Ga naar inhoud

ram rent weg voor voedster!


aliciaa

Aanbevolen berichten

hallo,
ik heb een rammetje die bang is voor de voedster az ze zich maar omdraait is de ram al 2 meter van dr vandaan. en de voedester begint daar mee te pesten om het rammetje bang te maken.. kan ik het afleren of wat moet ik doen? de ram is gecastreerd en valt het meisje nooit lastig. komt er nog niet eens in de buurt van omdat tie bang is voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hem vorige week gehaald, heb ze kennis laten maken in een stal voor varkens kleine stal (is een stuk afgezet). maar toen was de ram ook al bang helemaal in het begin dus toen heb ik zze in een groot buiten /ren/hok gezet voor konijnen wat we zelf hebben gemaakt.  en daar rent tie ook steeds weg en pest het vrouwtje de hele tijd. door achter hem aan te rennen.  nu heb ik hem maar in een andere hok gedaan voor zo lang. kunnen die 2 ooit bij elkaar of blijft het ozo?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok om te beginnen: zet ze niet steeds bij elkaar om ze vlak daarna weer uit elkaar te halen... dit geeft de beesten enorm veel stress!

 

Je zegt dat ze bang wegrennen, maar er wordt niet gevochten toch? Dat is eigenlijk hartstikke goed al... konijnen moeten gewoon aan elkaar wennen. Ze leren vanzelf dat ze niet bang voor elkaar hoeven zijn. Je moet ze kennis laten maken met elkaar op een stuk waar ze geen van beiden ooit zijn geweest, zodat het voor allebei nieuw ruikt (anders gaan ze hun terrein verdedigen tegen de indringer). Dit heet een 'neutrale ruimte'. Daar laat je ze zitten en laat ze samen, tenzij ze erg gaan vechten. Zorg wel dat de ruimte groot genoeg is om elkaar te kunnen ontlopen en zet er natuurlijk ook gewoon hooi/voer/water neer. Zelf ook niet teveel stressen hoor, dat pikken ze zo op.

 

Ondertussen maak je de ruimte waar je ze samen wilt gaan houden schoon, zodat het daar ook lekker fris en nieuw ruikt. Als het koppelen op de neutrale ruimte goed gaat, dus geen vechten enzo, kan je ze in hun permanente ruimte zetten.

 

Het klinkt alsof ze lekker veel plek hebben bij je, maar even voor de zekerheid: voor twee konijnen zou je minimaal twee vierkante meter ruimte moeten hebben. Met minder kunnen konijnen gefrustreerd raken en vechten, en dan kunnen ze niet weg als ze even wat rust willen van de ander.

 

Volgens mij gaat het dus gewoon best goed bij je hoor!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze vechten niet en het vrouwtje is niet bang alleen het mannetje, het vrouwtje rent alleen steeds achter het mannetje aan en bijt afentoe maar daar krijgt ze de kans niet voor want dan is het mannetje al weer pleiten . het ren is 5 bij 2.5 meter groot , en daar staak ook een dicht hok in met verdiepingen. het vroutje heeft altijd in die ren gewoont dus daardoor komt het dus.. al ik het zo lees. dus ik ga ze nu samen in een ander hok zetten maar die is maar 2.5 bij 2 is open hok met kippengaas als ik daar een huisje in zet is dat dan oke? voorzolang dat ze elkaar lief gaan vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor wel eens dat ze zich door kippengaas heen kunnen bijten, maar dat weet ik niet zeker.

 

Mensen die weinig ruimte hebben doen het ook wel eens in de badkamer ofzo, het hoeft voor het koppelen geen enorme ruimte te zijn hoor, als ze maar een beetje bij elkaar uit de buurt kunnen als ze willen.

Voedsters kunnen flink territoriaal zijn, dus als het haar ruimte is zal ze niet perse meteen het mannetje leuk vinden erbij inderdaad. Nadat je ze op een neutrale ruimte samen hebt gezet zou ik proberen flink wat te veranderen in haar ren.. schoonmaken voor zover dat kan, en dan bijvoorbeeld een kartonnen doos er in, of een stapeltje stenen of wat dan ook... als het maar 'nieuw' lijkt voor haar ook. En dan dus samen er in nadat het op de neutrale ruimte niet tot een vechtpartij is gekomen.

 

Misschien kan je ook wat andere koppel-topics doorlezen hier, dan lees je een beetje hoe het bij anderen is gegaan. Ik heb er zelf ook niet zo veel ervaring mee, het zijn echt basis-tips die ik je kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .