Ga naar inhoud

persen met plassen, geen tot weinig keutels, en echt pijn.


breezer

Aanbevolen berichten

Nou ik ben weer iets wijzer, maar het wordt nu weer lastig. 


 


Op de echo was te zien het niet de buik maar de lever is, er zitten verkalkingen op. 


 


ik vroeg natuurlijk wat dat dan kan zijn, 


 


tumor: kan maar denkt hij van niet, want dat is meestal rond vorming en dit is meer langwerpig.


 


gevolg van gal: lijkt mij sterk want dat had moeten merken met de foto's etc die gemaakt zijn, en lijkt mij dat niet vanzelf over gaat.


 


gevolg van wormen: zou kunnen want hij heeft vaak stilliggende darmen gehad, etc, maar door zijn ec, ook vaak panacure, dus zou al verholpen kunnen zijn.


 


gevolg van ontstekingen: toen die dat zei, had ik mijn conclusie al beetje getrokken, namelijk gevolg van ec. ja dat zou kunnen zei die man. 


 


ik moet de dierenarts er nog over spreken, die neemt nog contact met me op, maar mijn conclusie is dat het meeste waarschijnlijke de oorzaak ec is die het lever aangetast heeft. ook herinner ik me nog een gesprek van half jaar geleden bij evert-jan de boer. dat we twijfelde of het wel de haakjes waren en ik vroeg of het met ec te maken kon hebben, omdat die zo vaak terug val had etc. hij zei toen dat nog niet aantoonbaar was maar wel vaak zag dat een ec konijn (later) vaak last krijg van stil liggende darm problemen en gas. 


 


Wil ik nu echt zekerheid, dan zal er een operatie moeten plaats vinden waar ze stukje lever verwijderen en opsturen voor onderzoek. 


Ik heb ook hier nog niet de dierenarts zelf over gesproken alleen die man die echo's maakt. maar ik denk dat het een risico volle operatie is, meer narcose nodig denk ik als bij haakjes enz, (en dan heeft mijn mannetje het al zwaar). ook denk ik zelf de kans op ontstekingen groot is bij zo een soort operatie. natuurlijk ga ik dit allemaal overleggen met de dierenarts zogauw hun d informatie ontvangen hebben. ik ben zelf geen dierenarts en denk soms een beetje te veel zelf (weet ik, maar kan het niet laten). 


 


Ik laat hun gewoon eerst het woord doen, zodat niks in de mond kan gooien en kan dan altijd vragen stellen over wat ik zelf dacht. En ik hoop zo meer duidelijkheid te krijgen. 


 


Wel is mijn vraag aan jullie vast: iemand hier een soort gelijke operatie bij konijn meegemaakt? en hoe ging dat? en hoe ging het herstel? 


 


zogauw ik weer meer weet zal ik jullie op de hoogte houden. 


 


in elk geval bedankt voor jullie medeleven. het is fijn je het verhaal kwijt kan. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk kan de DA je meer vertellen..


En over dat je zelf een beetje te veel denkt, dat is volgens mij volkomen normaal, en je hebt net juist gehandeld door zelf meer info en onderzoeken te willen. Ik denk dat je gezonde verstand je konijntje enkel verder heeft geholpen!


 


Ik weet niets van operaties en dergelijke. Het enige wat ik al meegemaakt heb is een castratie. En dat ging gwn goed. MAar hoe een operatie aan de lever verloopt weet ik helemaal niet. Maar ik denk dat de DA je wel alles zal kunnen uitleggen en vertellen hoe het precies in zn werk gaat.


 


Veel sterkte nog.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Verrassende uitkomst! En of je er nou blij mee moet zijn... het is geen tumor waarschijnlijk, maar wat dan wel...

Maar waar ik nog aan dacht, kan het geen lever coccidiose zijn? Ik weet niet hoe dat er uit ziet hoor op de echo en of dat kan, maar misschien kun je het nog voorstellen? Ik heb hier ook een pleegkonijntje gehad die achteraf gezien waarschijnlijk coccidiose had. (In de groep van ik dacht 5 konijnen hadden er ik dacht 3 symptomen en positieve uitslag.) Zij had ook niet de klasieke symptomen van cocc, maar juist tegenover gestelde: stilliggende darmen. Dit schijnt ook een uiting van cocc te kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze kunnen helaas verders niks meer doen, zojuist telefoon gehad, advies is om niet te opereren om een stukje af te nemen voor onderzoek, omdat de kans hij het haalt dan klein is. en als ze dan weten wat het is, is de kans groot ze er niks aan kunnen doen. 


 


ja cocciodiose, ja zou kunnen, een tijdje terug waren me konijnen om de buurt aan de diaree, maar keutelen onderzoek wees niks uit. wel ben ik veel in aanraking met opvang konijnen, dus altijd wel bang dit soort dingen meeneem na me eigen konijnen. 


 


advies is nu: hou hem in de gaten en kijk hoe het gaat, en ga in elk geval door met panacure voor een langere tijd, omdat ec toch wel grote verdenking is van dit probleem. aangezien bij dit konijn op vreemde wijze laxatract beter aanslaat dan andere medicijnen voor de darmen, mag ik hem indien nodig laxatract geven, fijne van laxatract is wel ik altijd vrijwel direct verschil merk als ik gegeven heb. dus kan gewoon geven wanneer ik denk dat het nodig is. zo hoef ik me mannetje niet teveel lastig te vallen met medicijnen. 


 


Wel baal ik dat ik zelf zal moeten gaan beslissen wanneer het genoeg is, en er geen duidelijkheid over is. 


 


de tandenklapperen kan een tic zijn volgens de dierenarts van de momentele ec die hij heeft (hij viel van de week ook alweer om)


want aangezien hij zelf blijft eten, kun je haast niet zeggen hij pijn heeft, en ook bij het klappertanden eet hij daarna gelijk wat lekkers als ik ermee aangelopen kom. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

He bah... dat is niet het nieuws waar je op hoopt. Maar is voor de zekerheid cocc behandelen ook geen optie? Om het helemaal uit te sluiten?

Nog een tip voir als je flesje laxatract op is: bij de drogist en apotheek kun je ook lactulose halen voor een grotere fles betaal je ong. De helft. Het is exact hetzelfse spul in dezelfde concentratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .