Ga naar inhoud

Konijn knaagt vacht kaal van ander konijn


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Pien heeft in haar nek en in haar snuit nu grote kale plekken. Oorzaak: Ginger knaagt het haar daar weg. Ik wil ze niet van elkaar scheiden eigenlijk. Nu heeft Ginger een tumor gehad, die nu in 3 operaties is weggehaald, een deel was weer terug gegroeid. Ze is al die tijd erg levendig geweest en heeft goed gegeten, maar ik vraag me toch af of het met die tumor te maken heeft. Kent iemand dit en wat doe je eraan? Pien insmeren met bitter spray?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het echt knagen/uittrekken of kan het ook door teveel te likken komen? Dat laatste hebben mijn buren wel eens meegemaakt nadat hun konijn was geopereerd. Hij begon toen alle andere konijnen (ze waren met 5) obsessief te wassen. Dat is vanzelf over gegaan na een week of 2, geen idee hoe dat kwam. Hoelang is dat al bezig bij jou?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Na haar eerste operatie was ze ineens erg dol op Pien, die haar buurvrouw was. Volgens mij wilde ze wat steun van een ander konijn. Toen heb ik ze een paar dagen later gekoppeld en dat lukte. Ze was ook erg fit en vrolijk ineens. Zou best kunnen dat ze obsessief likt idd, ze zitten vaak heel lang met de snuitjes bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel gek dat een konijn zo kan veranderen door een operatie want ze is ook wat assertiever en actiever geworden sindsdien. Die tumor zat er niet zo lang dus denk niet dat het is gekomen door het verwijderen ervan. Misschien een reactie op het narcose middel. Ik hoop dat ze er dan mee zal stoppen want Pien is niet zo knap meer. Bedankt voor de tip iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb precies hetzelfde gehad met een van mijn konijnen, Kelly, toen ze samen zat met Snor. Om het haren plukken te voorkomen heb ik Kelly op een gegeven moment dagelijks ingesmeerd met wat vaseline en verdunde tea-trea olie, je had de kop van Zeus moeten zien. Vreselijk vond hij het als hij dat in zijn bek kreeg!


 


Dit was voor het smeren, ze had normaal een gewone zwarte vacht:


IMG-20140311-WA0001.jpg


Het was ook duidelijk geen vachtmijt, aangezien Snor continu met plukken haar van Kelly in haar bek rondliep. Uiteindelijk heb ik wel het duo uit elkaar moeten halen aangezien hij wel op haar bleef rijden, ze had gewoon geen leven meer...


Deze foto is van de koppeling met Zeus een paar weken later, wat helaas maar kort heeft mogen duren omdat Kelly diezelfde nacht is overleden. De haren waren al weer mooi teruggegroeid:


20140413_115845_1.jpg


 


Snor, de veroorzaker van de plukken is daarna nog 2x gekoppeld geweest waarbij hij dus hetzelfde gedrag vertoonde naar de dames. Hij word nu dus alleen geplaatst.


Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat is wel vervelend zeg. Dat ze ermee door kunnen gaan. Ik geloof dat het wel minder wordt nu met het wassen maar het is ook warm nu. Ginger is nog niet gecastreerd, dat wil ik wel laten doen dit jaar. Wie weet verandert ze daar nog door. Ze rijdt niet en is verder wel heel lief tegen Pien dus ik hoop wel dat ik ze samen kan laten. Bedankt voor de tip met de teatreeolie, die heb ik nog liggen dus dat ga ik ook proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik doen. Ik vind het wel lastig want elkaar wassen is een sociaal gebeuren en eigenlijk wil ik het ze ook niet helemaal onmogelijk maken. Maar ja, maar zien of ze zich wat kan leren beheersen. Ze heeft ook drie operaties gehad in korte tijd en het enige wat je aan haar merkt is het likgedrag. Ik heb haar niet eens hoeven dwangvoeren, ze ging meteen weer eten. Gek beestje is ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat al veel beter, de haren beginnen terug te groeien. Ik denk dat het met de narcose te maken heeft, dat ze het ging doen. Of het komt doordat ze zich veel met onze jonge ram bezig houdt, ze wast nog wel maar niet zo lang achter elkaar. Ze zijn erg hecht, Ginger slaapt soms met haar koppie onder de wam van Pien gepropt! Maar goed, ik weet niet of het helemaal weg gaat blijven dus ik hou de olie truuk nog even in mijn achterhoofd. Voor nu lijkt het goed te gaan dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Lianne, nog bedankt voor je tip want Ginger kreeg toch weer een terugval en toen heb ik de tea tree olie erbij gepakt en Pien flink ingesmeerd ermee. Onverdund, goh, dat stinkt wel. Denk niet dat het kwaad kan, onverdund want haar vacht groeit mooi weer aan. Het glanst er mooi door ook nog. En ik heb het ook gesmeerd op plekken waar ze aan het vinyl hadden geknaagd. En tot nu toe hebben ze er niet meer aan gezeten. Geweldige tip dus. Het is natuurlijk spul en ik heb het zelf even geproefd, bah, dan hoef je meteen niet meer idd. Dus mocht teatree giftig voor ze zijn, ze krijgen er eigenlijk nauwelijks wat van binnen. Ik ga die truuk zeker vaker toepassen. Ginger en Pien zijn wel nog steeds heel close. ze liggen echt in elkaar verstrengeld te slapen dus die geur vinden ze niet heel erg. Ik vind het een aanrader, die teatree olie dus erg bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .