Ga naar inhoud

Komkommerkruid/bernagie


asti

Aanbevolen berichten

Ik zie het hier in de lijst van veilige planten voor nijnen staan... en omdat ik wat zaad heb liggen was ik er even wat meer over aan het lezen. Ik lees op de wat meer alternatieve/kruidgeneeskundige websites dat het enorm gezond schijnt te zijn, gewoon zo hup uit de tuin door je eten. Op de wiki lees ik echter:


 



 


De bernagie bevat kleine hoeveelheden toxische pyrrolizidine alkaloïden die kanker kunnen veroorzaken en toxisch zijn voor de lever. Het RIVM heeft in 2005 een advies uitgebracht waarin zij een inname norm van maximaal 30 nanogram pyrrolizidine-alkaloïden (PA’s) per dag voorstelt.[3] Om die reden zijn de bladeren, bloemen en stengel ongeschikt voor menselijke consumptie.



 


Daarnaast staat er dat er wel degelijk voeding gemaakt wordt van deze plant, maar dat dan de gevaarlijke stoffen eruit gefilterd worden:


 



 


De uit de zaden van bernagie geperste olie, die rijk is aan het onverzadigde vetzuur gamma-linoleenzuur en om die reden als voedingssupplement wordt gebruikt, wordt geraffineerd. Tijdens het raffinageproces worden de pyrrolizidine alkaloïden verwijderd en daarna hoort de olie te voldoen aan de wettelijk gestelde norm van 1 µg per kg.[4]



 


Ik ga het maar niet meer gebruiken voor eigen consumptie in ieder geval.. maar ik vraag me af of het wel helemaal okay is om het aan konijnen te geven? Andere gewassen met een hoog alkaloide gehalte worden namelijk volgens mij juist wel afgeraden toch?


 


Iemand een idee?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .