Ga naar inhoud

Te lekker hooi?


Ruthie

Aanbevolen berichten

Sinds we een nieuwe baal hooi hebben (is nochtans geen 1ste snee maar nog van vorig jaar) propt Muisje zich hiermee vol. Met als gevolg dat ze haar bdk's 's nachts/in de vroege morgen laat liggen en het hier altijd een heel karwei is om die van de tegels de schrapen.


Haar groenten en brokjes eet ze ook niet meer in 1 keer op, tot groot jolijt van Stitch (de brokjes althans, haar groenten kan hij niet eten omdat ze niet fijngesneden zijn). Meestal blijven er dan ook altijd groenten liggen.


Maar ik kan toch moeilijk minder hooi gaan geven, want dat is net zo belangrijk. Maar die bdk's natuurlijk ook :s. Overdag eet ze ze wel op (meestal).


Iemand tips?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je eens proberen ze enkel de hoeveelheid te geven die ze vroeger ongeveer aten? En dat dan verspreid over 2 keer ('s ochtends en 's avonds)? Het is niet ideaal, maar zo kan je tenminste wel kijken of dat effect heeft op de bdk etc. Want als je andere nijn nu dubbele hoeveelheid biks eet en Muis enkel hooi dat lijkt me ook niet erg gezond. Wat je ook kan doen is ze ander hooi geven en het lekkere hooi in mindere mate als extraatje. Maar ja, daar is zo'n hele baal wel wat groot voor misschien...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen dezelfde hoeveelheid als vroeger hoor. En zoveel brokjes eet hij ook niet van haar. Mss 2 of 3 als ze het apart krijgen.

Wat zou er dan in het hooi kunnen zitten Nicky_the?

Er zijn allerlei planten die op het weiland groeien die dit kunnen veroorzaken omdat ze giftig zijn of omdat het konijn er niet goed op reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, denk niet dat er iets giftigs in zit (hoop ik toch). Er zit precies zelfs minder in van soorten dan anders. Is gewoon allemaal lang gras. Denk eerder dat ze het zo danig lekker vindt waardoor ze geen plaats meer heeft voor de rest. Overdag eet ze wel gewoon de bdk's. De groentjes van deze morgen zijn ook bijna volledig op en daarnet zat ze gewoon weer hooi te eten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ze evenveel hooi eet als vroeger, zou er toch geen probleem mogen zijn? Je zegt dat ze doordat ze het nieuwe hooi zo lekker vindt, ze daar teveel van eet en dus haar biks en groenten niet meer voldoende eet. Wat ik dus wilde zeggen is dat je haar een paar dagen maar evenveel hooi zou geven als dat ze vroeger opat (niet kreeg, misschien had ze toen over). Door je reactie krijg ik  het gevoel dat je het probleem alweer weg gerelativeerd hebt, dus zie ik niet in wat voor raad we je nog kunnen geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen evenveel als voorheen, maar er schiet minder van over ;). Ik durf niet minder geven want dan ben ik bang dat ze honger zouden lijden :angel:.
Op zich ben ik heel blij dat ze zoveel hooi eet, maar is natuurlijk niet leuk als ze dan 's nachts de bdk's laat liggen. Maar kvind het dan weer raar dat ze ze overdag wel op eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn allerlei planten die op het weiland groeien die dit kunnen veroorzaken omdat ze giftig zijn of omdat het konijn er niet goed op reageert.

Welke planten? Als een konijn op die planten niet goed reageert of omdat de planten giftig zijn, laat het konijn daarom dan BDK's liggen? Ik ben even in de war nu hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke planten? Als een konijn op die planten niet goed reageert of omdat de planten giftig zijn, laat het konijn daarom dan BDK's liggen? Ik ben even in de war nu hoor.

Dat is een mogelijkheid ja. Ik heb het hier al vaker mee gemaakt. Ik stond een paar weken terug voor schut bij de da met een konijn met diarree. Bleek er zuring in het hooi te zitten, wat mijn vriend had gegeven. Zuring is in grotere hoeveelheden giftig, maar mijn konijn reageerde dus al op een kleine hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, diarree. Maar dat is iets heel anders dan het laten liggen van BDK's, dus ik denk dat je twee dingen doorelkaar gooit. Het laten liggen van BDK's doen ze volgens mij doordat ze teveel voedingsstoffen binnen krijgen, dus dan zou het hooi van Ruthie juist supergoed hooi moeten zijn ipv giftig, toch?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .