Ga naar inhoud

Konijn heeft orchideeblad gegeten!


Stefanie Nuyts

Aanbevolen berichten

Sinds kort hebben we een nieuwe gnfranse hangoor. Hij is ondertussen 3 à 4 maanden uit. Omdat hij nog niet echt weet wat wel en niet mag, springt hij soms op de tvkast. Wanneer ik iet uit de frigo ging halen en terugkwam, zat hij op de tvkast en heeft hij gegeten van een orchideeblad... Ik lees verschillende artikels dat het wel en noet giftig is. Voorlopig zie ik geen veranderingen aan Korneel. ( is nu een uurtje geleden). Moet ik mij zorgen maken?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kan je niet zo goed leren wat wel en niet mag als honden, dus altijd alles wat onveilig voor ze is weghalen. Als hij erbij kan als hij ergens opspringt moet het dus weg. Je kan altijd even een dierenarts bellen, dat kost niks en als er toch wat verandert in zijn gedrag en je er met spoed heen moet dan weten ze in ieder geval al wat er aan de hand is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

In een artikel van BunnyBunch vind ik dit terug:


 


de mate van giftigheid is Matig en geldt voor de hele plant.


ze kunnen er pijn en irritatie van krijgen in de mond en slijmvliezen.


Ze kunnen zwelling in de keel krijgen en ademhalingsproblemen.


 


Het is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid. Een groot konijn dat een klein hapje eet is natuurlijk minder heftig dan een klein konijntje dat er veel van eet.


Even goed in de gaten houden dus.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze giftig zouden zijn zou ik geen konijn meer overhebben.


 


Die van mij heeft ondertussen al een hele plant op inclusief bloemen(zucht)


 


Ik heb alles geprobeerd van fluiten tot waterspuit. het gaat vaak even goed en dan begint hij weer. En hij weet het als ik zijn naam hard roep en kom aan rennen springt hij van de bank en kijkt me heel onschuldig aan.( de rat)


 


Maar geloof me ze kunnen er tegen. Dus maak je maar geen zorgen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze giftig zouden zijn zou ik geen konijn meer overhebben.

 

Die van mij heeft ondertussen al een hele plant op inclusief bloemen(zucht)

 

Sorry maar dit vind ik echt een kul antwoord. Je kan konijnen niet zo strikt africhten als bijvoorbeeld honden (en die doen nog wel eens wat stouts, zeker als je even niet kijkt). Je konijn heeft een volledige plant gegeten die op de lijst van giftige planten staat... na de eerste paar happen had er toch een belletje bij je moeten gaan rinkelen dat je misschien de plant uit de weg moet zetten?

Je hebt echt ontzettend mazzel gehad.  Zeggen dat 'ze er tegen kunnen' vind ik ongelooflijk. Orchideen zijn 'matig giftig', wat goddank voor jouw konijn geen dodelijke afloop heeft gehad, maar het kan best zijn dat hij wel last heeft gehad van z'n slijmvliezen zonder dat je dat zelf direct hebt gemerkt. Konijnen zijn prooidieren en verbergen zwakte/pijn/enz daarom zo lang mogelijk.

 

Ik hoop dat je inmiddels je huis wat konijnveiliger hebt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me heel erg bewust dat geen hond ik hoor en ik weet dat hij wel eens stoute Dingen doet.

Ik henb nooit gezegd dat goed zou zijn maar die van mij krijgt voor elkaar om bij die planten te komen en hij heeft hem ook niet in een keer op gegeten maar na een jaar heeft hij denk in totaal wel 1 Op ja.

Ik heb het ook op gezocht in begin maar heb gemerkt dat hij er geem last van heeft. Hij krijgt altijd zijn checks bij de dierenarst.en laatst nog onder de.lorp geweest en gezond.

Ik heb een heel konijnenproef huis maar zoals je zegt konijnen kan je niet africhten als een hond. Dus ze doen wel eens wat.

Dus wat ik proberde te zeggen dat het wel goed komt als een klein beetje is. Ik heb nooit gezegd dat goed is. Maar probeerde iemand gerust te stellen dat kan gebeuren en dat geen ramp is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .