Ga naar inhoud

Oud konijn niet meer zindelijk


Yalenka

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!


 


Mijn ram, van bijna 9 jaar oud, is niet meer zindelijk. Hij is altijd heel braaf geweest en ging altijd op het toilet in de kooi. Sinds twee jaar heb ik een nieuwe voedster en die was heel moeilijk zindelijk te krijgen. Uiteindelijk is het wel redelijk gelukt, al wil ze af en toe naast ipv op het toiletje plassen. Dus ik dacht altijd dat het de voedster was die af en toe naast het toilet of buiten de kooi iets deed. Ze hebben namelijk een vaste ren aan de kooi zitten. Met een trapje omdat Ollie te oud is om er zelf uit te springen. Maar de laatste maanden wordt er weer overal in het hok geplast. Vooral in de hoek waar ze slapen. Maar niet op een vaste plek, soms is de hele kooi nat, dan is het 1 of 2 hoeken waar geplast en gepoept word. En sinds kort wordt er ook buiten de kooi geplast en gepoept. Gewoon in een hoek op een dekentje. Favoriet tegenwoordig is het kussentje waar Ollie altijd op ligt te slapen. Daarom denk ik ook steeds meer dat het Ollie is die niet meer netjes op het toilet gaat, want het zijn steeds de plekken waar hij graag ligt, die nat zijn. En sinds deze week poept Ollie ook in 1 hoek van de ren. Soms lijkt het erop dat ze alles op 1 plek doen en soms ligt overal een beetje. 


 


Hebben jullie dit wel eens meegemaakt? Kan een konijn incontinent worden? Dat hij het niet meer op kan houden/ niet door heeft? Want een nat kussentje lijkt mij toch echt niet lekker om te slapen, maar hij is er niet vanaf te krijgen. Of zou hij 'dement' zijn, dat hij vergeten is hoe het moet? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaring met oudere konijnen en zindelijkheid.

Ik heb wel de ervaring dat toen mijn konijn blaasontsteking/blaaszand had, dat zij ineens overal haar plasje deed. Dan lijkt het of ze incontinent zijn. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw konijn aan de hand is, wellicht is er hier op het forum iemand met ervaringen met oudere konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram is bijna zeven en ik vind de laatste tijd soms eens een plasje naast de bak. Ik dacht ook dat dit mijn voedster was, ze heeft begin vh jaar altijd licht de lente in haar bol en je merkt dat de hormoontjes dan een beetje opspelen (mijn ram een beetje najagen, de wc wat uitgraven). Zij is ook degene die voor mij bepaalt waar de bak moet staan want als het niet op haar uitgekozen plek staat plast ze gewoon waar zij vind dat het moet.

Maar ik zag ook pas dat het dus mijn ram bleek te zijn die er soms naast gaat zitten en de boel gewoon laat lopen.

Ik ben bij de DA geweest omdat ik blaasontsteking enzo wilde uitsluiten, hij mankeert niks.

Ik heb een extra bak neergezet en dat lost het grotendeels wel op want ik vind bijna geen plasjes meer naast de bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Sam plast ook op zijn kleedjes en op meerdere plekken in zijn hok. Deed hij nooit maar Sam is rond de 4 jaar, nog jong dus. Dit is sinds de laatste keer dat hij aan zijn gebit is geholpen.. Hij heeft eerder last gehad van licht urinebrand toen hij klein probleempje met zijn blaas had maar dat is nu niet het geval. Ik zal het met de da overleggen we moeten er toch heen voor een prikje.

Met oudere konijntjes heb ik geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .