Ga naar inhoud

weer blaasgruis, nog adviezen?


Gridje

Aanbevolen berichten

Hoi BB-ers,

Zoals ik in mijn andere topic over het calcium-arm voer had, vanwege mijn voedster die dus snel last krijgt van blaasgruis, met alle gevolgen van dien, moeilijk plassen pijn bij het plassen, en urinebrand.

Sinds vandaag heeft ze weer heftig last, en morgen gaan ze haar blaas weer spoelen (laatste keer was 2 en een halve week geleden), maar ik weet nou niet of dat nog zo effectief is naast AB en pijnstilling, (ik ben nog niet begonnen met de Vetcare Urinary voer er waren leveringsproblemen bij mijn DA, ik zou morgen het voer gaan halen...)

aangezien de laatste keer spoelen pas zo kort geleden was, voorheen ging het ongeveer 3 maanden goed na het spoelen van de blaas, ik vind het vreselijk haar zo te zien ze eet gelukkig nog wel, maar je ziet dat ze niet lekker is, niet speels, niet uit de ren komen, ze ligt als een zielig hoopje in de ren, en ik weet het even niet meer, af en toe denk ik hoever moet ik gaan met haar, ze begint nu zelfs te knorren naar mij, ze vind al dat gedoe echt niet leuk en ik kan het haar niet uitleggen dat het voor haar bestwil is...wat moet ik nou?

(Ze heeft echo's rontgen en urine en bloedonderzoek gehad en het enige wat eruit kwam was die blaasgruis en blaasontstekingen door de irritatie van het gruis)

Dus heeft iemand nog tips/adviezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet hoe jou kraanwater is, hier zit bijvoorbeeld zoveel kalk in water ik ze flessen water moest geven (het koppel met het vrouwtje die gevoelig is voor blaasgruis). verder voer aangepast en hooi (timoty hooi) maar bleef terug keren, na water uit flessen te geven is het niet meer terug gekomen. het water was hier dus waar ze niet tegen kon nadat alles al aangepast was. in sommige gemeente zit meer kalk in water dan in andere. sommige zullen het misschien ver gezocht vinden hoor, maar als je alles aanpast is het wel iets om rekening mee te houden indien je daar ook veel kalk in water hebt. en vooral ook uitkijken met snoepjes, vooral die drops zijn slecht, maar neem aan je die al niet geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Breezer. Als je kalkrijk water heb, en je konijn is hier gevoelig voor, is de kans op blaaszand groot. Ik heb nl zelf ook een konijn die heel snel blaaszand had. Op advies van de dierenarts overgegaan op mineraalwater en het blaaszand werd minder. Het was nog niet geheel weg maar wel minder. Nu krijgt ze naast het mineraalwater ook kruidentabletten tegen blaaszand/blaasontstekingen en heeft ze geen last meer van blaaszand.

Ik zou het eerst proberen om haar water te vervangen voor mineraalwater. En inderdaad ook uitkijken met snoepjes, dit zijn echt calciumbommen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! @Nemolientje: het is wel een idee maar ik denk niet dat het veel meer uithaalt, mijn DA en ik hebben al een paar avonden boven zijn studieboeken gehangen, voor meer inzichten, en hij heeft ook nog diverse mede dierenartsen gebeld, niet alleen voor mijn nijn hoor hier zijn meerdere konijnen met een vergelijkbaar probleem, dan kom ik inderdaad op jullie idee @breezer en StamperPluis, het water veranderen, misschien een idee, ja proberen kan geen kwaad en vanaf vandaag heb ik ook die Vetcare voeding in huis (hopen dat ze het lusten) En ze begint schoon (blaasgruisloos) dus heb dan goed zicht op effecten denk ik, hopende dat het weer minimaal 2 en een half of 3 maanden wordt voor ze weer tekenen krijgt (liefst nog langer natuurlijk:wink2:)

Och heb ik een arme nijnen geef ze eigenlijk nooit snoep, of in iedergeval niet uit een doosje, een stukje appel, maar het liefst als extra snoepjes hebben ze gedroogde bloemknopjes dan worden ze echt wild:mdr:, die drops heb ik nog nooit gegeven vond ze altijd er maar chemisch uitzien, dus dat wordt geen probleem, maar bedankt!

Ik hoop dat Chuzzle goed door de blaasspoeling heen komt het is toch erg kort op elkaar...:s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een raar idee, is er op de rontgenfoto's ook naar artrose gezocht? Mijn ram had ook wel veel calcium in zijn blaas en vaak blaasontsteking. Hij bleek beginnende artrose in zijn rugte hebben. Door de pijn kon hij niet helemaal meer uitplassen en kreeg hij dus blaasontsteking. Ik heb een gelijkvloers hok voor hem gemaakt, hij zat al binnen, en hij kreeg pijnstillers. Sindsdien heeft hij nooit geen last meer gehad.

en is zijn urine al wel eens op kweek gezet? Wellicht gebruik je foute ab en lijkt de blaasontsteking weg, maar blijft er steeds wat achter waardoor het weer terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wupsie bedankt! Nee er is nooit naar artrose gekeken zover ik weet, nooit bij nagedacht, mijn dierenarts ook niet denk ik, ik ga die onthouden en zal het de DA maandag eens vragen, hij heeft nog een recente foto van Chuzzle dus anders maakt ie er nog maar 1.

Ja de urine is ook op kweek gezet voor en na een antibiotica behandeling diverse malen (ik moet maandag weer urine inleveren) om inderdaad te kijken of alle bacterien etc. echt weg waren en de AB dus effectief genoeg was, maar bedankt voor de vraag, je weet maar nooit of iets gedaan is. Ik wil mijn meissie zo goed mogelijk helpen en mijn hart breekt iedere keer als ze weer last krijgt ze ziet er dan zooo zielig uit...

Ik heb haar en het voer net opgehaald, en ze doet het goed, de blaas is weer gruisloos en dit keer heeft ze de diernarts maar 1 keer een knauw gegeven:mdr: en ze was blij om haar man weer te kunnen knuffelen:love:, en de bloemknopjes thuis gingen er ook goed in, het voer weet ze nog niet of dat nou echt zo lekker is, de DA had het gegeven, maar het zal wel liggen aan dat ze niet thuis was misschien vannavond dat ze het wel wil eten (of ze zoekt de SS er tussenuit haar kennende, ik hoop het niet, want ik wil toch echt over op de vetcare, maar ook Norris moet het natuurlijk gaan eten, duimen maar)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Wupsie sorry, helemaal vergeten te reageren in die (kerst)drukte! :$

De Dierenarts vond dat van jou en die artrose ook wel een goede gedachte en heeft de rontgenfoto's erbij gehaald, maar (gelukkig) niets gevonden in de rug, maar super van je meedenken, zo kan mijn DA ook nog leren van dit forum!:mdr:

Vrijdag weer urine brengen naar dierenarts voor vergelijkende kweek van afgelopen maandag of de AB inderdaad zijn werk goed doet, maar dat zal ook wel weer goed zijn tot op heden werkt die AB goed, maar ik vind het een prettig idee dat mijn DA het zo in de gaten houdt, we zullen zien ik hoop maar dat de volgende blaasgruisdrama nu langer op zich laat wachten...

Ik heb nu ook het Vetcare voer, mevrouw lust het nog niet zo graag ik betrap haar erop dat ze haar man de Vetcare laat opeten terwijl zij de SS opeet, ik ben al bijna geheel over op Vetcare nou dus ze zal vanzelf hopelijk genoeg trek krijgen om die Vetcare te gaan eten, hup Chuzzle eet die Vetcare nou!! :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nou ik kan wel janken voor mijn kleine meisje... je raad het al weer die #*## blaasgruis, de laatste kweek 1 week geleden liet zien dat de AB weer perfect geholpen had geen bacterien en geen gruis, maar hoe kan ze zo snel weer last krijgen van dat gruis???

Ze is nu compleet over op Vetcare Urinary Tract en ik geef ze spa blauw, ik let op met groenten (minimaal calciumhoudend) etc.

Ik weet dat het ongeveer 4 tot 6 weken duurt dat het nieuwe voer effecten gaat geven, maar dan toch, om mijn Chuzz zo te zien en weer die urinebrand, en pijn, rontgen/echo vanmorgen gaf weer het beeld van blaasgruis, geen stenen te zien en ik heb haar weer achtergelaten voor het spoelen van de blaas, maar ik begin nu te twijfelen hoeveel kan ik haar nog aandoen als dit zo blijft herhalen ze is zo sneu...de DA begint ook te twijfelen vooral nu het zo snel elkaar opvolgt en Chuzzle zich dus vaker ziek dan lekker voelt, ja ze eet nog, en drinkt nog en speelt soms nog, maar het echt spontaan blije is er wel af, en je ziet haar man die haar vaker lijkt te troosten (tja zo interpreteer ik het tenminste, hij gaat dan voledig over haar heen liggen en likt haar oortjes)

Mijn hart breekt hier, en ik weet het niet meer doe ik iets fout?

Moet ik nog verder afwachten of het voer wel aanslaat?

Of moet ik haar laten gaan (inslapen)? hoewel ik weet dat jullie daar ook geen echt antwoord op kunnen geven, maar ik ben wel bezig met deze vragen...

Nou ja ik moest mijn verhaal even kwijt, ik kan mijn lieve meisje vanavond weer ophalen met een schone blaas en pijnstilling en AB...

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, wat een tegenvaller weer. Ik begrijp dat je eventjes niet meer weet wat te doen.

Wellicht dat je die kruidentabletten, waar ik het eerder over had, kan proberen. Hier zijn veel goede ervaringen mee. Het is niet goedkoop, maar goed, iedere keer naar de dierenarts is ook geen pretje voor de portemonnee. 90 tabletten kost 20,40. Je moet de eerste 10 dagen 2 x per dag 2 tabletten geven, en daarna 2x per dag 1 tablet. Het zijn tabletjes die je fijn kan maken en dan oplossen in water. In een spuitje optrekken en dan geven. Mijn nijn vind het lekker, dus geef ik het gewoon terwijl ze in het hok zit. Ze lebbert gewoon aan het spuitje. Ik weet ook dat er konijnen zijn die de tabletjes gewoon opeten.

Hopelijk voelt je nijn zich vanavond een stukje beter.

aangepast door StamperPluis
iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Stamperpluis, heb ze net besteld kan het zeker gaan proberen, want echt dit zo is ook niks...

Maar nu nog een aanvulling, ik word net gebeld door de DA, bij 2 tepels heeft hij knobbels gevoeld en vroeg of hij daar biopten van mocht nemen, tss natuurlijk mag dat (moet zelfs van mij haha)maar dat nu ook nog ik hoop zo dat het goedaardig is want anders moet ze nog echt een operatie ondergaan om het te verwijderen, en ik voel me zo'n slechte konijnenbaas dat ik dat niet eerder gevoeld heb...

De laborant werkt pas maandag weer dus voor die uitslag zal ik moeten wachten, als er 1 ding fout gaat gaat alles hier fout geloof ik, pff ben blij als ik mijn Chuzzle meisje vanavond weer mee kan nemen en haar man zal dan ook weer blij zijn hij voelt zich nu ook zielig zonder zijn Chuzzle...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voel je niet schuldig. Je bent geen slechte konijnenbaas. Sommige dingen zijn voor ons niet altijd als zodanig te herkennen. Probeer er wel positief tegenover te staan, positieve energie is ook goed voor je nijntjes. Konijnen zijn heel gevoelig en voelen heel goed aan dat je niet goed in je vel zit.

Hopelijk zijn de knobbels goedaardig. Verwen Chuzzle maar lekker vanavond, als ze weer fijn thuis is.

Ik heb denk ik niet het geluk dat ik Nijntje vanavond thuis heb. Zij wordt zo aan haar nieren geopereerd. Fingers crossed dat het goed gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt stamperPluis, ik zal Chuzzle inderdaad nog lekker extra verwennen en ja konijnen hebben het door als je als baas niet lekker in je vel zit, ik merk het aan Norris die nu niet van mijn zijde af te krijgen is, word er nu zelfs nerveus van, en ik moet opletten waar ik loop, en die vragende ogen die in mijn rug prikken dus ja ik blijf positief hier!

Och jeetje wat heftig ik ga ook heel hard duimen voor jouw Nijntje! Ik hoop echt dat ze erdoorheen komt en dat jij ook gauw jouw hupsel in je armen mag hebben! Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje late update maar was zelf even zieker geworden (heb n paar nachtjes zelf in t ziekenhuis gelegen maar goed)

Chuzzle blijkt een kwaadaardig gezwel te hebben bij 1 tepel de andere blijkt een vetbultje. (vreemd 2 verschillende uitslagen)

Het is nu deels lastig omdat ik al zo twijfelde aan wat ik Chuzzle allemaal aandoe of het nog wel eerlijk is (al voor de uitslag van het kwaadaardig bultje) Maar ik denk wel dat ik haar laat opereren, vooral omdat ik niet wil dat het uitzaait of zo en dan is er inderdaad geen keuze meer... dus ik zal zo als de DA open is een afspraak maken en ze zal wel vandaag terecht kunnen denk ik of uiterst morgen om het te verwijderen, duimen jullie mee voor mijn Chuzzle? Ik vind het toch wel spannend, het is toch wel heel wat anders dan een castratie of sterilisatie, en ik hoop dat ik er goed aan doe om door te gaan, ik heb ook net die tabletten binnen tegen blaasgruis ik hoop dat dat helpt echt!

Wat kun je je toch een zorgen maken over zo'n klein pluizig diertje he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf ook de beslissing genomen hebben om mijn konijn te laten opereren. Je doet er toch alles aan om je konijn een goed leven te geven. Je moet maar zo denken, hoe sneller je ingrijpt, des te groter is de kans op herstel. Hoe langer je wacht hoe groter de kans op uitzaaiingen, en dan is er geen mogelijkheid meer tot operatie. Ik zal meeduimen voor Chuzzle. Denk maar veel aan haar als ze bij de dierenarts is. Ook dan merkt ze jou energie. En dat je je zorgen maakt om zo'n klein pluizig diertje is toch alleen maar goed. Teken dat je je hart voor dieren op de juiste plaats heb. Je wil toch alleen maar het beste voor je diertjes.

Hopelijk werken de tabletjes tegen de blaasgruis. Het heeft eventjes tijd nodig.

Sterkte met alles. Hou ons op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het duimen StamperPluis! Inderdaad zo ben ik ook alles doen om je dier (konijn) maar het beste te geven (het dier kiest niet voor jou, maar jij kiest voor dat dier), daarom laat ik haar natuurlijk opereren, ik moet haar vanmiddag brengen als alles heel goed verloopt mag ze vanavond weer mee anders morgen.

Misschien omdat ikzelf ziek ben dat ik het me nog erger aantrek, als ik bedenk hoe moe ik word en hoe vervelend ik al die bezoeken aan artsen vind, dat ik het zo ook voor Chuzzle vind/ invul, ja tuurlijk is het niet leuk voor haar niet en voor mij ook niet maar wat moet dat moet, ik weet dat ik niks verkeerd doe (qua zorg ze krijgt alles DA, voer etc.)

Nou ja ik ga door met haar zover ik kan en zij aangeeft tot waar, een stoere meid heb ik hier hoor!

Ik hoop nu dan ook dat die tabletten gaan werken, en als eerste natuurlijk dat ze goed uit de operatie komt, we zullen zien, ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend allemaal zeg! Hoop dat ze snel opknapt.

Je zou misschien voor de blaasproblemen nog kunnen overleggen om haar een poosje op proef standaard op pijnstillers te zetten om te kijken of dat toch niet wat doet. Ik heb niet heel veel verstand van rontgenaparatuur maar heb eens begrepen dat belichting verschillend ingesteld kan worden waardoor bepaalde dingen niet zichbaar zijn. Of wellicht is er toch een lichte vorm van artrose die nog niet goed te zien was op de foto's of op een plek die niet goed zichtbaar was? Ik bedenk maar wat hoor. Vind het zo raar dat de blaasgruis zo snel weer terug is en blijft komen ondanks je maatregelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het duimen! Chuzzle is sinds gisteravond weer thuis, ze is helder en ze blijft netjes van de hechtingen af gelukkig, alles is verwijderd en de dierenarts heeft nog ruim om de bulten heen weggesneden nou heeft ze een strak buikje haha.

Ze ligt nu lekker te suffen bij haar man die ook heel lief doet naar haar toe gelukkig, dat was vroeger wel anders dan moest zij doen wat hij wilde dus ik ben blij dat Norris lief is naar haar toe, tja hij zal het ook wel merken dat ze niet lekker is...

Wupsie ik blijf inderdaad ook met jouw idee van artrose zitten maar op je idee van pijnstilling doorgeven: in principe geef ik haar nu al ruim een maand lang dagelijks pijnstilling gewoonweg omdat de blaasgruis zo snel terug komt als ik de pijnstilling net wil afbouwen krijgt ze weer blaasgruis (heb het dus nog niet afgebouwd dan) en ik geef dus weer pijnstilling door, dat laat me dan weer twijfelen inderdaad aan artrose want dan zou er inderdaad juist verbetering moeten zijn ipv verslechtering.

Ja ik ken dat van die belichting met rontgenapparatuur, ik zal vragen aan de dierenarts hoe dat zit of de belichting juist genoeg was om andere dingen te zien dan de blaas en omgeving, anders laat ik hem nieuwe maken om het uit te sluiten, ik moet zaterdag toch op controle voor de wondjes, maar ik ga ook het gesprek aan met hem hoe hij de toekomst van Chuzzle ziet, ik wil ook niet egoistisch blijken door haar maar bij mij te houden (natuurlijk wil ik mijn meissie niet kwijt, ben gek op mijn pluizebol) terwijl ze op is, of niet beter word, en dat ze dus meer lijdt dan dat ze nog genieten kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer thuis is :).

Het kan nog wel schelen welke en hoeveel pijnstilling je geeft. Bij max deed carprofen ook eigenlijk niks in de normale dosis. Ik moest hem veel meer geven voor wat effect. Daarom kreeg max metacam.

Ook heb ik bij max het hok gelijkvloers gemaakt omdat het traplopen belastend was.

Het is niet gezegd dat het voor chuzzle ook allemaal geld natuurlijk, maar het zou zo fijn zijn als iets zou werken voor haar. Dus wie weet heb je er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt de maximale dosering metacam, de dierenarts geeft dat standaard hier omdat hij de ervaring heeft dat konijnen flinke hoeveelheden nodig hebben om te werken dat dus minimale dosering bijna nooit voldoende effect heeft.

De ren en de rest van mijn huis is allemaal gelijkvloers ze moet alleen in haar toiletbakjes ( maximaal 20cm hoog) springen voor de rest geen gespring nodig gelukkig, ze is nooit een springer geweest van kleins af aan als ze bijvoorbeeld op de bank wilde liep ze over mijn benen omhoog en naar beneden, alleen als ik weggelopen was dan sprong ze wel zelf van de bank.

Ik ben blij met ieder idee wupsie ook al zou het niet gelden voor Chuzzle maar wie weet ieder idee is er 1 toch en misschien zit de oplossing daar wel bij, ik sta voor alles open momenteel, dus weer bedankt wupsie!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer een beetje van de schok bekomen hier, wat is het verhaal nu:

Zaterdag ben ik naar de DA geweest om de hechtingen/wonden te laten checken, die waren helemaal mooi gelukkig.

Mijn 2e reden van dat DA bezoek was even concreet vragen naar mogelijkheden voor Chuzzle hoe nu nog verder met die blaasgruis, mijn DA had ondertussen aan collega's (Utrecht en Amsterdam) rondgevraagd hoe verder te kunnen met Chuzzle, heel tof, hij en de andere dierenartsen hadden het idee van om met een camera in Chuzzles blaas te kijken of daar vanbinnen iets te zien was (Dat we daar niet eerder opgekomen zijn zeg...)

Gisteren (maandag) was het zover de DA heeft gekeken, en nogal heftige dingen gezien, het blijkt dat de blaas op sommige plekken verdikt is en beschadigd veel littekenweefsels, die verdikkingen kunnen aangeboren zijn maar ook het gevolg van beschadigingen dat is gissen, maar waar het nu op neer komt is:

Door die beschadigingen/verdikkingen/littekenweefsels, lukt het Chuzzle niet om haar blaas goed te legen, omdat het pijnlijk is maar ook de blaas kan niet zelf compleet uitknijpen of zo, anders zouden de pijnstillers het moeten doen, deze schade, verdikkingen zijn niet te verhelpen en nu is dus ook de vraag voor mij neergelegd hoever wil je nog met Chuzzle gaan aangezien de blaas eigenlijk het niet meer doet, ik kan wel pijnstilling blijven geven en aangepast voer etc. etc. maar de blaas zal niet herstellen, ik heb de DA wel gevraagd nog contact op te nemen met collega's en hun ideeen op te vragen, en ik zou ook rondkijken en nadenken, ik wil niks overhaast doen, het is mijn meissie, mijn lieve pluizebol, en niet te vergeten Norris zijn grote liefde....:(

Nou ja ik wilde dit even zeggen, even mijn hart luchten, en als er mensen zijn met ideeen graag!!!

Sorry voor mijn lange verhalen, bedankt voor het lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een toestand zeg,en wat heb ik met je te doen.En die arme Chuzzle dat zorgenkindje.Ik heb geen antwoorden voor je helaas,ik ben hier absoluut niet mee bekend.Maar ik wil je gewoon veel sterkte wensen met al je zorgen en beslissingen,ik denk dat je nu het beste kan luisteren en overleggen met de da die kent haar medische verhaal nu het beste.Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .