Ga naar inhoud

Mijn NHD voedster bijt als ik haar hok uitkuis?


Jojo124

Aanbevolen berichten

Ze beschermt haar 'thuis' waarschijnlijk. Hoe groot is de plek waar ze woont? Konijnen die in een (klein) hok zetten krijgen wel eens 'hoknijd', dan worden ze agressief/bang en vallen mensen aan.


 


Mijn vorige konijn had een ontzettende hekel aan mijn bezempje en viel die heel agressief aan, verder was hij heel lief.


 


Misschien kan je haar even in de ren ofzo zetten als je met het hok bezig bent? Mijn konijnen gaan altijd vanzelf wel aan de kant als ik bezig ben in hun verblijf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is behoorlijk klein. Twee vierkante meter (het dubbele dus) is zo'n beetje het minimale dat je een beestje moet gunnen. Op een kleinere ruimte kunnen ze hun energie niet kwijt en kunnen ze gefrustreerd en agressief raken. Dat zou jij ook worden als je de hele dag alleen maar in je kamertje moest blijven (en dat is naar verhouding nog meer ruimte, want jij kan daar verder heen en weer lopen).


 


Heb je een optie om een ren er aan te zetten? Dan kan ze daar ook lekker in terwijl jij het hok schoonmaakt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 1 NHD, een vierkante meter is dan misschien niet optimaal, maar 'behoorlijk klein' is ook weer zoiets. Die van mij zitten momenteel kleiner en daar is niets mee aan de hand. 


 


Anyhow ^_^ Er zijn verschillende dingen die je kan doen. Is er iets waar ze helemaal 'wauws' van is? Makoto doet een moord voor gedroogde peen en maisblad, als hij dat krijgt kan je hem gek gezegd nog op zijn kop houden of vuurwerk naast hem afsteken en dat bekkie blijft gaan, dus simpelweg gewoon afleiden met iets lekkers. 


Daarnaast kan je mevrouw los laten lopen en dan haar hok schoonmaken (zo pakken wij dat hier aan, jullie mogen je poten strekken, ik heb tijd om in alle rust en zonder stress jullie kooien te verschonen. Dat minimaliseert ook de kans dat je net de plasbak leeg staat te scheppen en ze precies in dat hoekje gaan zitten!). 


 


Wat je niet wilt doen is haar straffen, dat verergert het probleem. Het is immers haar territorium waar jij grofgezegd eventjes doorheen komt stampen. Vergelijk het met een schoonmoeder die binnenkomt en alles ergens anders neerzet dan waar jij het gepland had, en daarna ook nog even het hele huis schoonmaakt onder luid gemopper dat je het nooit goed doet. Die wil je dan ook slaan :P 


 


Het is waar dat het gedrag vaak veroorzaakt wordt omdat ze hun territorium te klein vinden en die met niemand (ook jou niet) willen delen. Dit is geheel afhankelijk van het karakter van je konijn. De een ontwikkelt in 50 cm traliekooi nog geen problemen (dat betekent niet dat dat goed is... Maar gewoon een voorbeeld van een rustig en evenwichtig karakter), de ander vliegt je nog aan op 2m2 (het andere uiterste uber-territoriale pitbull-konijn, gelukkig erg zeldzaam :P) . Een ren is de beste oplossing, ze kan dan zelf bepalen wanneer en hoe ze losgaat of anders vroeg opstaan en jij kan haar uit haar hok houden als je gaat kuisen of laat opblijven en haar 's ochtends en 's avonds een tijdje los laten lopen (en dat moment dus ook aangrijpen om het hok op orde te houden). Ik weet verder niet hoe je situatie thuis is, maar het zijn opties die je kan overwegen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 1 NHD, een vierkante meter is dan misschien niet optimaal, maar 'behoorlijk klein' is ook weer zoiets. Die van mij zitten momenteel kleiner en daar is niets mee aan de hand. 

 

Ik begrijp niet hoe je een vierkante meter niet klein kan vinden als permanente ruimte voor een konijn. Hoe moet zo'n beestje daar een sprintje in trekken, een binkie kan al amper. Twee hupjes en het is klaar. Twee hupjes weer terug. Natuurlijk zitten er konijnen nog veel kleiner soms, lang leve de dierenwinkels/fokkers/kleinveehouders/kinderboerderijen, maar om hier op dit forum te zeggen dat  het alleen 'mwah niet optimaal' is vind ik echt een grove onderschatting van hoe klein die ruimte is. Tijdelijk zo klein zitten is een heel ander verhaal, wat moet dat moet, vanwege tijdelijke huisvestingsproblemen, medisch herstel, opvang of wat dan ook. Maar als permanente ruimte? Nee, behoorlijk klein is dan netjes uitgedrukt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet hoe je een vierkante meter niet klein kan vinden als permanente ruimte voor een konijn. Hoe moet zo'n beestje daar een sprintje in trekken, een binkie kan al amper. Twee hupjes en het is klaar. Twee hupjes weer terug. Natuurlijk zitten er konijnen nog veel kleiner soms, lang leve de dierenwinkels/fokkers/kleinveehouders/kinderboerderijen, maar om hier op dit forum te zeggen dat  het alleen 'mwah niet optimaal' is vind ik echt een grove onderschatting van hoe klein die ruimte is. Tijdelijk zo klein zitten is een heel ander verhaal, wat moet dat moet, vanwege tijdelijke huisvestingsproblemen, medisch herstel, opvang of wat dan ook. Maar als permanente ruimte? Nee, behoorlijk klein is dan netjes uitgedrukt.

Makoto heeft er totaal geen probleem mee om een sprintje te trekken en binkies te maken in zijn kooi, net zo min als Maximus dat had. Misschien heb ik gewoon creatieve konijnen? Vijf jaar geleden was Maximus zijn kooi nog 'mooi groot', zeker als hij er de hele dag uit mocht, en nu ben ik een konijnenmishandelaar en onderschat ik de zaak? Een enkele m2 zonder dat ze ergens heen mogen, of ooit hun kooi uit kunnen, dat kan niet. Dat ben ik met iedereen eens. Maar dan is 2 m2 ook een lachertje. Het is voornamelijk de ophef die erover gemaakt wordt zonder alle feiten op een rijtje te hebben, dat zo nu en dan vreselijk irritant begint te worden. We lezen 1 m2 en het is gelijk oorlog, want 'dat kan niet!'. Mag het konijn eruit? Zit het alleen of met een vriendje? Heeft het veel troep in zijn kooi liggen, of alleen de hoogst noodzakelijke dingen? Is het een actief konijn, of juist niet? Dat weten we niet. Wat we weten is dat het hok 1 m2 is en dat we het over een dwerg hebben. Over twee jaar hebben ze minimaal 4m2 meter nodig, en over 10 jaar een eigen kamer als dit zo doorgaat en als sommigen hier hun zin krijgen wordt konijnen houden alleen voor hen die of geen zak geven om hun interieur en huiselijke hygiëne, of voor hen die in een kast van een huis met een landgoed wonen. Dáár kom ik tegen in opstand. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik versta uit de TS is dat het konijntje permanent in die kooi zit...


Zoals al eerder gezegd moet een konijntje kunnen lopen en springen.


En als ze ALTIJD in die kleine kooi zit kan ze ook haar energie niet kwijt.


En hierdoor raakt ze gefrustreerd en kan ze hoknijd ontwikkelen.


Je kan proberen om haar iets meer permanente ruimte te geven door een ren aan de kooi te zetten.


Zo geef je haar meer ruimte zonder dat je bang moet zijn dat ze misschien iets sloopt...


Link naar reactie
Delen op andere sites

@yuki-chan; jij hebt het over konijntjes van 10 weken oud. Die tijdelijk gehuisvest zijn.

Volgens mij zit dit beestje altijd in die ene kooi.

Asti heeft het over strikt die ene meter, net zoals jij zegt dat dat te weinig is.

Dan hoef je niet gelijk zo verontwaardigd te doen met 'nou ben ik ineens een konijnenmishandelaar' en 'het is gelijk oorlog'.

Zulke dingen zijn nooit gezegd en ook niks in die richting dus maak er niet zo'n drama van.

Het gaat hier om het konijn van jojo dat zich duidelijk niet zo happy voelt en ik denk dat het beestje er niet bij gebaat is om hier een discussie te gaan voeren of de ruimte van 1 vierkante meter voldoet maar met het aandragen van oplossingen. Blijkbaar voldoen de leefomstandigheden namelijk ergens niet.

Jojo, van wat ik begrijp uit andere posts zit jouw konijn in zijn eentje in een hok van een meter.

Ik denk dat hij niet meer agressief is als hij samen met een ander konijntje kon leven en een grotere ruimte had. Maar volgens mij is er een ren in de maak, toch?

En til je hem wel eens op? Want daar kan hij zich ook bedreigd door voelen.

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .