Ga naar inhoud

Lintwormen vraagje


Clover

Aanbevolen berichten

Mijn vriendin heeft 3 groepen konijnen, waarvan er ineens een heel stel doodgingen, zonder direct verklaarbare oorzaak.

Ze heeft toen sectie laten uitvoeren en ze schrijft:

"De konijnen waren tussengastheer van een larf van een lintworm. Op een gegeven moment na de dood van 5 konijnen heb ik sectie uit laten voeren en bij het zien van het buikvlies zagen we al geleiachtige rijstkorrels zitten. De diagnose kon dus gesteld worden maar…. Er is geen behandeling mogelijk… We hebben de resterende konijnen ontwormd, met een ontwormingsmiddel voor katten en honden.

....

Verder nog wat verblijven ontsmetten. Weet echter nog niet hoe want ik weet dat bijvoorbeeld bij coccidiose dettol of een ander ontsmettingsmiddel niet voldoet. Deze larven kunnen lang overleven op enkel en alleen beton dus die zal ik ook op een hardere manier moeten bestrijden. Afijn, dat zoeken we nog uit. De besmetting is vermoedelijk opgelopen in de buitenren, waar gemakkelijk wilde dieren kunnen komen zoals de vos en de marter. Via hun uitwerpselen kunnen ze een verblijf besmetten."

Ik heb nu voor haar dus een aantal vragen aan jullie:

- Wat zou ze het best als ontwormingsmiddel kunnen gebruiken. Ze ontwormd ze nu wel, maar alle extra info is welkom!

- Hoe kan ze het best de verblijven schoonmaken. Het is in een paardenstal, dus ze zitten op beton met schuilhokjes en zaagsel erin. Ze heeft ook een grote buitenren met zand/aarde.

- Heeft hier iemand ervaring mee?

Ze woont in Twente, in de behoorlijk vrije natuur, dus er zijn veel wilde (roof)dieren in de buurt die ziekten over kunnen brengen. Helemáal van het erf buitensluiten van deze wilde beesten lukt niet.

Ze heeft nu nog 11 konijnen zitten en dei wil ze zo goed mogelijk beschermen uiteraard.

Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontwormen met panacur, dat is meest brede ontwormingsmiddel dat je zelf kan toedienen, maar ik vermoed dat dat is wat de DA gegeven heeft omdat ze spreekt over een middel voor honden en katten? De overgebleven konijnen zijn misschien te zwak om via een spuitje te ontwormen?

Om de stal te ontsmetten bestaan er zeker speciale producten,nog belangrijker is het om al hun voerbakken en hooiruif te ontsmetten. Voorlopig elke dag de stal schoon te maken dat de wormen geen kans krijgen zich weer te ontwikkelen etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze heeft ontwormd met een katten honde pasta werkt niet afdoende helaas!!!!je inderdaad over moeten gaan op pancur.Meschien kun je haar mijn wormen toppic laten lezen daar staat eigelijk alles in.Na ontworming komen de dode wormen er uit.Die ook goed verwijderen en behandeling na 10 a 14 dagen herhalen.Wel triest dat ze er zo veel aan heeft verloren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit stuurt mijn vriendin net met de vraag om dit hier te posten:

Ik heb even met mijn dierenarts gesproken. De besmetting waarvan sprake is bij mijn konijnen is NIET gewoon een wormbesmetting, maar Cysticerose, een tussenvorm ervan en dit worden ook wel blaaswormen genoemd. Ze zien er uit als witte gelei achtige blaasjes.

We hebben overal gezocht, in handleidingen en op internet, en zowel panacur als droncit werden erbij vermeld.

Ook stond er bij vermeld dat Cysticerose als diagnose maar op 1 manier vast te stellen is: sectie verrichten. En dat heb ik gedaan. Ik vraag me af of nog meer mensen dat met hun dode konijn hebben laten doen. Aan de buitenkant zie je niet veel bijzonders: een opgezette buik die duidt op trommelzucht (en dat kan ook, maar die trommelzucht is dan dus een gevolg van de Cysticerose) en als het konijn inmiddels gestopt is met eten krijgt het ook een magere rug. Het konijn gaat stil zitten en doet vrijwel niets meer. Intussen perforeren de Cysticerose de darmen van het konijn en uiteindelijk zal het konijn flinke koliekkrampen krijgen en sterven.

Aan de ontlasting is niets te zien, geen wormen, helemaal niets. Maar de ontlasting is uiteraard WEL besmet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de extra info!

Dat is dan weer de zoveelste soort worm die we samen al ontdekt hebben bij konijnen en volgens mij bewijst dit nog maar eens het belang van een preventieve ontworming...

Kan de diagnose niet gesteld worden adhv een labo-onderzoek op de keutels? Ja toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de extra info!

Dat is dan weer de zoveelste soort worm die we samen al ontdekt hebben bij konijnen en volgens mij bewijst dit nog maar eens het belang van een preventieve ontworming...

Graag gedaan. Hoe meer we weten, hoe meer nijntjes gered kunnen worden. Zij heeft gelukkig ook een heel konijnkundige arts ontdekt, die het ook nog eens goed kan onderbouwen en zelf ook veel dingen gaat uitzoeken. Echt super!

Kan de diagnose niet gesteld worden adhv een labo-onderzoek op de keutels? Ja toch?

Een dood konijn keutelt niet meer...:baby: (Nee, sorry, geen leuk grapje)

Ik neem inderdaad aan dat als de keutels besmet zijn, dat die ook onderzocht kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriendin doet dit ook bij onverklaarbare doodsoorzaak, maar in dit verhaal ging er eerst 1 in zijn eentje dood (Dit dier was trouwens de pappa van mijn konijntjes...) en hij had dus uiterlijk de kenmerken van trommelzucht. En hoewel ze niks aan het dier gemerkt had toen hij nog leefde, ging ze ervan uit dat dat de oorzaak was. Zeker omdat de rest van de nijnen er nog fris en fruitig bij zat, dacht ze niet direct aan iets overdraagbaars.

Toen er na een paar dagen echter in 1 keer 's morgens 5 nijnen dood lagen, heeft ze direct sectie laten verrichten. Dan begint het ineens eng te worden natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komen er dus waarschijnlijk aan via uitwerpselen van wilde dieren (vos, marter) die wel in haar rennen kunnen komen, maar de konijnen niet te pakken kunnen krijgen gelukkig. Ze heeft heel veel schuilmogelijkheden en de nijnen gaan 's avonds naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .