Ga naar inhoud

oVoeding wel geschikt?


bartus1989

Aanbevolen berichten

Hallo Bunny bunchers!


 


Ik heb nu al bijna een jaar 2 lieve konijntjes in een hok van 2 meter lang en 60 cm diep zitten met daaronder een ren van 2,40 bij 60 cm diep.


 


S'ochtends krijgen ze samen een klein handje vol met biks en er is altijd voldoende hooi. S'avonds krijgen ze net zo'n handje biks, het biks wat ze krijgen zijn gewone korrels zonder die gekleurde meuk.


Zo af en toe krijgen ze wat melkbladeren en/of wat gras of een tak van de wilgenboom.


 


Nu is mijn grijze hangoor (vrouw) nogal bazig en vreterig als het om eten gaat. Ze zit gelijk met haar kop in de voerbak en het veel kleinere witte konijn krijgt daardoor minder kans om te eten. Ik schat zo in dat het witte konijn zo'n 25-30% krijgt en de grijze vreet de rest op. Ik heb al 2 bakjes geprobeerd maar zo slim zijn ze helaas niet..


 


Op zich vind ik het niet zo erg, want de witte zie ik veel hooi eten. Echter ik vind het grijze konijn toch wel vrij stevig worden...


 


Zou ik ze misschien op een ander dieet kunnen zetten?


 


Hieronder enkele foto's van mijn schatjes.


 


post-31964-0-23963300-1401191993_thumb.j


post-31964-0-84879000-1401192000_thumb.j


post-31964-0-70401000-1401192007_thumb.j


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die heb ik nog niet geprobeerd. Is dat een bal met voer erin waarbij ze flink moeite moeten doen om het te krijgen?


 


Hier nog wat (matige) foto's van de dame waarop haar omvang is te zien.


 


post-31964-0-73983400-1401193007_thumb.j


post-31964-0-62072000-1401193010_thumb.j


 


Hok gaat open en gelijk alweer kleine stukjes eten zoeken :)


post-31964-0-51142600-1401192998_thumb.j


 


Het zijn inderdaad schatjes Bun Bun Beauty! Het zijn overigens ook wel monsters samen, soms is het haat (tijdens en voor het eten/drinken dus), maar meestal is het echte liefde..


 


De witte is overigens ontzettend bang en schuw, terwijl de grijze wat meer aanhankelijk is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je altijd kan proberen is ze apart te zetten tijdens voedertijd...


Vaak zijn biks op een kwartiertje of half uurtje op...


Dan krijgt je wit konijntje zijn portie op en krijgt het grijze konijn niet te veel binnen...


Misschien het proberen waard?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je je dame trouwens gewogen? Aan alleen omvang is het namelijk vaak moeilijk te zeggen, dat gaat veel beter met voelen en wegen. Ik dacht laatst ook dat een van mn dames behoorlijk stevig begon te lijken maar na even voelen en wegen (ze weegt 1,29) ben ik tot de conclusie gekomen dat ze in een halfjaar tijd zelfs een beetje afgevallen is en prima op gewicht zit. Ik voer zelf overigens 2 van mn konijnen alles uit de hand omdat een van de 2 erg schuw is zo heb ik wel een veel betere band met hem gekregen en hij is veel minder schuw. M'n ander koppel krijgt het gewoon uit een voerbak. Een snackbal is idd zo'n bal waar je eten indoet en die ze dan rond moeten rollen om het eruit te krijgen dan doet ze een stuk langer er mee. Dan zou je er bijv. voor ieders een neer kunnen leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee handjes biks per dag voor twee konijnen vind ik niet te veel, die van mij krijgen ook twee handjes en zijn prima op gewicht.

Ik zou inderdaad het voer niet meer in een voerbakje doen, maar gewoon verspreiden. Zo kan het grijze konijn niet meer al het voer opeisen en ze moeten er wat meer moeite voor doen. Ik weet ook niet wat de lichaamsbouw van je konijnen is, maar als de grijze zwaarder is gebouwd dan de witte is het niet eens zo erg als ze wat meer eet. Het is ook het beste om te voeren naar lichaamsgewicht (dit telt natuurlijk niet voor konijnen met overgewicht), dus als het grijze konijn van nature al wat zwaarder is heeft ze ook iets meer nodig dan een lichter konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een antwoorden zeg, fantastisch!


 


Even kijken of ik ze allemaal kan beantwoorden;


 


@ MaddyB apart zetten tijdens het eten zie ik helaas niet zitten, s'ochtends voer ik ze en daarna ga ik naar mijn werk, ze zouden dan de hele dag apart moeten..


 


@ Ruthie ze zitten buiten, dus los op de grond strooien word m helaas ook niet. Of ik moet het tussen het stro strooien in het hok? 


 


@ Bun bun, ik heb haar zujuist gewoon en ze weegt ongeveer 1600 gram. Ik heb ook nog even geprobeerd wat betere foto's van d'r te maken. 


 


@ nicky-the een langwerpig bakje is een goed idee, ik heb ze ongeveer vanaf juli vorig jaar zo'n grote zak van 25 kilo gevoerd met z'n 2. 


 


@ Sanne dus toch verspreiden door het hok.. Is dat niet vies? Ik heb trouwens geen idee wat van korrel het is.. Ja ''konijnenkorrel''.


 


@ Cathedral hoeveel gram zou ik ze dan allebei moeten geven?


 


Kan ik ze niet s'ochtends wat anders geven als s'avonds? Meer een wat gevarieerder maaltijd?


 


post-31964-0-06436600-1401216811_thumb.j


In vergelijking met een handzeep busje voor het idee hoe groot ze is


post-31964-0-18682600-1401216859_thumb.j


Eten!


post-31964-0-92909200-1401216886_thumb.j


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net 1600 gram. Is die andere ook 1600 gram? Dan zitten ze samen op 3,2 kilo. Ik zelf zou dan 40 gram per dag of minder aan biks voeren. Dat is dus de helft van wat je nu geeft..

Vermoedelijk eet de een wat hij nodig heeft en de ander de rest?

Ik voer alleen biks in de avond. Overdag krijgen ze groente. S avonds ook kruiden.

De hele dag hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe voelt ze verder? Zijn de ribben en de ruggengraat te voelen en zo ja zijn ze goed te voelen of moeilijk? Het lijkt me namelijk een goed gewicht voor je dame maar ik kan haar natuurlijk niet in rl zien en met foto's is het erg lastig. Als je je echt zorgen maakt dat ze te dik is zou ik je da even laten kijken en voelen en kijken wat die zegt voor je de hoeveelheid biks aan gaat passen ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ribben en ruggengraat zeggen niet altijd alles, als een konijn erg gespierd is zijn de ribben en ruggengraat ook wat lastiger te voelen, maar dan hoeven ze nog niet te dik te zijn.

Op de foto vind ik het konijn er goed uitzien, voor zover je dat aan de hand van een foto kunt zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt van je korrel af. Staat er nergens een naam of iets dergelijks op? Ik dacht dat de richtlijn bij de meeste korrels 20-25 gram per kilo was. Ik voer mijn konijn 25 gram per dag, hij is ongeveer even zwaar, 1550 gram. Maar het belangrijkste is hooi, dan groenten en dan pas biks, dus minder korrel geven mag (volgens mijn bronnen dan toch).


Krijgen ze ook groenten? Konijnen in het wild zijn bijna de hele dag bezig met eten zoeken, daarom dat dat bij huiskonijnen vaak nagebootst wordt door snackballen, het op de vloer strooien,... Zo zijn ze langer bezig, eten ze minder schrokkerig en vervelen ze zich niet zo snel. Ook goed voor de lichaamsbeweging trouwens. Als je je zorgen maakt dat je konijn te dik wordt, zou ik (zoals anderen hier) aanraden om zoiets te doen. Eten verstoppen, hooi in een balletje, groentjes omhoog hangen zodat ze moeite moeten doen etc. Als je het dan op verschillende plaatsen hangt, kan de grijze niet alles tegelijk op eten en heeft de witte ook kans op lekkere hapjes. :P 


Het zijn wel hele mooie konijnen trouwens!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de witte ook nog even gewogen en die weegt 1350 gram. Denk dat de grijze vooral wat dikker lijkt door haar dikke vacht.. :wink2:


 


Het is niet echt heel makkelijk om haar ribben te voelen, bij die witte daarin tegen voel je alles. 


 


Ik heb samen met mijn vriendin besloten ze op een ander dieet te zetten en te gaan voeren op een andere manier. We beginnen met de snackbal die ik heb gekocht met nog wat andere dingen op bunnybunch (wat een fantastische service trouwens!)


post-31964-0-57536200-1401469764_thumb.j


 


Verder een ruifje zodat al het hooi niet meer door het hok heen ligt en een wilgenbal. 


post-31964-0-16957500-1401469942_thumb.j


post-31964-0-40732000-1401470041_thumb.j


 


Ze komen overigens 1x per week ongeveer een uurtje binnen op bijvoorbeeld bed of in de kamer..


post-31964-0-56040400-1401470314_thumb.j


post-31964-0-38809100-1401470366_thumb.j


post-31964-0-40522300-1401470415_thumb.j


 


Dit is trouwens het complete hok;


post-31964-0-85438600-1401470565_thumb.j


 


En aan de achterkant zie ik nog wel plek voor een echt flinke ren mooi aan het hok vast met een luikje, maar daar wil mijn vriendin niet aan hehe. 


post-31964-0-42780300-1401470702_thumb.j


 


Ik heb trouwens nog even gekeken op de zak met biks, maar er staat gewoon niks op. Kunnen jullie het misschien zien?


 


Dit is de zak die nu op is;


post-31964-0-67370700-1401470862_thumb.j


 


en dit is de nieuwe zak;


post-31964-0-46880000-1401470924_thumb.j


 


Ik heb bij bunnybunch ook een 1kg gedroogde paardenbloem besteld. Moet je dat door het hooi heenstrooien? Of voer je het los ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mik de kruiden altijd op t kleed onder de salontafel met m'n nieuwe monsters, dat is binnen een paar tellen weg. Maximus had een bord (ja echt, een dinerbord) vol met 20 kruiden, die at niet zo snel, en hem wilde ik ook nog wel eens foppen met z'n hooi door er gedroogde en verpulverde brandnetel tussen te stoppen. Anders vertikte hij het hooi te eten.

Het beste is idd om 25 gr per kilo aan te houden met 'merkloze brok', 10/15 gr SS (voer ik zelf. Het is duur, maar heb er hele goede resultaten mee gezien) en bijvoorbeeld de 1 boven en de ander beneden te voeren, of de een links en de ander rechts. Desnoods even t kleine konijn lokken of naar zn plek dirigeren (duwen, tillen, porren, doen ze met elkaar ook... behalve t tillen dan). De grote lijkt me een kaat die zich niet laat dirigeren ;) en dan vooral uit t zicht. Ik ken bijvoorbeeld paardjes die een baal hooi "hoggen" en als ze de anderen dan van een andere zien eten stuiven ze daar op af "mijn!" En claimen die baal dan weer ^_^ Wel mooie beestjes, die nijnen van jou! En ik zou me trouwens (nog) niet heel druk maken over haar gewicht. Er zwerft hier ergens een foto rond van Maximus, nou, dan weet je hoe overgewicht eruit ziet ;) gewoon brokjes minderen (1 keer afwegen, dan weet je hoeveel je voortaan moet geven), veel hooi, beperkt extra's en dan gaat dat vrij vanzelf terug naar het 'ideaalgewicht'. Het enige hoe ze daar dan vanaf wijken is als ze niet genoeg kunnen eten (tanden, dominanter dier dat ze niet laat,wormen etc etc).

Succes ^_^ en mooi hok! Jammer van je vriendin, maar dat krijg je als je samen gaat leven, andere meningen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .