Ga naar inhoud

Hoe komt een mager konijn de winter door?


nalapuk

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Zoals velen wel weten heeft Puk last van terugkerende EC verschijnselen waardoor hij regelmatig urinebrand heeft en gewicht verliest. Hij krijgt eens in de zoveel tijd een kuur en dan is het weer even beter, maar het komt toch weer terug.

Zo ook nu, zijn laatste kuur is een maandje geleden ofzo en wederom beginnen de eerste verschijnselen weer te komen.

Waar ik me nu voornamelijk zorgen over maak is dat hij gewoon best wel mager is, zijn ruggengraatje steekt best duidelijk uit. Kan een konijn dat magerder is dan zou moeten wel in de winter buiten blijven, vraag ik me nu af? Ik voel hem regelmatig achter z'n oren en daar is hij gewoon warm en hij oogt ook gewoon lekker actief maar toch. Het vriest nu natuurlijk nog niet, wat nou als het straks wel echt koud is?

Vinden jullie dat een mager konijn gewoon buiten moet kunnen blijven? En zo ja, hoe help ik hem dan het beste de winter door? Hij krijgt al erwtenvlokken extra om hem wat op gewicht te helpen en daarnaast flink groente en SS en hooi natuurlijk. En natuurlijk stro in zijn nachthokje. Wat kan ik nog meer doen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe oud puk is, maar verkijk je niet op zn ruggegraat.wat oudere konijnen blijven nadat ze zijn afgevallen op de rug op een of andere manier mager voelen. Terwijl ze wel netjes op gewicht zijn.

En hoe lang geef je dan de panacur? Wellicht iets langer, als dat verantwoordt is uiteraard.

of hij buiten kan blijven zal jij moeten beoordelen. Kou verlaagd de weerstand, dus mogelijk komt de ec dan sneller terug. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn om ze binnen te zetten, maar wellicht het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Puk komt uit de opvang dus het is niet zeker hoe oud hij is. Ze vermoedden daar toen een jaar of 2 a 3 en ik heb hem nu iets meer dan een jaar dus zou hij 3 a 4 jaar zijn. Maar ik hoorde laatst ook weer dat je konijnen niet echt op leeftijd kan schatten dus wie weet hoe oud hij eigenlijk is.

Hij heeft periodes gehad waarin de ruggengraat in ieder geval duidelijk minder voelbaar was, vandaar dat ik dat wel een beetje als graadmeter heb!

Een deken is nog wel een goed idee, ik doe ook wel een deken over het hok om nog beter te isoleren. Wat voor platen kan ik gebruiken? En hoe zet ik dat vast? Ik ken die draken van mij, die gaan er vanalles aan doen om die platen te laten vallen, en ik wil niet dat ze er onder komen natuurlijk :P

Puk heeft inmiddels 3 panacur kuren gehad met tussenpozen, de eerste was ongeveer 20 dagen en de laatste 2 waren 28 dagen. Volgens mij mag je niet langer dan 28 dagen geven toch?

En wat betreft het binnen zitten, als het een situatie is waarin een van de konijnen echt ziek is en naar binnen moet, dan moet het en dan ga ik er ook alles aan doen om het binnen geschikt te maken. Maar ik heb astma, dus voor mijn eigen gezondheid zou het niet goed zijn. Daarom als het niet per se hoeft wil ik ze liever niet naar binnen halen. Maar zoals ik al zei, wat moet dat moet!

aangepast door nalapuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je dilemma, je moet zelf ook nog wel in je huis kunnen leven zonder gezondheidsrisico's.

3a4 jaar begon bij max wel dat het gewicht er niet meer op zn rug bij kwam. Probeer hem anders eens te wegen, dan weet je zeker dat het niet ergens anders gaat zitten. Leeftijd shatten is idd lastig bij konijnen. Maar vaak kun je wel zeggen of het beestje Nog jong is, dus 1a2 jaar, middelbare leeftijd, of oud. Op een of andere manier veranderd de bouw en ook de activiteit natuurlijk. Maar hier heb je wel Veel ervaring voor nodig met konijnen waar de leeftijd wel van bekend is zodat je referenties hebt. Maar zekerheid heb je nooit.

Ik weet niet goed wat voor verblijf je hebt, dus Hoe je platen vast kunt zetten kan ik lastig zeggen. Maar je zou plexiglas of golfplaten kunnen gebruiken. Deze heb je doorzichtig en komt er nog voldoende licht binnen. Houten platen kan natuurlijk ook, dat houd ook ded wind tegen, maar ook een hoop licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hem wegen is wel een goed plan, en als ik dat dan af en toe doe dan kan ik zijn gewicht ook wat concreter in de gaten houden! Dat ga ik zo gelijk doen! :)

Ze zitten los op een groot balkon, het balkon heeft een hoge glazen plaat als het ware als "hek", dus dat houdt gelukkig al een heleboel wind tegen. En het feit dat ze op een balkon zitten is ook wel weer gunstig omdat ze nooit te maken hebben met vorst aan de grond zo. Verder hebben ze dit als nachthokje:

33062_trixieklentierausnatura_mitlogos_03_12_copy_3.jpg

Het hok staat tegen mijn appartement aan zodat er van daar ook nog wat warmte in het hok kan komen. Moet zeggen dat ze momenteel nog erg weinig in het hok zitten maar voornamelijk bovenop het hok of op het balkon zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .