Ga naar inhoud

Kruiden


Iloveanimals

Aanbevolen berichten

Nee muesli zijn geen kruiden maar vooral suikers volgens mij.

Wat bedoel je met zelf maken? Kweken in potten? En dan drogen of zo? Ja, dat kan ook.

In de zomer heb ik heel veel citroenmelisse, oregano, tijm, munt etc., dat droog ik dan zodat er in de winter ook nog is. Maar vers vinden ze lekkerder.

Er zijn heel veel kruiden die je kunt voeren. Volgens mij staat er hier ergens op de site wel een lijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals met alle groenvoer klein beginnen. 1 blaadje munt per konijn bijvoorbeeld. De volgende dag de ontlasting in de gaten houden, als alles goed gaat 2 blaadjes geven de volgende dag. En zo verder. Na een week bijvoorbeeld een takje. Na twee weken twee takjes. En zo met alle kruiden. Niet door elkaar aan dingen laten wennen maar 1 ding tegelijk, want als er dan iets niet goed gaat qua verteren weet je precies waar het aan ligt.

Na een tijdje kun je ze zo rustig aan iedere dag lekker verschillende verse kruiden voeren. Vinden ze heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn helemaal gek op basilicum, munt, citroenmelisse, peterselie.
Ik geef ook gedroogde weegbree. Heb ik gekocht bij de DM in Duitsland. 
Deze pakjes van 500 gr kostten 1,59. Dus als ik in Duitsland kom dan sla ik voor het hele jaar in.


Vaak verstop ik de kruiden door het hooi, dat houdt ze bezig  :wink2:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek de plantjes vanaf het zaadje. 1 zakje bio zaadjes is iets van 2 euro. 1 bio plantje is 3 euro ;) Dus voor goedkoper heb ik veeeel meer plantjes :) En het meeste is niet moeilijk te kweken. Kijk bijvoorbeeld eens op bolster.nl en hou dan in de gaten wat veilig is voor konijnen. Ik heb er bijvoorbeeld dit vandaan:


Echinacea


Bergmargriet


Ganzebloem


Zonnebloem


Goudsbloem/calendula


Violen


Tijm


Kervel


Oregano


Selderij


Citroenmelisse


Peterselie


Salie


Hyssop


Dille


 


Etc etc.


 


Radijsjes kun je daar ook kopen en die zijn ook heeel makkelijk zelf te kweken :) Ze mogen het loof en de radijs zelf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leuke van kruiden is dat ze allemaal een helende werking hebben, naast dat het lekker is. Aardbeienblad is bijvoorbeeld goed voor konijnen met gevoelige darmpjes, even als bijv. kamille. Deze kruiden hebben een positieve werking op de spijsvertering. Je zelf er een beetje in verdiepen is daarom wel leuk, dan geef je niet alleen wat lekkers, maar ook meteen iets wat de gezondheid van jouw konijn bevorderd.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .