Ga naar inhoud

Ruby wordt maandag gecastreerd


Jill85

Aanbevolen berichten

Onze voedster ruby wordt maandag gesteriliseerd. Ik heb lang getwijfeld, maar het werd echt te erg. Ze bespringt voortdurend Jack en maakt ook constant nestjes. Ze trekt daarbij haar haar uit en verhuisd de hele kooi.

Heeft er iemand tips om dit zo goed mogelijk te laten verlopen? Ze is heel fel en daarstraks met haar vaccinatie moesten we haar me 3 vasthouden. Dwangvoederen zal dus moeilijk verlopen dus ik hoop dat ze snel begint te eten. De dierenarts zei dat ze nadien een jasje krijgt om de wonde te beschermen. Heeft er iem ervaringen daarmee? Mogen ze direct terug bij elkaar?

Groetjes jill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zien dat er geen prikkende dingen zoals stro ofso in de wonde komen, beter een handdoek,het valt te zien hoe hevig haar vriendje is, want als het vriendje meteen zou willen rijden op der dan is dat niet zo fijn. Heb geen ervaringen met castratie van vrouwtje,wel met mannetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, ze krijgt een pijnstiller om de pijn te verlichten en daarnaast is de pijn maar tijdelijk. Ik denk dat het voor haar vervelender is om nog heel lang met die hormonen in de knoop te zitten.

Als haar vriendje rustig is zal ze daar waarschijnlijk best veel steun uit kunnen halen. Dwangvoeren en pijnstiller toedienen kan inderdaad behoorlijk lastig zijn met zo'n fel beestje (ik spreek uit ervaring haha). Pijnstiller zou ik daarom eigenlijk alleen geven als het echt nodig is (dus als ze echt apathisch in een hoekje blijft zitten na de eerste dag), want met zo'n worsteling doe je vaak meer kwaad dan goed.

Als ze de dag na de operatie nog niet gelijk van haar biks wil eten kun je misschien wat groente of fruit proberen, vaak willen ze daar wel wat van eten en dan hoef je ook niet meteen te gaan dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes voor jou en voor Ruby.

Heb ook nog geen ervaring met het steriliseren van een voedster. Wel met de castratie van onze mannetjes. Ons eerste rammelaartje kreeg ook zo'n jasje aan omdat hij de wonde meteen open gelikt had. Hij vond het jasje verschrikkelijk en at het stilaan letterlijk op. Toch heeft het heel goed geholpen en de wonde genas heel netjes. Als er dan prikkelende dingen of een ander konijn aan komen, is dat ook helemaal niet erg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen medicatie te geven in een beetje gepureerd fruit. Hier is dat echt een succes en likken ze het uit zichzelf zo op. Misschien het proberen waard.


Succes Maandag, je moet maar denken dat ze zich er uiteindelijk beter door zal gaan voelen :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Ruby is nogal onhandelbaar als ze wordt opgepakt. Morgen wordt ze gecastreerd. Stel dat ik ze moet dwangvoederen hoe moet ik dat aanpakken met zon fel beestje zonder dat ze pijn heeft natuurlijk? Als ik ze wil oppakken ( doe ik alleen als het echt nodig is) begint ze hevig te spartelen. Is het met deze temperaturen nodig om een snuggle safe aan te schaffen? Of zijn er andere manieren om ze warm te houden. Sorry maar ik zit met zoveel vragen :(. Ik neem aan dat ik ze voorlopig ook binnenhou tot ze genezen is?

Grt jill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haar binnenhoudt is een snuggelsafe denk ik niet nodig.

Stel dat je moet gaan dwangvoeren zou ik haar niet in een te grote ruimte zodat je haar makkelijk kan pakken. Verder zou ik met zijn tweeën dwangvoeren zodat een iemand haar in een houdgreep kan nemen en dan kan de ander het voer in haar bekje spuiten.

Heel veel succes morgen en ik hoop dat ze gewoon uit zichzelf gaat eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is inmiddels een uur thuis maat ze wil niet eten. De laatste keer herft ze vanmiddag on half 1 biks gegetem. Moet ik ze dan al dwangvoederen? Ze ziet er nog wel groggy uitv operatie. Valt voortdurend om en valt in slaap waar ze zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, je kan voor de zekerheid vanavond voordat je gaat slapen een beetje proberen te dwang voeren, maar op dit moment zou ik haar eerst even lekker bij laten komen van de stress en natuurlijk van de narcose. Als ze morgen nog niet zelf eet is het wel nodig om te dwangvoeren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een zakje hebt mee gekregen moet je dat mengen met wat water en dan kun je het met een spuitje in haar bek spuiten. Zorg ervoor dat je haar stevig vast hebt, want teveel gespartel lijkt me niet echt goed voor de wond.


Als je geen zakje dwangvoer hebt meegekregen kun je wat van je eigen voer gebruiken. Ik gebruik zelf altijd los poeder wat achterblijft in de zak met voer (ik voer science selective, ik weet niet of je bij andere biks ook poeder overhoudt) en meng dat met een beetje olvarit wortelhapje en water om het wat aangenamer te maken. 


Dat ze plast is een goed teken, maar hou vooral ook de keutels in de gaten, morgen zullen die misschien iets kleiner zijn omdat ze vandaag wat minder heeft gegeten, maar het is belangrijk dat ze blijft keutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog even aankijken dat ze zo meteen keutelt nu ze wat gegeten heeft. Als ze goed van de geweekte biks eet misschien een bakje met een beetje geweekte biks bij haar neerzetten ? Je kan ook eens proberen haar favoriete groente of extra'tje eens te geven, heb ik toen met de castratie van Tobi ook gedaan, maar hij at na 4 uur al volledig normaal ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb pijnstiller meegekregen maar ze heeft nij de dierenarts al gekregen. Zou ik het dan nog even afwachten tot morgen? Vanmiddag heeft ze wel een half potje biks op. Nu wil ze zelfs de dingen die ze anders heerlijk vind niet hebben. Ze ligt daar maar. Herft zichzelf wel gewassen en 2 paal een pipet met water gedronken. Is het normaal dat ze na zon ingreeep zo weinig ete? Onze jack at dezelfde dag nog. Ik maak me zorgen over haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .