Ga naar inhoud

Is dit een goed antwoord van de dierenarts?


anjolein

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,


 


Voor de sterilisatie van onze Zoë zijn we aan het zoeken naar een goede dierenarts in de buurt. 


 


Ik heb daarom een mail met vragen verzonden en kreeg dit antwoord, is dit goed???


 


Het aantal konijnen sterilisaties wisselt enorm binnen onze praktijk. Omdat wij een cliënt hebben die een konijnen opvang heeft en deze voordat ze naar een nieuwe eigenaar gaan allemaal laat steriliseren of castreren hebben we soms 2 vrouwelijke konijnen in 1 week. Soms echter ook maar 1 per maand.


Wij hebben nog nooit meegemaakt dat een sterilisatie een fatale afloop had. De recovery (het bijkomen) gebeurt bij ons in de couveuse en tijdens de operatie liggen ze op een warmtematje zodat ze niet afkoelen.


Als ze in de couveuse aan het bijkomen zijn krijgen ze een beetje infuus onderhuids zodat ze de narcose weer makkelijk 'uitspoelen' en mochten ze niet direct gaan drinken dan hoeven we ons daar ook geen zorgen over te maken.


De konijnen worden onder narcose gebracht met injectie anaesthesie: domitor en ketamine. Direct na de operatie, zodra ze in de couveuse liggen wordt de domitor opgeheven met een ant-narcose injectie/


Wij adviseren om na de operatie te starten met een pijnstiller gedurende enkele dagen: hiervoor hebben bij Carprofen drops (dit is een vloeistof die makkelijk oraal toe te dienen is). Indien gewenst kunnen we die uiteraard demonstreren.


De kosten voor sterilisatie zijn 110 euro. De pijnstiller kost: 9, 33 euro. 


 


Vooral de narcose is me niet duidelijk want ik lees op deze site een andere naam....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende middelen [verschild ook per dierenarts].


Maar ik denk dat deze mail [zo te lezen] geschreven is door een assistente niet door de dierenarts zelf.


deze geeft aan via een injectie de nacose te doen dus niet via gas.


ik heb de mijne laten helpen ook via injectie en dat ging goed .


als je echt vragen hebt bel even een dierenarts en stel je vragen.


dan kan je kijken of het je een goed gevoel geeft of niet .


ik ga ook altijd eerst een gesprekje aan .


Ze kennen me inmiddels heel goed hihi met al me dieren en krijg altijd fijne hulp en antwoord op al me vragen,


mails zijn toch al lastig omdat je er niet nog veder over door kan vragen .


dus advies bel even !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!


 


De mail komt wel van de dierenarts, niet de assistente. Ik weet wie hem geschreven heeft.


 


Met onze hond komen we hier al ruim een jaar en het is best een goede praktijk. Maar....ervaring leert dat een goede hondendierenarts nog geen goede konijnendierenarts is. Vandaar dat ik de mail met vragen heb verzonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn optiek ziet de reactie van de DA er prima uit.
Ze leggen heel duidelijk uit dat ze je konijn via een injectie onder narcose brengen en na afloop met een andere injectie weer bijbrengen (dit gebeurd regelmatig bij verschillende dieren en is heel normaal).

het feit dat ze ook vaak deze ingreep uitvoeren klinkt heel goed.De prijs vind ik ook erg gunstig, veel goedkoper ga je het niet vinden. Mijn vrouwtje is ook gesteriliseerd voor 110 euro in een kliniek op het platteland, de goedkoopste die ik kon vinden. In de stad is het vaak nog veel duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken niets van injecties en middelen. Maar het ziet er wel oké uit. Qua prijs ook, en gezien de naverzorging ook zo duidelijk beschreven staat!


En ik denk net als Esther dat het een pluspunt is dat ze die ingreep vaak doen. Dat zorgt wel voor wat zekerheid tov een DA die dit 3 maal per jaar doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit hoor :) .
Domitor is een middel dat vaak gebruikt wordt om dieren te sederen, werkt prima. En dat ze een anti-narcose injectie krijgt is alleen maar fijn, want dan is je konijntje echt weer veel sneller op de been.
Verder ook super dat ze een couveuse gebruiken en een warmtemat, evenals een vochtinfuus. Dat zit allemaal goed snor!

Als je verder ook een prima gevoel hebt bij de DA, dan zou ik me niet teveel zorgen maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor jullie advies!


 


Ik denk dat ik de afspraak bij hun ga maken, heb er ook wel een goed gevoel over maar wilde het toch even checken.


 


Voor onze hond (die nogal een medisch gevalletje is :wink2: ) staan ze ook altijd heel erg open en wilde ze ook samenwerken met de universiteit in Utrecht omdat ik dat vroeg.


 


Bij hun weet ik in ieder geval dat ik bij Zoë mag blijven voor en na de operatie. Dat vind ik zelf toch het fijnst omdat ze zo sterk aan mij hangt :love: .


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .