Ga naar inhoud

Alleen maar gras


Suuske

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds gisteren is Snuffel bij ons. Snuffel komt van bij mensen die geen interesse meer hadden en dus van het konijn afwouden.

Ik heb geen idee hoe oud Snuffel is, enkel dat hij al zijn hele leventje op alleen gras leeft.

Hier bij ons heeft hij vers gras en voldoende hooi.

Binnenkort gaan we ook beginnen met het wennen aan groenten.

Nu vraag ik mij af of het nodig is om ook nog biks bij te voeren?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder biks kan je eigenlijk geen complete voeding samenstellen waardoor hij altijd voedingsstoffen tekort zal komen daarom zou ik naast hooi, gras en groente nog wel een portie biks geven al hoeft dat geen 25 gr per kg als hij genoeg andere dingen krijgt. Ik zou gewoon even kijken waar hij het het beste op doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Geen idee maar volgens mij is het niet echt nodig hooi en gras en af en toe groente is wel belangrijk en natuurlijk water


maar ik weet niet of biks heel belangrijk is 


ik had vroeger wel eens konijnen die ik nooit biks  gaf maar  nu wel omdat ze dat gewent waren bij vorige baasje 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde konijnen eten niet alleen gras, maar ook heel veel vrrschillende onkruiden en planten, waardoor ze alle voedingsstoffen binnen krijgen. In ons gazon hebben we over het algemeen niet de verscheidenheid aan kruiden en ook het hooi bevat niet voldoende variatie om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

daarom is het verstandig een klein beetje biks van goede kwaliteit bij te voeren.

Omdat hij nooit biks gehad heeft zou ik persoonlijk nog meer dan anders gaan voor echt goede kwaliteit biks. (Niet te hoog in eiwitten en hoog in vezels) en rustig opbouwen. Goedkope biksmerken bevatten vaak een heel hoog eiwitgehalte en een laag vezelhehalte waar de darmen flink door van streek kunnen raken.

Persoonlijk zou ik een kleine hoeveelheid science selective van supreme bijvoeren. Dit voer heeft veel vezels, een mooi eiwitgehalte en bevat geen toegevoegde suikers. (Veel brokken zit melasse in, een restproduct uit de suikerindustrie, en als hij nooit anders dan gras heeft gehad kan het zijn dat zijn darmen niet goed op suiker reageren)

Het is in aanschaf een prijzigere brok, maar het is wel een goede kwaliteit en je hoeft er mindrr van te voeren.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .