Ga naar inhoud

konijnenvoer aldi


Helenatjeuuh

Aanbevolen berichten

Hallo

Mijn mama had onlangs konijnenvoer uit de Aldi mee. Normaal geef ik Cuni Complete maar dat is 4 x zo duur.

In dat eten van de aldi zitten groene, rode,.. brokken . Het zijn dus allemaal brokken met kleurstoffen.

Kan dit kwaad ? Mijn konijn eet het wel graag maar ik weet niet als het gezond voor hem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de cuni complete zijn toch ook gekleurde brokken?

Of het verder vergelijkbaar is kan ik niet zeggen, want ken het voer niet. Dan zou je de analyses moeten bekijken. Zijn het wel gewoon brokken? Of gemengd? Mijn ervaring is wel dat met diervoeding prijs-kwaliteit erg op gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je op de verpakking eens moeten kijken en de voedingsstoffen gaan vergelijken met de aldi en de cuni complete.

Het belangrijkste is een hoog vezelgehalte en een laag calcium gehalte.

(Wil niet zomaar zeggen dat goedkoop voer slecht is maar wel ff goed kijken)

Maar meestal met goedkoop voer wat slechter van kwaliteit is, kunnen konijnen op de lange duur gezondheidsproblemen krijgen waardoor je wel weer duurder uit bent uiteindelijk door alle dierenartskosten.

(Bij te hoog calcium kunnen ze blaasgruis krijgen en bij te weinig vezels allerlei darmproblemen, om maar een voorbeeld te geveb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het welkoop voer ken ik wel. Zit naar mijn mening erg hoog in calcium en laag in vezels. Ook heeft de ene brok een anti coccidiose middel erin zitten wat niet goed is om dagelijks te geven.

en zoals eerder gezegd; met voeding is goedkoop vaan duurkoop op lange termijn. Ts geeft nu een hoogwaardig voer.Alles wat goedkoper is zal ze er op achteruit gaan wat betreft kwaliteit (en bedenk ook dat ze er meestal meer van moeten hebben, dus een kg goedkoop voer vaak sneller op is dan 1kg hoogwaardig, duurder voer.) Daarnaast kan veel o.a calcium of weinig vezels op den duur voor ernstige problemen zorgen, waardoor je op den duur erg duur uit bent aan da kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd. Als mijn ouders de konijnen een wortel geven kan ik honderd keer herhalen dat ze niet allebei elke dag een eigen wortel mogen, maar ze doen het toch. Ze vinden zichzelf verantwoordelijk voor de konijnen, terwijl het toch echt mijn konijntjes zijn en zij het niet goed doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef zelf gemend konijnen voer, en het is niet duur! ik koop het bij de happy huisdier,

maar tegenwoordig koop ik het bij de action dat is hetzelfde en maar 1 euro? voor 1 kg

dus ik kan daar mee vooruit :) ik zou dat voer van de aldi alleen geven als je haar wat lekkers wilt geven en

zoiezo niet vaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd. Als mijn ouders de konijnen een wortel geven kan ik honderd keer herhalen dat ze niet allebei elke dag een eigen wortel mogen, maar ze doen het toch. Ze vinden zichzelf verantwoordelijk voor de konijnen, terwijl het toch echt mijn konijntjes zijn en zij het niet goed doen...

Heb je al eens geprobeerd uit te leggen waarom het niet gezond is? Misschien als je rustig met ze praat en met goede argumenten komt ze het heus wel begrijpen en daar zelf nog niet over nagedacht hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef zelf gemend konijnen voer, en het is niet duur! ik koop het bij de happy huisdier,

maar tegenwoordig koop ik het bij de action dat is hetzelfde en maar 1 euro? voor 1 kg

dus ik kan daar mee vooruit :) ik zou dat voer van de aldi alleen geven als je haar wat lekkers wilt geven en

zoiezo niet vaak!

Eeh... je geeft zelf vergelijkbaar voer, maar de ts moet het maar niet te vaak geven? Die snap ik niet helemaal ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef zelf gemend konijnen voer, en het is niet duur! ik koop het bij de happy huisdier,

maar tegenwoordig koop ik het bij de action dat is hetzelfde en maar 1 euro? voor 1 kg

dus ik kan daar mee vooruit :) ik zou dat voer van de aldi alleen geven als je haar wat lekkers wilt geven en

zoiezo niet vaak!

Inderdaad,gemengd voer is goedkoop. Maar helemaal NIET gezond. Konijnen eten meestal alleen het lekkere eruit en daar zitten meestal geen voedingstoffen en gezonde vitaminen in. Als je korrels,biks geeft kunnen ze niet selectief gaan eten en krijgen ze alle stoffen binnen. (Het is maar een hint hé ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn kleintje Versele Laga cuni complete...

Hiervan krijgt hij maar 25gr aangezien hij maar 1kg150 weegt...

En voor de rest smorgens en savonds 4 a 5 verschillende soorten groenten en onbeperkt hooi.

En met een grote zak van 2,5kg komt hij erg lang toe en ik betaal hier dan afgerond 14€ voor...

Krijgt je konijntje nog groenten bij zijn biks of alleen maar zijn biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad,gemengd voer is goedkoop. Maar helemaal NIET gezond. Konijnen eten meestal alleen het lekkere eruit en daar zitten meestal geen voedingstoffen en gezonde vitaminen in. Als je korrels,biks geeft kunnen ze niet selectief gaan eten en krijgen ze alle stoffen binnen. (Het is maar een hint hé ;) )
Er bestaat ook goed gemengd voer van Hope Farms Select,ik heb dat jaren achtereen gevoerd en dat is volgens de konijnen zo lekker dat er geen kruimel blijft liggen.Je moet ook per keer een klein beetje geven en geen overvolle bakken.Dan houden ze tenminste trek.Ik voer 2x per dag afgewogen voer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat ook goed gemenheb dat jaren achtereen gevoerd en dat is volgens de konijnen zo lekker dat er geen kruimel blijft liggen.Je moet ook per keer een klein beetje geven en geen overvolle bakken.Dan houden ze tenminste trek.Ik voer 2x per dag afgewogen voer.

dat ze alles opeten wil niet zeggen dat het ook een kwalitatief goede voeding is ;) kan me van de analyse noh herinneren dat een aantal punten niet ideaal waren. Zeker niet vergeleken met de cuni complete.

Het kan dat konijnen het gemengde voer helemaal opeten! Ik zeg als ze het niet helemaal zouden opeten dat ze dan niet die voedingstoffen zouden binnenkrijgen. ;)

En hoe doe je dat bij een koppel dan? ;) de een eet de biksjes, de ander alleen de mais of een bepaald soort graantje wat er in zit.of ga je er bij zitten zodat ze alles netjes verdelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat ze alles opeten wil niet zeggen dat het ook een kwalitatief goede voeding is ;) kan me van de analyse noh herinneren dat een aantal punten niet ideaal waren. Zeker niet vergeleken met de cuni complete.

Jawel maar "we" waren het er nadien ook over eens dat we misschien toch een tikkeltje te ingewikkeld deden over konijnenvoer.;) En dat de analyse niet perfect was oke,maar ik heb met de HF Select wel een jarenlange ervaring dat konijnen het er zeer goed op deden.En had ik nu twee konijnen die niks mankeerde en verder geheel gezond waren dan had ik het zo weer gevoerd.Over ieder merk vind je op dit forum wel negatieve berichten,ook over SS,ook over CC.Ik denk dan kies gewoon iets wat ze graag eten van een fatsoenlijk merk,en blijf naar je konijnen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vijf kilo zakken van de Intratuin heb ik goede ervaring mee.

Als iemand er interesse in heeft, kan ik de analyse op de verpakking op het net zetten.

Het hoofdvoer van konijnen is echter hooi. Als alle konijnen enkel op hooi zaten, zouden ze eigenlijk gezonder zijn dan konijnen die enkel korrels eten. Dus een handje biks per dag en verder hooi, hooi en nog eens hooi.

Science Selective is prijzig, maar echt heel erg goed. Maar niet iedereen wil/kan dat betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .