Ga naar inhoud

bijten?


Jillesvs

Aanbevolen berichten

hallo allemaal


 


Mijn rammetje, zit nu apart van voedster, heeft vannochtend mijn zusje gebeten. hij is nu 13 weken oud. zelf denk ik dat het door de 'puberteit' komt of omdat ie (door vele regen) niet vaak buiten komt. hebben jullie enig idee? het kan ook zijn dat mn zusje m verkeerd heeft opgepakt, hij wilde uit het hok springen en toen heeft ze hem tegengehouden door hem achter de voorpootjes(achterpootjes op de grond) gepakt en hem iets naar achteren geduwd. toen beet hij haar. wat denken jullie dat de oorzaak is?


 


nog een andere vraag over castratie...afspraak is gemaakt de dierenarts(gorinchem, is konijnkundig) zegt dat hij ongeveer zes maanden oud moet zijn en na de castratie vier weken apart moet zitten.


nu vraag ik me af.. denken jullie dat dit een goeie leeftijd is? de DA zei ook nog dat het handig is om te zorgen dat ze elkaar (in ren) kunnen blijven zien, wat weten jullie daarvan?  


 


ik hoor het graag!


 


Jilles


Link naar reactie
Delen op andere sites

6maanden is inderdaad wel een juiste leeftijd hoor.


Normaal zijn de rammen tegen die tijd al volgroeid en kan hun mannelijkheid perfect ontnomen worden.


Verder word hier op BB 2 weken gehanteerd om hem apart te houden van de dames.


Let er wel op dat het langer duurt om de hormonen kwijt te raken dus hij kan nog wel hormonaal reageren gedurende een periode na de castratie.


 


Ik denk dat hij met het bijten wou duidelijk maken dat hij het niet graag had dat je zusje hem tegenhield.


Mijn rammetje dierf, als ik hem te lang naar zijn goesting kamde, ook even een heel zachte kneep te geven in mijn bil.


Dit om duidelijk te maken dat hij echt genoeg had van het kammen en terug in zijn ren wou...

Link naar reactie
Delen op andere sites

er komt nog verandering, waarschijnlijk wordt de tuin konijnproof gemaakt zodat ze daar met zn tweetjes(na koppeling) los kunnen lopen(de hele dag). op dit moment kunnen we er helaas voor de nijntjes niks aan veranderen. ik probeer, zoals je begrijpt,  ze zo lang mogelijk los te laten lopen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is een dier wat door veel mensen slecht begrepen wordt. Momenteel zit je nijn te klein, en het is goed dat je daar verandering in wil brengen, maar daar heeft hij op dit moment geen boodschap aan. Hij zit in zijn ren/kooi, heeft energie teveel, en wil eruit. Als hij dat probeert, wordt hij tegengehouden door je zus, en dat frustreert hem. Een konijn kan niet met woorden zeggen wat hij bedoelt, dieren doen dat op andere manieren: brommen, weglopen, bijten, stampen, etc. Het probleem is dus niet dat het konijn bijt, het is niet zo dat je een vals beestje in huis hebt of dat hij stout is. Het probleem ligt hem eerder in de communicatie. Ik zou aanraden om veel over konijnen te lezen, over hun gedrag, hoe je kan weten hoe je konijn zich voelt, zodat je je daarnaar kan richten. Neem je konijn niet op als hij zich daar niet fijn bij voelt, want dan komen er sowieso lastige reacties van zijn kant. Probeer eerder te denken hoe je de situatie kan veranderen: hoe kan je zorgen dat hij niet meer kan ontsnappen, hoe kan je zorgen dat hij niet meer wil ontsnappen. In elk geval vraagt dat allemaal wat tijd, konijnen hebben een subtiele en specifieke manier van communicatie. Zoals altijd met dieren geldt dat je wel eens fouten maakt, en dan komt daar (net zoals bij een hond/kat) wel eens een klauw bij kijken. Straf het konijn daarvoor niet, probeer het eerder te voorkomen. En als het toch gebeurt, wordt dan niet bang van 'm (niet opeens je hand wegtrekken). Konijnen zijn karaktervolle beestjes, maar dat is net zo leuk aan hun: ze liggen niet heel de dag als een zombie in hun kooi. Ze hebben zo ook hun goede/slechte dagen, dipjes, etc: een hele uitdaging om dat te ontdekken!


 


PS: ik kan het weten, want ik heb echt een hele pittige diva in huis die met een hele handleiding komt :P zowel haar maatje als ikzelf moeten ons soms uitgebreid excuseren als het niet helemaal naar haar zin was. Maar eens we het bijgelegd hebben geeft ze wel likjes...hormonen :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 'high five met je konijn' gekocht en ben het aan het lezen, heel interresant zeker aan te raden! goed nieuws, de tuin is afgesloten. we moeten alleennog kijken of er giftige planten zijn en zonodig afschermen. dan kunnen ze er in! ben er echt blij mee! wel appart trouwens.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .