Ga naar inhoud

Jaloers voedstertje?


Caramelleke

Aanbevolen berichten

Hallo,


 


Even kort de situatie schetsen: we hebben Caramel, een voedster van ongeveer een jaar, geadopteerd (mensen wouden ervan af, weet niet waarom want ze is keilief!), net geen twee weken geleden. 


Ik wilde wel konijntjes, maar de situatie laat dat nu eigenlijk nog niet echt toe, want we wonen nog op twee plaatsen, maar kon het niet over mijn hart krijgen om haar ik weet niet waar te doen belanden, dus besloten we haar toch maar te nemen (in de week wonen we bij mijn vriend, in het weekend bij mij, zal nog enkele maanden duren vrees ik).  We hebben dus voor haar op de twee plaatsen een hok geïnstalleerd en ze verhuist elk weekend mee.  Geeft misschien een beetje stress, maar het kan niet anders.  Ik kan haar geen heel weekend alleen laten (mis ik haar te erg :-).  Als we gaan werken zijn en 's nachts moet ze in haar kooi, maar als we thuis zijn mag ze overal rondlopen waar ze wil. Dus elke avond vanaf 18u tot middernacht ongeveer en in het weekend de hele dag.


 


Voorlopig wil ze alleen op de mat of op fleece dekentjes lopen, de vloer of laminaat is ze niet gek op, maar ze begint dat ook stilletjes aan te ontdekken. Ik heb haar ook een graafdoos gemaakt en ze maakt regelmatig gekke sprongetjes, dus denk wel dat ze het naar haar zin heeft bij ons.


 


We hebben nog wat problemen met zindelijkheid, maar ja, ze is er nog maar net natuurlijk. 


In haar hok is ze redelijk netjes, ze plast alleen in haar toiletje, keutelen doet ze nog een beetje overal, maar er gaat ook wel al veel in het toiletje..  Als ze los rondloopt, dan plast, keutelt en sproeit ze echt overal! Haar hok staat wel open, dus ze kan gewoon aan haar toilet als ze wil, maar noppes dus.  Ik haal de keutels wel direct weg en probeer ze demonstratief in haar toilet te leggen, maar ze is niet erg onder de indruk...


 


Op 1 september wordt ze gesteriliseerd (dan hebben we pas vakantie en ik wil ze echt goed in de gaten kunnen houden).  We zijn er maandag al mee naar de dierenarts geweest, en ze is compleet gezond verklaard.  Ze heeft ook meteen haar vaccinatie gekregen en haar nageltjes zijn mooi bijgeknipt (dat wou ik eerst eens goed bekijken hoe ze dat deden, voor ik dat zelf probeerde).  Ze heeft zaterdag wat last gehad van BDK, maar dat bleef de hele dag aanslepen, tot 4 uur in de namiddag, toen werden de keutels weer normaal.  Zondag en maandag heeft ze dat terug gehad, maar niet zo erg, dus ik wou dat even navragen.  Ik geef haar op dit moment nog mengvoeding, omdat ze dat gewend is, maar ik begin ook wat te mixen met die science voeding (die heeft mijn dierenarts aangeraden).  Ze krijgt volop hooi en beetje groentjes (daar had ik in het begin wat mee overdreven, vandaar misschien de wat plattere keutels), waar ik nu stilletjes aan ga mee beginnen.  Het is vervelend dat ik geen contact heb met de mensen waar ze vandaan komt, want ik weet helemaal niets van haar eerste levensjaar af, noch haar eetgewoontes of gedrag.


 


Ze heeft wel een pittig karaktertje, wordt niet graag opgepakt, maar ze is heel aanhankelijk en wordt graag geaaid en ze likt ons ook. Vorig weekend heeft ze zeker een uur op mijn buik gelegen!


 


Nu is het zo dat ik al enkele dagen van haar een 'beetje' krijg.  Als ze alleen is met mij, dan komt ze knuffelen en mag ik haar aaitjes geven en kan ze daar super van genieten (ze ligt soms plat met haar achterpoten uitgestrekt).  Ook als ze alleen is met mijn vriend gedraagt ze zich goed (loopt wel rond zijn voeten blijkbaar).  Dan komt mijn vriend erbij zitten, en dan begint het. Zelfs al doe ik niets en zit ik daar gewoon, dan komt ze bij mij, en ze geeft een hapje, en dan is ze weg.  Gisteren heeft ze zelfs op mij geplast! Ze wou me precies wegduwen of weggraven.  Toen dat niet lukte, kreeg ik de volle lading!


Het is niet dat ze doorbijt, je ziet er niets van, maar het doet toch soms effe een beetje pijn en is even schrikken. 


 


Nu zei er mij deze morgen iemand dat ze dus jaloers zou zijn.  Ze beschouwt mij, volgens die mevrouw dus, als haar 'eigendom' en wil mij met niemand delen.  Of misschien is ze verliefd op mijn vriend of zo.


 


Het is wel heel grappig, maar ik wil niet dat haar gedrag erger wordt! 


 


Iemand tips of zo (elke tip is welkom)? Alvast heel erg bedankt!


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, idd ik denk dat ze je vriend erg leuk vindt. Als ze rondjes om zijn voeten hupt en daarbij zoemt. Wat schattig! Maar dat ze dan 'lelijk' tegen jou doet, dat herken ik niet van mijn eigen konijnen. Ik denk dat het komt omdat ze overal mag komen. Dat is ook de reden dat ze niet goed zindelijk wordt, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze beschouwt nu de hele woonkamer als haar territorium en daarom keutelt ze overal. Ik denk dat je haar zindelijk krijgt als je haar een week ongeveer, in haar hok/ren laat en niet vrij rond laat lopen. Is wel wat sneu maar ik heb het ook gedaan, anders leren ze het namelijk nooit. En ik vind dat je moet laten merken dat je haar lelijke gedrag niet pikt, verbaal of zacht wegduwen. Konijnen kun je best wat opvoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze doet ook niet altijd lelijk tegen me hoor, ik mag gewoon in haar hok om schoon te maken, en ze valt niet aan.  Ik mag ook haar voerbakje wegnemen (vond ze in het begin niet leuk, maar ze heeft nu door dat ik het gevuld terugbreng ;-)).  En als we met z'n tweetjes zijn, is ze heel lief en mag ik haar aaien en likt ze mijn hand of arm of been.  Maar... als mijn vriend erbij komt zitten... heel ander verhaal!


Ik ga dit echt eens goed in de gaten moeten houden en zien hoe dit evolueert...


 


Ik vind het ook heel sneu Dolly, om haar dat te moeten aandoen! Zeker omdat ze al de hele dag opgesloten zit en omdat ze zo graag op de mat stoeit.  Misschien als ik wat meer wc'tjes neerzet? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Meerdere wc's kan een stuk schelen. Caramel die plaste en poepte ook nog wel eens in de rondte maar sinds we 2 extra kattenbakken geplaatst hebben gaat het een stuk beter. Keuteltjes vind ik nog wel eens maar plasjes helemaal niet meer. Wat hier ook hielp is op de plas/poep plekken wat hooi op te hangen zodat ze lekker kunnen knabbelen tijdens hun bezoek aan het kleine kamertje. Even over die bdk's; als ze ze niet opeet zou ik wat minder brok gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meerdere toiletjes kun je proberen idd, en dan meer dan 2. Als ze een favoriet plekje heeft om te plassen, zet je daar een toiletje op. Bij nurks gedrag, handen aanvallen en toeteren bv, zeg ik ferm 'nee, dat mag niet!' en duw hun pootjes weg. Dat helpt echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tips! Ik ben nu extra kattenbakken gaan halen en het schijnt te werken.  Ze heeft het heel snel door.  Plasjes gaan bijna altijd in de bak de laatste dagen.  Keutelen doet ze nog ongeveer overal, maar ja, we leggen overal handdoeken neer, en dat scheelt ook weer. Gelukkig zijn die dingen klein en droog. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .