Ga naar inhoud

Voedster is wild richting ram


marlieke36

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn voedster Noena en ram Boni zitten sinds januari samen in een hok (met ren er aan vast). Sinds die periodes zijn er momenten dat het heel goed gaat en dat ze rustig zijn, maar er zijn ook momenten dat ze elkaar aan het opjagen zijn. Vooral Noena kan soms agressief reageren naar Boni. 

 

Als Boni in de weg zit, wringt ze zich er tussen en als ze er niet langskomt bijt ze in zijn achterwerk. Boni rent dan weg en dreigt soms met een tegenaanval. Echter doet hij dit bijna nooit. Als Noena langs kan, gaat ze meestal heel dicht bij Boni liggen. Dat is ook de enige reden waarom ze meestal langs wilt. Het valt me ook op dat die twee heel veel samen liggen en elkaar ook regelmatig likken, maar ze jagen elkaar dus ook heel vaak op. Laatst liep Noena los op mijn bed en zag ik ineens wat bruine vloei op het laken. Ik weet niet of dat hiermee te maken kan hebben? Is ze loops of schijnzwanger? Heb geen idee waar dit aan ligt. Meestal kunnen ze goed met elkaar door een deur. 

 

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

 

Groetjes,
Marlieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm ik weet het niet maar doe even een gok.


Het lijkt me dat Noena gewoon de dominante van het stel is en dit nog steeds wil laten blijken.


Als ze ook samen liggen en elkaar likken zijn ze toch echt wel vriendjes.


Wel vervelend voor Boni hè..


 


Ik heb nu eigenlijk hetzelfde. Heb net mijn gecastreerde mannetje en mn vrouwtje bij elkaar gezet.


Ze hebben een keer gepaard en jonkies gekregen. Tijdens zwangerschap en schijnzwangerschap moet ze niks van hem weten.


Nu is haar schijnzwangerschap over en ging ze weer tegen hem aanliggen aan de buitenkant van zijn ren als zij door de tuin liep.


Ze vond hem dus weer leuk en nu heb ik ze samen gezet en dat is een hok van 175x75 gekoppeld aan een ren van 100x160 en ze hebben meerdere hoeken om elkaar uit de weg te kunnen.


Ze bijt naar hem als hij langs loopt en hij doet niks terug.


Ze zoekt het niet echt op maar als hij te dichtbij komt is ze dus op dezelfde manier agressief als Noena.


Ik weet nu niet of ik ze bij elkaar moet laten vannacht of uit elkaar moet halen en een andere keer weer proberen.


Iemand goede raad?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zit vooral te denken aan Boni, want het is voor hem gewoon heel vervelend als hij steeds wordt opgejaagd. Je leest ook wel eens het een en ander over sterilisatie bij konijnen, maar het liefste zou ik dit zo lang mogelijk uitstellen. Als het echt de spuigaten uit loopt, is het misschien toch wel slim daar over na te denken. 



Wat ik in jouw geval zou proberen is om ze toch zo lang mogelijk bij elkaar te laten zitten. Zolang ze niet gaan vechten en er geen bloed bij komt kijken, is er in principe niets aan de hand. Uit je berichtje kan ik opmaken dat ze ook nog niet zo lang bij elkaar zitten, dus misschien moeten ze gewoon nog aan elkaar wennen. Zitten ze ook wel eens lief samen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik.


Ik vind de namen van je nijnen echt heel leuk trouwens!


Mij lijkt sterilisatie ook wel wat, bij onze dierenkliniek kost dat 130 euro en ik krijg thuis de reactie: ''daar kun je 10 andere konijnen voor kopen.'' 


Het mannetje was 70 dus vinden ze dit bedrag belachelijk.


 


Ik denk dat ik ze te vroeg bij elkaar heb gezet na haar schijnzwangerschap.


Ik had ze dezelfde avond bij elkaar gezet en ook weer uit elkaar gehaald want ik was bang dat er 's nachts iets zou gebeuren. En toen was ze de dag erop weer een nestje aan het maken dus was het toch nog niet helemaal over denk ik.


 


Vader en dochter hebben elkaar ook ontmoet maar ze vindt hem super eng en rent zo hard mogelijk weg als ie in de buurt komt. 


Dit was in de tuin. Ik vind het fijner als ze elkaar kunnen ontlopen dan wanneer ze elkaar gaan bijten.


Maar moet ik ze denken jullie toch maar met zijn drieën in een neutrale afgesloten ruimte koppelen? Badkamer bijv.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een stel samen zitten, Roos en Benny. Uiteraard is hier ook de dame de baas. Beide zijn geholpen. Roos was al geholpen voor ze Benny leerde kennen en nog zit ze hem weleens achterna. Dit is eigenlijk sinds ze ook op het gras lopen. Hier lopen ze niet permanent op omdat het nog niet konijn veilig is doordat ze er over kunnen springen en andere beesten dus ook. Af en toe jaagt ze hem terug de ren en en bijt hem daarbij soms. Andere momenten liggen ze heel lief tegen elkaar aan en wassen ze zich. Misschien dat ze dit nu doen omdat ze op een nieuw stukje zitten en even moet laten zien dat zij de baas is. Zolang er idd geen bloed vloeit is het goed.

Ik heb mijn dame laten helpen omdat ik haar aan mijn andere mannetje wilde koppelen maar dat was geen succes. Maar ze had zowieso geholpen gaan worden ivm kans op baarmoederproblemen. Ze bleek ook al verdikkingen in haar eierstokken te hebben.

Het kost meer dan bij rammen omdat ze ook echt het lichaam in moeten. €130 vind ik meevallen, ik was zeker 200 kwijt.

Over het algemeen worden de dames rustiger nadat ze geholpen zijn maar geeft zeker gene garantie. Roos is wel wat rustiger geworden en gromt niet meer. Misschien nu ook omdat ze een vriendje heeft. Dit is zo belangrijk voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je vertelt is niet raar of problematisch, in elk koppel is er wel wat gerommel. De voedsters hier hebben ook regelmatig eens kuren, dan kunnen ze wel eens grommen, jagen, happen of rijden en moet het mannetje het even ontgelden. Wat later is dat over en zijn ze terug de beste vrienden. Geen probleem lijkt mij?


Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, in verband met die vloeistof: dat is waarschijnlijk urine, die kan bij konijnen wel eens een donkere kleur hebben. Ook dat is niet zo gek, hoort een beetje bij dat territoriale en dominante gedrag van je voedster. Als je dit écht heel storend vind kan je castreren, maar persoonlijk zou ik dat niet nodig vinden. Is voor iedereen anders, de één is voorstander van voedsters castreren, de ander niet. In jouw plaats zou ik me er geen zorgen over maken. Als je vindt dat er teveel gerommel is kan je ook eens proberen je ren groter te maken, zo hebben ze meer plaats om elkaar te ontwijken als ze even alleen willen zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .