Ga naar inhoud

Takken van pruimboom


Kimberly89

Aanbevolen berichten

Hallo

Vorig jaar gaven wij onze konijnen takken met bladeren van de pruimboom, toen aten ze enkel de bladeren.

Eergisteren hebben wij er teruggegeven, maar dan met de bloesems, nu hebben ze alles opgegeten. Maar ik heb gezien dat ze gisterenavond hun groenten niet hebben opgegeten, normaal is het altijd op.

Ligt dit aan het feit dat ze nog aanpassen aan buiten staan (sinds eergisteren) of mogen ze de bloesems niet eten? De takken staan niet bij de lijst met veilige of met giftige takken.

Groetjes

Kimberly, Yoshi en Kira

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn takken en bladeren van de pruimenboom niet geschikt om te voeren aan konijnen, omdat er in de bladeren giftige stoffen zitten. Je mag ze wel takken en bladeren van fruitbomen geven, maar volgens mij niet van steenvruchten, zoals pruim en perzik.

Gedragen ze zich verder normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik toevallig een tijd geleden nog uitgezocht omdat ik er ook aan dacht om ze pruimentakken te geven. Door de stof cyanide die in steenvruchten en de planten (dus ook pruimen, pruimentakken en de pitten) zit kan er bij een bepaalde hoeveelheid een cyanidevergiftiging op treden. Over cyanidevergiftiging bij dieren heb ik niet super veel kunnen vinden maar na het lezen van meerdere onderzoeken naar cyanidevergiftiging bij mensen en dieren ben ik van mening dat ook kleine hoeveelheden cyanide erg slecht kan zijn. Er zijn 2 verschillende soorten cyanidevergiftigingen, een acute vergiftiging en een vergiftiging door langdurige blootstelling aan kleine hoeveelheden. De acute vergiftiging is voor mensen en dieren vaak fataal, bij langdurige blootstelling hoeft dit niet het geval te zijn. De symptomen van een cyanidevergiftiging zijn heel erg divers, maar ik heb er wel een aantal waarvan ik denk dat deze ook effect kunnen hebben op konijnen. De symptomen heb ik van meerdere bronnen over cyanidevergiftiging bij mensen en zoogdieren zoals ratten, honden en apen.

Symptomen : irritatie aan de huid en neus, een gevoelige schildklier, niet specifieke effecten aan het centrale zenuwstelsel, het hart en de ademhaling.

Symptomen specifiek voor dieren: zuurstof opname in de organen word verlaagd, (de hersenen en het hart zijn hier het meest gevoelig voor) Schade aan de oogzenuwen en het netvlies. Herhaaldelijke blootstelling zorgde voor afbraak van de myelineschede rond de zenuw uiteinden.

Ondanks dat ze er niet gelijk dood aan hoeven te gaan heb ik toen maar besloten het niet te geven dus dat is ook wat ik aanraadt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .