Ga naar inhoud

Nala is gisteren gesteriliseerd... Gaat het wel goed?


loverabbit

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,


 


Hier een erg bezorgd baasje nadat Nala gisteren is gesteriliseerd. We hebben haar rond 8 uur moeten brengen en mochten haar pas rond half 7 's avonds ophalen omdat ze voor die tijd nog erg suf was.


Haar hok staat op de grond; normaal gesproken rent ze het hele huis door, maar nu zit het deurtje dicht.


Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen/ mij gerust kunnen stellen, enz.


 


Ze heeft sinds gisteravond 7 uur - nu het volgende gegeten:


- 1 blaadje witlof


- 1 stukje peterselie


- klein stukje andijvie


- heel klein beetje hooi.


 


Vanochtend was ze heel even iets drukker; ze gooide dr waterbakje omver (er staat een bakje in nu zodat ze niet uit dr flesje hoeft te drinken) maar daarna heeft ze alleen maar stil gezeten. Ik had de dierenarts gebeld en zij zeggen dat het goed is dat ze iets heeft gegeten maar ze in de loop van de de dag nu meer moet gaan eten. Doet ze dat niet dan kan ik rond 3 uur terug met haar voor een prik met pijnstilling. Maar ik lees hier op het forum dat jullie medicijnen krijgen die jullie zelf moeten toedienen. Wat is het verschil? Wat is beter?


 


Ik heb nu handdoeken in de kooi gelegd omdat ik heb gelezen dat dat zachter is voor de wond, Maar ik neem aan dat ik die dagelijks moet verschonen he? Heb in elk geval de vuile handdoek van vannacht eruit gehaald en een nieuwe handdoek erin gedaan.


 


Nog een stomme vraag waarschijnlijk.. maar ik neem aan dat de wond toch gewoon aan de onderkant zit van haar buikje toch? Dus niet wat wij makkelijk met het blote oog kunnen zien..? Ik vraag dat omdat heel haar vacht door de war zat, hard was... En op haar rechterzij zeg maar... daar zat dr haar helemaal door de war en het leek of ze daar wat kaal was enzo.. maar daar zit de wond toch niet neem ik aan? Ik durf er niet echt overheen te aaien :(


 


Wat kan ik nu beter doen? Haar blijven aaien en zacht tegen haar praten, of haar juist met rust laten en af en toe een aaitje geven.. Ik doe nu het laatste.


 


Ik hoop dat jullie antwoorden hebben voor mij!


Link naar reactie
Delen op andere sites

De pijnstilling die wordt toegediend door de dierenarts werkt meestal langer en sneller, omdat het wordt geïnjecteerd. Het voordeel van thuis pijnstiller geven is dat je er niet voor naar de dierenarts hoeft. Als ze zo stil blijft zitten zou ik die pijnstiller toch maar gaan halen, want dat is wel een teken van pijn. 


De wond zit inderdaad gewoon aan de onderkant van haar buik, ze scheren eerst de vacht weg, dus het klopt inderdaad als je een kale plek zag.


Goed dat je haar op een handdoek hebt gelegd. Inderdaad gewoon iedere dag even een schone erin en ook opletten of ze goed blijft keutelen


 


Succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in elk geval goed dat ze al wat gegeten heeft, dus blijf dat maar aanbieden! :)
Eventueel kun je wat biks weken in water en er zo een papje van maken, en kun je kijken of ze dit wil drinken. (Je zou het ook kunnen dwangvoederen, maar zolang ze nog wel wat groenvoer en hooi eet, zou ik dat nu nog even laten.) De meeste konijntjes willen pas als laatste weer biks eten, dus geen paniek als ze het nog niet wil!

Wat de medicatie betreft; je zou even kunnen overleggen met je DA of je niet wat medicatie kunt ophalen en zelf thuis kunt geven als Nala duidelijk pijn heeft. Als je het zelf geeft, scheelt het een ritje naar de DA en dat scheelt weer stress. Anderzijds; misschien wil de DA Nala even nakijken mocht ze erg last hebben, en een prikje is zo gezet plus dat het sneller inwerkt. (Mocht ze nu al pijn hebben, dan kun je vragen of je eerder mag langskomen voor dat prikje)

Maar hoe gaat het nu met Nala? Ligt ze echt te knarsetanden van de pijn en weet ze zich geen houding te geven? Of ligt ze wel rustig maar heeft ze weer wat interesse voor dingen? Al is het maar interesse voor eten. In het eerste geval kun je even je DA bellen dat je toch graag eerder een pijnstiller wil geven (of laten toedienen), in het tweede geval kun je het nog even aankijken, zolang ze maar blijft eten (en daarna keutelen, ook al zullen het in het begin waarschijnlijk kleine keuteltjes zijn.) Als je toch twijfelt; gewoon even met je DA overleggen. Dat Nala niet als een blij ei rondspringt is normaal (het was een buikoperatie, daar 'mogen' ze zich best even geremd door voelen), maar het moet wel langzaam weer wat gaan verbeteren. Oh, en bedenk natuurlijk ook; de meeste konijntjes zijn overdag wat slaperiger. Maar als ze dus echt moeite heeft met het vinden van een fijne houding en knarsetand, is dat wel een teken van ongemak/pijn.

Overigens; veel DA's geven medicatie mee en mocht dat niet het geval zijn, zou ik er toch altijd om vragen. Dit is nu even achteraf hoor, en ik heb het ook wel eens niet meegekregen omdat een assistente zei dat het niet nodig was, maar inmiddels weet ik beter. De meeste pijnstillers werken bij konijntjes namelijk maar zo'n 12 uur, en tja, het is toch een buikoperatie.

En de kooi en handdoeken; doe je prima hoor! Ik zou inderdaad regelmatig even de handdoeken verschonen, dat scheelt weer vuil dat in de wond kan komen. :)

Ten slotte; ik ga er toch wel vanuit dat de operatie via de buik is gegaan. Kun je zien of het daar geschoren is? (Het zou een vierkant/rechthoekig vlakje kaal huid moeten zijn, toch wel enigszins recht, als het een beetje netjes gedaan is. De wond zelf is maar heel klein en tegenwoordig gebruiken veel DA's onderhuidse hechtingen, deze kan best lastig te zien zijn. De vacht aan de zijkant zou wat harder en rommeliger opgedroogd kunnen zijn door vocht (bijvoorbeeld ontsmettingsmiddel) dat er per ongeluk is langsgelopen tijdens de operatie. Meestal worden de dieren weer een beetje gepoetst na een operatie maar misschien is dat stukje even over het hoofd gezien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties :)


 


Misschien maak ik me ook wel zorgen om niks. Ik heb net even een tijdje bij dr kooi gezeten en gewoon even geobserveerd en geluisterd. Ik hoor haar niet echt tandenknarsen. Af en toe hoor ik iets, dus misschien doet ze het af en toe een beetje maar niet continu in elk geval. Ze heeft een tijd stil gezeten, zonder ergens interesse in te tonen. Ze heeft nu nog steeds nauwelijks interesse voor iets. Een enkel momentje dat ze wel een beetje om zich heen kijkt.. Ik zie wel dat als ze zich dan weer beweegt, dat ze dan daarna even moet zoeken naar een lekkere houding en toen hoorde ik dus ook kort een soort geknarsetand. Dus pijn zal ze wel hebben. 


 


Maar toen ik net bij haar ging zitten, hield ik het bakje water even bij haar en toen ging ze drinken. En daarna at ze 2 brokjes biks! Dat was het. Als ik haar groenvoer voorhoud, draait ze haar hoofd zo'n beetje weg. Maar het ligt in haar kooi dus ze kan het zelf pakken als ze wil.


Ik heb zo'n knalgroen wc'tje in haar hok, maar zij gebruikt dat eigenlijk altijd al als 'bank' waar ze languit in gaat liggen enzo. Ze ligt nu niet languit, maar ze ligt wel een beetje op dr rechterzij in die bak. Is denk ik wel een goed teken?


 


Ik denk dat ik 3 uur even de dierenarts bel en als ze niet harder gaat tandenknarsen enzo, even zelf medicijnen ga ophalen. Dat scheelt inderdaad een ritje. Moet ik ook van dat wortelhapje voor baby's kopen voor de zekerheid?


 


Haar keutels zijn in elk geval erg klein en ik heb sinds ik de handdoek verschoond heb, nog geen plasje gezien. Hopelijk komt dat nu binnenkort, omdat ze net echt wat heeft gedronken.


 


Ze zat net half op dr achterpootjes om dr bekkie te wassen en volgens mij zag ik toen idd een klein vlak kaal stukje huid :) En dat aan de zijkant zal dan inderdaad nog wat ontsmettingsmiddel zijn :)


 


Dank voor jullie reacties! Ik kan me zo'n zorgen maken! En weet niet waar ik goed aan doe. Kan mezelf ook heel makkelijk gek maken en ben alleen thuis, mijn vriend is gewoon naar zijn werk dus dan let ik continu op haar enne nouja... dan maak je je toch flinke zorgen.


 


Ik ga zo eens kijken of ze een stukje appel wil. Daar is ze normaal gesproken gek op!


 


Bedankt voor jullie snelle reacties :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook best spannend! Ik heb hier ten tijde van Diva's castratie ook bijna half in paniek gevraagd wat ik allemaal moest doen en of het wel goed ging en.... en....
Hoe vaker je dit soort dingen meemaakt, hoe minder 'eng' het wordt. Maar eens moet de eerste keer zijn!

Dus niks om je voor te schamen; beter een keertje iets te bezorgd en het navragen, dan onbewust je konijntje maar laten creperen. Toch? :)

En het gaat zo te lezen wel de goede kant op! :) Medicijnen kun je inderdaad straks nog even halen; altijd handig in het geval van nood.
Wortelhapje kun je ook halen (om eventueel de medicijnen in te doen) maar ik zou het pas geven als ze verder echt niks meer wil eten; het vult namelijk best wel en eigenlijk is hooi/biks/groenvoer eten nog net even beter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde ik haar pakken om in haar reismandje te stoppen, is ze heel de dag al suf. Krijg ik er toch niet te pakken. Ze is echt bang :( Heb het een paar keer geprobeerd maar ik durf ook niet door te gaan want ben als de dood dat ze teveel gekke sprongen maakt. Kan dr ook niet lokken met eten, want dat hoeft ze nog steeds niet echt... Ze zit nu onder de tafel bij ons en kan er nauwelijks bij. Wacht dus nu maar even rustig tot ze er onder vandaan komt en mijn vader is nu maar de medicijnen bij de dierenarts halen.


 


Ze heeft gereageerd uit bangheid denk ik en niet omdat ze zoveel fitter is... Ze moet nu helemaal bijkomen.


 


Verdorie :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar dat je niet meteen pijnstilling hebt meegekregen. Ik krijg standaard Metacam mee als ik 1 van mijn konijnen heb laten helpen. Vaak hebben ze dat ook echt nodig na zo'n operatie. Waarschijnlijk heeft ze pijn en eet en beweegt ze daarom nauwelijks. Hopelijk slaat de Carprofen snel aan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen pijnstiller meegekregen hoor, ik heb het eigenlijk wel altijd in huis voor het geval dat, maar ik heb het na de sterilisatie niet gebruikt. De pijnstiller die ze bij de dierenarts had gekregen was genoeg voor de rest van de dag en daarna heeft ze er eigenlijk ook geen last meer van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pijnstilling die wordt toegediend door de dierenarts werkt meestal langer en sneller, omdat het wordt geïnjecteerd.

Niet omdat het geïnjecteerd wordt; die pijnstiller die bij de dierenarts geïnjecteerd wordt werkt 24 uur omdat het een ander soort middel is. Dat is een middel wat wij als niet-dokters niet in huis mogen hebben. Baasjes krijgen minder heftige pijnstillers mee die bij konijnen 12 uur werken. Of je nu de variant hebt om te injecteren of om oraal toe te dienen maakt niet uit. Het is gewoon een andere categorie pijnstilling. Het is het spulleke dat maakt dat het 24 uur of 12 uur werkt, niet de manier van toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang moet ik die medicijnen eigenlijk toedienen? Tot ze gewoon zelf weer alles eet?


 


De babyvoeding met wortel ging er goed in bij haar. Vanochtend heeft ze 2 brokjes gegeten en net een klein stukje banaan. Lang niet zo veel dus als normaal...Gisteravond heeft ze wel iets meer gegeten.. uiteindelijk was dr bakje met brokjes leeg en heeft ze 2 blaadjes witlof gegeten.


Ik blijf het maar goed in de gaten houden en neem aan dat als ze vanmiddag nog niet alle brokjes heeft opgegeten, of iets anders, dat ik toch weer beetje olvarit moet geven..?


 


Ze liep gisteravond even door het huis en toen zag ik beetje zwarte vlek op het laminaat. Ik kon nou niet goed zien of het blindedarmkeutels waren, of dat het gewoon wat nattigere, donkerdere poep was. Is het normaal dat dit af en toe gebeurt na deze operatie? Heb het 2 keer gezien dus op het laminaat, maar heb het nog niet kunnen spotten in haar hok...


 


bedankt voor alle reacties!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze zelf eet is het goed, pas als ze daarmee stopt of bijna niks eet zou ik eventueel weer wat van dat wortelhapje geven. 


Het verschilt natuurlijk per konijn, maar die van mij wilde pas weer op de 4e dag een enkel brokje eten, einde dag 5 begon ze pas weer in grote hoeveelheden te eten. En ze had gewoon pijnstilling erbij.


De dagen ervoor heeft ze hooi, kruiden en groenvoer gegeten waaraan ze gewend was, maar ook niet vol enthousiasme, echt mondjesmaat voor haar doen. Heb eigenlijk niet hoeven dwangvoeren, omdat ze wel gewoon keutels had en dat werd steeds meer. Maar die zagen er de eerste 2 dagen ook niet helemaal uit als normaal.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .