Ga naar inhoud

SPOED: verstopping/gas kleine keutels


Elisabeth

Aanbevolen berichten

Ongelooflijk, bel ik gistermiddag (zaterdag) om hulp: Macho is veel afgevallen, veel te weinig/hele kleine donkere keutels, slomer als normaal, harde knarsen met zijn tanden, harde buikbubbels.

Mijn dierenarts gebeld rond 12.00 uur, bandje en doorverwezen naar de weekenddienst.

Zegt dierenarts Kuiper (Verlengde Maanderweg in Ede) aan de telefoon dat ik maar een Danoontje of Yakult moet geven. NIET GEDAAN, ONGELOFELIJK ZO'N ADVIES!

Ik wil hem wat over de achtergrond vertellen maar hij zegt ik maar na 18.00 uur moet terugbellen want dan heeft mijn eigen dierenarts weer dienst.

Ik ben extra alert omdat zijn vriendinnetje Bibiche 3 dagen geleden is overleden na dezelfde klachten.

Bibiche haar keuteltjes zijn altijd wisselend van grootte, bij Macho altijd mooie grote keutels zoals ze horen te zijn. Het zijn Franse Hangoren die in huis leven. Ik ben vrijwel altijd thuis en ze lopen dan los in huis en de tuin. Eten buiten veel gras/kruiden etc. Dus dan kan het gebeuren dat de keutels er niet altijd exact hetzelfde uitzien volgens de dierenarts.

Stukje voorgeschiedenis over Bibiche:

Maandag is Bibiche gecastreerd en 's avonds begon ze weer wat te eten na het nodige aandringen van mijn kant (groenvoer, geen biks). Ik heb er voor gezorgd dat er een grote variatie aan lekkere hapjes voor haar neus lag, dinsdagavond moest ik ook aandringen maar hetzelfde verhaal. Veel te weinig/hele kleine donkere keutels.

Woensdagochtend wilde ze niet eten/drinken. Temperatuur was 40,5.

Naar de dierenarts. Temp inmiddels 41,2 geen harde buik of zo. Wond van de castratie zag er goed uit.

Voor alle zekerheid antibioticaspuitje gegeven.

WE ZIJN NOG GEEN 10 MINUTEN THUIS, ZE GILT EN BEGINT TE STUIPEN EN IS DOOD.

In nog geen 45 minuten van naar de dierenarts gaan en weer thuis.

Dikke paniek bij mij en de dierenarts.

De dierenarts heeft haar nagekeken (sectie) en zei dat er bij de operatiewond alles goed uitzag maar dat hij heel veel vocht in haar darmen vond en puntbloedingen in haar darmen. Dit zorgt voor sepsis en dan kunnen ze een hartstilstand krijgen. Verder zag alles er goed uit. Denkt niet dat het iets besmettelijks is.

En nu is Macho ziek:

Eerst temperatuur (gisterochtend)van 37,5, later 38,5.

Veel te weinig/hele kleine donkere keutels. Ben bang voor mijn mannetje.

In overleg met de mijn dierenarts geef ik hem geen biks wel veel hooi, witlof, andijvie, peterselie, basilicum, vers ananassap, meloxivet, infacol en enrofloxoral drops.

Hij is fors lichter als ik hem optil, vecht wel als ik spuitjes in zijn mond stop.

Ga zo mijn dieranrts weer bellen en vragen om een röntgenfoto, om te zien of er iets verstopt zit of zo. Lijkt het wel op.

Het enige dat er de afgelopen weken is veranderd is dat ik voor in het hok hier binnen zo'n hempmatje heb gekocht in het webwinkeltje hier. Ze zijn er gek op, scheuren het aan stukken en eten er ook van. Zou geen kwaad kunnen maar ik heb het direct bij de eerste "klachten"(kleine keutels) weggehaald. Ben nu bang dat die vezels voor een verstopping in de darmen zorgen.

Iemand tips wat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Enige advies wat ik je kan geven, ga zo snel mogelijk naar een goede konijnkundige dierenarts. Niet die je gisteren trof. Kun je de temperatuur van je konijn opmeten? En is hij ingeent? Als hij al zoveel is afgevallen heeft hij weiig reserves. Goed dat je een foto wil laten maken. Als je bij een verstopping bv blijft dwangvoeren kan het nergens heen en wordt hij maar voller en voller. Maar dan kunnen de medicijnen ook niks meer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de dierenarts. 2 Foto's gemaakt (zij- en rugligging). Lever, niertjes, longen, hartje, maag allemaal in orde. In de darmen zat wel wat voeding en vocht maar geen duidelijke signalen van verstopping/"haarbal"achtig iets/extreem veel lucht.

Nu cisaraldrops mee gehad, net gegeven. Kan stoppen met de infacol volgens de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nu wel wat beter maar drinken doet hij niet. Als ik zijn groente nat maak wil hij die niet eten. Dus ieder uur water of hooithee in een spuitje en dwingen te drinken.

Helaas is hij nogal eigenwijs en zoekt alle koude plekken hier in huis op om te gaan liggen, niet handig als je temperatuur maar 37 graden is. Dus opgepakt, massage op een vetbed met daaronder een hotpack. En maar knuffelen, dat wil hij wel, hij zoent me suf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn er nog! Helaas heeft hij vannacht niets uit zichzelf gegeten of gedronken. Macho heeft om 02.00 uur zijn laatste hapje voor de nacht naar binnen gepropt gekregen.

Vanochtend om 07.00 uur weer met de medicijnen begonnen, eten wil hij niet, draait zijn koppie weg. Uiteindelijk heb ik hem zover gekregen dat hij toch een paar blaadjes basilicum en een paar hooitjes at. Net uit zichzelf 2 slokjes water uit de fles gedronken.

Nu maar hopen dat mijn bestelling prozyme etc. snel geleverd word.

Tips zin welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig zit ik hier precies hetzelfde met een van me konijnen, ook alle medicatie opgestart maar niet eten, veel borrelende geluiden tijdens dwangvoeren en tijdens buik massage, wel vreemde keutels, hele kleine en soms hele afwijkende grote ertussen. Hier heeft hij het al wel vaker gehad, oorzaak tot op heden niet kunnen achterhalen en hopen elke keer maar weer we hem erheen kunnen slepen. In elk geval veel sterkte en succes laten we hopen het allemaal weer goedkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hele dag geen keutels/niet geplast, met moeite wat eten naar binnen kunnen proppen.

Net terug van de dierenarts, bloed laten prikken. Alleen bij de lever een heel lichte verhoging van een of ander eiwit. Ontlasting bevat geen wormpjes. Helaas wel weer iets afgevallen. Morgen neemt de dierenarts contact op met de afdeling bijzondere huisdieren van de uni in Utrecht. Zo trots op mijn mannetje Macho dat het bloed prikken lukte zonder roesje! Hij lag lekker bij mij op de arm en bleef mij de hele tijd aankijken. Heeft wel de dierenarts een waarschuwingsbeetje gegeven!

Weer een grote voorraad vers groen ingeslagen: Romanasla, andijvie, witlof, basilicum, peterselie etc. Mag van de dierenarts heel erg voorzichtig beginnen met een heel klein beetje biksjes.

Duimen jullie voor ons mannetje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm vervelend zeg. Niet leuk dat ze geen oorzaak kunnen vinden. Maar er is ook een foto van zijn buik gemaakt, toch? En daar was niets op te zien toch? Wel goed van Macho dat hij zonder roesje bloed heeft afgegeven, grote jongen. Ik ben heel erg benieuwd wat de uni voor Macho kan betekenen.

Ik duim voor jullie mee, ik weet hoe het is. Kom op Macho, beter worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto's van zijn buikje was geen overmaat aan gas te zien. Er was wel iets te zien aan het eind van zijn darm maar dat was volgens de dierenarts niet van alarmerende vorm/grootte, zou gewoon voedsel kunnen zijn. Verder naar voren in zijn darmen veel lege plekken en hier en daar wat massa/voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee. Klinkt wazig weet ik, maar na telefonisch overleg met Utrecht hebben we besloten om z.s.m. een echo te maken van zijn buikje. Gelukkig heeft mijn dierenarts iemand geregeld die naar Ede komt ... alleen pas dondermiddag. Ben zelf ook aan het bellen geweest maar eerder lukt echt niet want 1, 5 uur enkele reis in de auto donderdagochtend en dan ook weer terug levert veel meer stress op dan 5 minuutjes in de taxi donderdagmiddag.

Sinds gistermiddag heeft Macho, na "wat aandringen", 3 ons andijvie, ongeveer 50 gram rucola, 1 stronkje witlof, 1 klein kropje romanasla, 1 stengeltje dille en ongeveer 11 gram biks en wat hooi gegeten. Zolang ik hem maar een beetje plaag met eten tegen zijn neus te duwen eet hij als ik naast hem op de grond lig en zelf ook iets eet.

Helaas kwamen er maar 17 kleine keuteltjes in 24 uur (uitgaande van een gemiddelde van 300-400 per etmaal is dit dus krap 5% van wat het zou moeten zijn) en kleine plasjes uit maar heeft hij wel wat keuteltjes opgepeuzeld, vers uit zijn kontje. Sinds gisteren iets meer als een ons afgevallen, maar niet uitgedroogd. Temperatuur is aan de lage kant.

Vanmiddag mijn bestelling van het webwinkeltje ontvangen (met dank aan Brigitte Berendsen voor de snelle service!) en een eerste dosis fibreplex onder dwang gegeven. Helaas wil hij niet vrijwillig de prozyme innemen (niet op groente/kruiden etc.) dus maar even wat opgelost in lauw water en met een spuitje gegeven.

We houden onszelf op de been door bij iedere tegenvaller een positief puntje te zoeken ... je moet toch wat.

Wel is me opgevallen dat hij na het eten van de biksjes harde buikborrels en ik denk krampjes/pijn had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Macho wil niet eten, schuift/gooit de hele ochtend alles aan de kant. Heb er een beetje fiberplex ingekregen en wat water met prozyme.

Net weer gebeld met de dierenarts om te kijken wat nu te doen en toevallig belde de echomeneer net om zijn afspraken van morgen door te nemen. De echo is nu vanavond i.p.v. morgen. Kost weer extra geld maar heb sinds vorige week maandag al ruim 1000 euro uitgegeven aan rekeningen van de dierenarts ... dan kan dat er ook nog wel bij.

En wat denk je, Macho ziet me vetbedjes klaarleggen en zijn reismandje etc. en ineens besluit hij om een heel klein stukje droog brood te eten en een paar gedroogde cranberrries. Ok, niet het meest gezonde maar beter iets dan niets.

Ook is hij ten op zichte van gisteren weer een ons afgevallen. Mijn Franse Hangoor weegt nu nog maar 6,1 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laten we hopen het hem inderdaad overhaalt te eten. maar jeetje gisteren leek die op aandringen dan toch wat te willen eten en nu weer niet. hier eet die inmiddels, begon ook wel ongezond (goedkoop gemengt voer) en hij heeft gegeten van klein gesneden kruiden en hooi, ik ben alles klein aan knippen voor hem en dat lijkt te helpen.

is er bij jou ook kans iets met kiezen is? anders misschien ook proberen eten klein te maken???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er is al uitgebreid gekeken in zijn mondje en keel maar er was niets vreemds te zien. Ik varieer zijn eten ook iedere keer, als hij bijvoorbeeld geen heel andijvieblad wil snij ik het klein.

Nu van pure ellende toch maar zo'n potje bio-baby-hapje en gemengd voer gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .