar een wat beter gefaciliteerde kliniek kunnen gaan, zoals Utrecht of Wilhelminapark, waar ze meer kunnen testen. Maar ik zou wel snel gaan handelen nu.

Je zou ook groente/kruiden aan kunnen bieden, paardebloemblad bv. Hij moet meer gaan eten en weer gaan keutelen iig. Dwangvoeren dus, naar een andere dierenarts en cisaral proberen te regelen, is mijn advies. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie hulp!


Ik ben inderdaad van BelgIë :)


 


Nu hebben we hem zelf pijnstillers gegeven. Sindsdien eet hij terug "zelfstandig". Wel eet hij nog veel minder dan gewoonlijk, maar gaat hij wel al in zijn eetbakje snuffelen en af en toe eten.


Wat ons opviel is dat hij zijn voeding zelf gaat selecteren. Als de brokjes uit groene en gele bestaan, gaat hij enkel de groene eten.


 


Nu heeft m'n vriendin net gezien dat hij een snijtand verloren is.. Ze vinden het ook niet direct terug..


Moeten we hier iets voor ondernemen (behalve pijnstillers geven) of groeit dit wel terug aan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de snijtand is afgebroken kan hij wel terug groeien. Als de wortel van de tand meegekomen is groeit hij niet terug. Houd het goed in de gaten, het kan zijn dat de tand niet goed terug groeit. Of dat het konijn niet goed meer knaagt en dat de andere tanden te lang groeien. Dan moet je naar de dierenarts, die zal ze dan bijknippen, bijvijlen of trekken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die voorste tanden gebruiken ze alleen om voedsel mee op te pakken en dat kunnen ze ook met de lippen. Als een konijn last heeft van die tanden, zoals teveel doorgroeien of als die afgebroken zijn, halen ze vaak helemaal weg. Onder narcose dan.

Zou het kunnen dat je konijn meer tandproblemen heeft? Heeft jullie dierenarts gekeken of ie haakjes op de kiezen had, ben ik even vergeten. Want daar kunnen ze wel veel last van hebben. De kiezen gebruiken ze om alle voedsel fijn mee te kauwen namelijk. Een konijn moet veel hooi eten om die kiezen mooi glad te houden. Eet ie goed hooi?

En over dat selectief eten, er zijn ook biks verkrijgbaar, dat zijn pellets die allemaal hetzelfde zijn en dus kunnen ze niet meer het lekkerste eruit pikken. Science selective is een goed merk.

Wel fijn dat ie wat beter eet, en jammer dat jullie in Belgie zo weinig konijnkundige dierenartsen hebben! Dan moet je wel zelf iets bedenken. Beterschap iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel de eerste keer dat hij naar de dierenarts ging, was het om zijn snijtanden bij te knippen, dus het is bizar dat er nu eentje uitvalt.


 


Hij eet al iets beter, maar nog niet voldoende om niet ongerust te zijn. + Hij drinkt niet van zijn flesje. We moeten hem met een spuit dwingen om te drinken.


 


Bedankt voor de tips ivm de voeding!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd raar dat er zomaar een snijtand uitvalt. En als ie ook niet uit een waterflesje wil drinken, denk ik, misschien doet zijn gebit pijn oid? Want dan moeten ze een koud ijzeren stuk tegen hun tanden doen. Wie weet heeft ie gewoon last van die snijtanden. Maar nu heeft ie er dus nog eentje? Ik denk dat ik dan de dierenarts zou vragen die andere ook te laten verwijderen. Dat kan prima bij konijnen, hun kiezen zijn wel belangrijk maar de snijtanden kunnen ze missen. Want als die ene snijtand eruit is gevallen, zou het best kunnen dat daar iets mis mee was. Ik weet niet of konijnen paradontitis kunnen krijgen, dan wijkt het tandvlees terug waardoor tanden eruit kunnen vallen. Of toch een ontsteking, bv aan de wortel? Als je een rontgenfoto van de kop laat maken, dan zou je kunnen zien of er een probleem zit. Ontstekingen aan het gebit komen vaker voor iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervolg van het verhaal.. Ik was er zelf niet bij, maar weet het van mijn vriendin.


 


Begin deze week is het konijn terug naar de dierenarts geweest en hebben ze zijn snijtanden uitgetrokken + kiezen gevijld. Dezelfde dag liep hij goed rond, at hij terug een beetje uit zijn eigen en dronk hij blijkbaar veel. Blijkbaar waren er momenten waar hij minuten lang aan één stuk dronk van zijn flesje. Het ging dus al veel beter dan de weken voordien, maar hij at nog niet zoals gewoonlijk.


 


Diezelfde dag nog een pijnstiller (Meloxidyl) toegediend en dwangvoer (want hij at nog niet voldoende uit zijn eigen). Dagen erna hetzelfde patroon.


Woensdag ochtend lag hij futloos in zijn hok, hoofdje helde naar 1 kant. Blijkbaar viel hij soms zelfs bijna om, maar herpakte hij zichzelf net op tijd. Hij voelde niet koud aan.


 


Mijn vriendin haalde hem uit z'n hok en liet hem wat rondwandelen in de kamer. Daar kroop hij altijd in een hoekje. Na een tijdje wou ze hem terug in zijn hok steken, maar sprong hij van redelijke hoogte uit haar handen (wat hij nooit doet)..en botste hij met zijn hoofdje tegen een doos. Blijkbaar wist hij even niet meer waar hij was en wat hij moest doen.


Wat later werd het blijkbaar erger en leek het alsof hij in slaap viel. Vriendin belde in paniek de dierenarts, dewelke zei meer pijnstillers toe te dienen, omdat hij pijn zou hebben. M'n vriendin sprak dit tegen, ook al omdat hij diezelfde ochtend al pijnstillers heeft gehad.


.. ..


 


..


 


Enkele uren later werd hij dood in zijn hokje terug gevonden. Hij was blijkbaar net voor zijn dood in zijn huisje kaan schuilen.. Iets wat hij nog nooit in zijn leven had gedaan (omdat er iets te groot was om erin te passen)


 


 


 


Even een vraag terzijde..kan iemand mij eens zijn dosering geven van Meloxidyl?.. De dierenarts zou 1 volledige spuit/12u hebben aangeraden.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een naar verhaal, en dat terwijl jullie zoveel moeite hebben gedaan! Wat jammer. Het gebeurt wel vaker dat een konijn uit de armen springt, onverwachts, en zich bezeert. Ik heb het ook wel eens meegemaakt maar jullie konijn had meer pech, het zal wel een flinke hersenschudding zijn geweest dan. Wel geweldig dat jullie zo goed voor hem hebben gezorgd want dat ging ook niet heel makkelijk. Ik denk dat ie jullie daar wel dankbaar voor is, al die goede zorgen. Veel sterkte iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is meloxidyl niet in kg aangegeven op de spuit en is het niet 0.1 mg per kg lichaamsgewicht van het konijn? Ik weet dit overigens absoluut niet zeker, heb het alleen een paar keer ergens gelezen. Ik heb vooralsnog alleen carprofen mee naar huis gekregen...


 


Ik moet wel heel eerlijk zeggen...het hele verhaal zo lezende en dus niet wetende hoe alles precies zit...maar als je nog meer konijnen hebt, dan zou ik toch echt een andere dierenarts zoeken...eentje die niet over de telefoon maar wat roept in ieder geval...


 


Treurig om dit alles te lezen, super kl*te hoor...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel hij is 4 of 5 keer naar de dierenarts moeten gaan de laatste weken. Mijn vriendin zei enkele dagen geleden zelfs nog "Het is alsof wij moeten zeggen wat de dierenarts moet doen".


Zoals de kiezen controleren, dit moest mijn vriendin uitdrukkelijk vragen. De dierenarts deed het niet uit zijn/haar eigen. één keer was de dierenarts zelfs pijnstillers vergeten mee te geven, wanneer achteraf bleek dat het konijn het nodig had. Gelukkig hadden we het zelf uit voorzorg gedaan.


 


Vraag me wel af wat het wil zeggen als het kopje van een konijn naar één kant helt. Dit was ook al voor de val zo.. Kreeg hij teveel verdoving? Neveneffecten van narcose (operatie waarbij zijn kiezen werden geveild)?


En waarom ging hij net voor zijn dood in zijn huisje? (terwijl hij dit vroeger nooit deed) Heeft dit een betekenis? :)


 


Uiteraard blijft een konijntje niet eeuwig leven, dit doen wij ook niet. Wel spijtig dat hij zo vroeg moest heen gaan..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Kopje scheef kan komen door een behoorlijk serieuze aandoening, zoals bijvoorbeeld torticollis...maar achteraf is het makkelijk kletsen...maar ik weet wel
dat mijn DA (konijnkundig) heeeeeeel anders had gereageerd in de situaties zoals jij die beschrijft.

 

Je vragen zijn nu lastig te beantwoorden, aangezien je bunny er niet meer is en zaken lastig te herleiden zijn...maar nogmaals...een andere DA zou ik persoonlijk zeker overwegen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik weet niet wat voor spuiten dan zo klein zijn en welk konijn zo enorm is dat er een hele spuit per 12 uur in gaat.

Dit lijkt mij behoorlijk onmogelijk. Je moet bij Meloxidyl denken qua hoeveelheid aan druppels, niet aan spuiten.

Ik zou nooit meer deze dierenarts bezoeken inderdaad. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .