Ga naar inhoud

Blijft vermageren


Ruthie

Aanbevolen berichten

Onze Stitch blijft maar vermageren. Sinds begin augustus, dus in 7 maand, is hij 207g vermagerd. Niet zo erg denk ik dan, maar telkens ik hem weeg (om de 2 weken) is hij vermagerd met af en toe een kleine stijging. Dit zijn de gewichten vanaf 9 augustus.

1772g 1765g 1743g 1731g 1694g 1698g 1712g 1672g 1645g 1629g 1663g 1641g 1659g 1599g 1565g

Verder is hij nog zoals voorheen. Hij slaapt wel veel en wast zich veel, maar als hij actief is, is hij echt wel heel actief. Eten doet hij ook nog steeds als de beste. Hij krijgt 165g groentjes en 28g biks per dag. En dan natuurlijk ook hooi. Drinken doet hij ook goed.
Hij niest wel veel met snot (maar is niet 'het snot') maar dat komt door een iets dat in zijn neusje zit door verwijdering van zijn voortanden. Dit zou er normaal moeten uitgroeien. Weet niet of dat niezen iets doet aan zijn gewicht, maar ik vermeld het toch maar.
In mei zullen we waarschijnlijk terug moeten voor de inenting. Maar ben bang dat hij tegen dan nog veel meer vermagerd zal zijn.
Ik voel wel niet echt zijn ruggengraat, wel wat de schouderblaadjes. Dus extreem is het toch niet, maar kvind het vreemd dat hij maar blijft vermageren. 
Muisje weegt iets meer dan 2kg maar zij blijft ongeveer gelijk (ze is wel een klein slagje groter dan Stitch). Ze is ook wel wat aan de dikke kant (of toch in vergelijking met hem).

 

Moet ik mij zorgen maken? En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Zou ik hem meer eten moeten geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien ongemerkt iets minder brokjes gaan geven? Opzich gaat het te langzaam om echt een medisch probleem te zijn naar mijn idee.  Of is er iets veranderd (meer activiteit oid) dat hij wat meer voeding nodig heeft. Of het hooi bevat minder voedingsstoffen. Of de groente.  Of Muis eet stiekem een deel van zijn brokjes op :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Brokjes worden altijd netjes gewogen. En ze krijgen elk apart dat ze zeker elk hun deel hebben. Tenzij we weggaan, dan krijgen ze samen en 's avonds ook om ze in de ren te lokken. Maar ze eten even snel dus zou het mij verwonderen dat hij er zoveel minder heeft dan haar. Moest zij ook constant blijven vermageren moet er inderdaad iets aan de voeding liggen. Maar gezien het enkel hem is ... Zal het nog wat aanzien. Hoop alleen dat hij niet onder de 1500g gaat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had niet gereageerd omdat ik er geen verstand van heb. Als ik jou was zou ik het gewoon even met een dierenarts overleggen. Ik heb ooit met een (nieuw) konijntje het te lang aangekeken (achteraf) en dat is niet goed afgelopen. Flink spijt van uiteraard dus doe jezelf een lol en neem liever wat eerder contact op met een DA dan ik destijds.


 


Vermageren kan aan een heel legio dingen liggen natuurlijk...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten we niet. Hele nare dierenarts en heb het een beetje in een waas meegemaakt. Het konijntje kwam bij Dollie vandaan dus aan haar heb ik veel steun gehad. Zij vermoedde achteraf misschien EC, maar ook vanwege onzindelijkheid. De DA zei 'tumor of haakjes' en verweet me dat ik hem verlamd in z'n eigen urine zou hebben laten liggen, terwijl hij nog vrolijk zelf de reismand ingewandeld was. Bah. De stress van het reizen in combinatie met zwakte maakte dat hij helemaal suffig en slap was bij de DA. Nare man. Echt niet tof als je gewoon niet geloofd wordt terwijl je als volwassen vrouw staat de huilen bij je nieuwe nijn.

Anyway, lang niet meer aan gedacht, geen toffe herinnering :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, sorry voor de nare herinneringen boven te halen.


Maar zoals ik al eerder zei is hij voor de rest helemaal zichzelf. EC is het naar mijn weten zeker niet en haakjes vermoed ik ook niet, hij eet echt heel goed. Dus hoop ik nu gewoon dat ik hem lange tijd teveel had gevoederd (in begin kreeg hij onbeperkt) en dat hij nu naar zijn normaal gewicht aan het zakken is. Hoewel dat het dan wel ruim een half jaar na de feiten is (vanaf oktober 2012 niet meer onbeperkt).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, hoewel het over een langere periode gaat, vind ik 200 gram best veel, voor een konijn dat nog geen 2kg weegt. (het is meet dan 10% verlies aan lichaamsgewicht, als je 1800 gram als startgewicht neemt.)

Even overleggen met je DA lijkt me een goede tip. Al is het maar om even zijn/haar idee erover te horen. :)
Maar ik zou EC ook niet zomaar uitsluiten; Cas heeft het hier waarschijnlijk ook gehad en vermagering was bij hem het duidelijkste symptoom. (Hoewel het bij hem ook een parasiet geweest kan zijn - maar daar werkte de panacur dan ook goed tegen :wink2: en ik moet wel eerlijk zeggen dat het vermageringsproces veel sneller verliep.)

En voeding is inderdaad ook altijd wel iets wat voor schommelingen kan zorgen. Ik ben even kwijt of jij je konijnen binnen of buiten hebt, maar als ze buiten staan zou kou er ook voor gezorgd kunnen hebben dat zijn energiebehoefte wat is toegenomen. Of misschien heeft hij wat last gehad van verminderde weerstand, of iets anders.

Maarre; even bellen, zou ik adviseren :) .
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net eens gekeken naar het gemiddelde voor 9 augustus (toen woog hij het meest). Gemiddelde was toen 1702 g. Dus daarmee vergeleken is hij 137g vermagerd.


 


Is EC niet besmettelijk? Want dan zou Muisje het toch in die 7 maand toch ook moeten hebben? En zou hij in die tijd dan al niet meer symptomen hebben?


Ze zitten trouwens binnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Net eens gekeken naar het gemiddelde voor 9 augustus (toen woog hij het meest). Gemiddelde was toen 1702 g. Dus daarmee vergeleken is hij 137g vermagerd.

 

Is EC niet besmettelijk? Want dan zou Muisje het toch in die 7 maand toch ook moeten hebben? En zou hij in die tijd dan al niet meer symptomen hebben?

Ze zitten trouwens binnen.

 

Ah, dat is al minder veel. Even telefonisch navragen bij de DA kan nooit kwaad natuurlijk, maar met <150 gram verlies zou ik het toch gaan zoeken in zaken zoals bijvoorbeeld de voeding. Rustig aan een beetje meer geven zou kunnen helpen, soms hebben ze gewoon net even iets meer (of minder) nodig dan de 'aanbevolen hoeveelheid' . (eventueel even de hoeveelheid groente wat naar beneden schroeven zodat er meer plaats voor hooi en biks over blijft in dat maagje kan ook helpen. Groentes vullen natuurlijk goed, maar niet allemaal zijn ze even voedzaam; veel bevatten ook een hoop water.)

Wat misschien ook een idee is, is om wat mest af te geven bij de DA om te laten onderzoeken. Dan kunnen ze kijken of bijvoorbeeld wormen de boosdoener zijn. :)

 

 

En over EC; EC kan besmettelijk zijn (het is een parasiet) maar eigenlijk zijn al heel veel konijnen drager van EC. EC wordt alleen pas een probleem als het tot uiting komt door een verminderde weerstand, als gevolg van bijvoorbeeld stress of een andere ziekte. Dus Muisje kan besmet zijn geraakt, of misschien was ze al drager, maar het hoeft heel geen problemen te geven.Over een langere periode zou je inderdaad meer symptomen gaan verwachten, maar er is nog wel veel onduidelijkheid over EC. (Wellicht ook doordat ik gemerkt heb dat lang niet alle DA's er echt bekend mee zijn, dus dan is echt een goed beeld vormen van de omvang/ziekteverloop/etc. toch lastig.) Dus daarom durf ik het niet bij voorbaat uit te sluiten. Maar het is meer iets om even in het achterhoofd te houden als andere dingen niet helpen. :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .